Öppen TX på en Yaesu FT-2000

Ja jösses kan man hålla med om.

Man kan konstatera att HAM.SE ingalunda är immunt mot "trolling". Jag summerar lite snabbt händelseutvecklingen hittills (frågan är ju ändå besvarad och tråden, sedan länge, urspårad):

1 fråga
2 svar
20 påpekanden/bandpoliser/[sura|insinuanta|onödiga]kommentarer (detta!)
1 återkoppling från frågeställare.

För effektivare kommunikation kunde bandbredden använts enligt "1 fråga, 2 svar, 1 tack".

Det är precis sådana här trams-trådar som gör att jag funderar på var "radera-mig-själv-från-forumet"-knappen är. Och det är precis sådant här som gör pile-ups så outhärdliga, inget man gärna låter arbetskamraterna lyssna på tyvärr. Och det är precis sånt här som gör att jag sällar mig till gruppen "Har tröttnat...". Ledsamt att det ska behöva vara så men det är väl en del av den mänskliga naturen? I vart fall verkar det vara en del av ham-naturen. Ssa.se har även den sin beskärda del av fenomenet och där måste man ändå logga in med sin anropssignal - så det beror inte på anonymiteten vilket jag först trodde. Jag har inte, vad jag minns, sett motsvarande bredsidor på exvis 27mhz.se eller scanner.nu. Har de ett trevligare klimat än vi? Varför isåfall?

Detta är ett forum om "allt om amatörradio". Men det verkar inte vara speciellt högt i tak för exvis FRO, som ju använder andra frekvenser för sina - helt legitima - övningar. Jag vet, ety jag är en av dem. Bara att nämna frekvenser utanför bandplanen här ger omedelbart resultat i form av en skur med kommentarer. Eller om man nämner nåt om naturskydd... Minns ni den tråden? "That was *not* our finest hour"

I ett amerikanskt forum hade någon en åsikt i en frågeställning (exvis "hur högt ska jag hänga min G5RV?") och någon annan var snabbt där och skrev inlägget "Let the firing commence...". Och eld blev det! Åsikterna/påhoppen och kommentarerna blev många. Samma fenomen finns tydligen på den här sidan pölen också, tyvärr. Jag är lite ledsen över att jag inte skrev det som inlägg nummer fyra:) Men jag försöker hålla mig borta från den första lillhjärnereflexen. Så den kom nu istället...

Också tröttnat.
 
Är det inte så att FRO kör på egna typade stationer och inte amatörstationer när dom ligger utanför bandplanens riktmärken?

Nej. Det går utmärkt att använda exvis en liten IC706:a om du vill det. SRS i Karlstad kan leverera den "öppnad" om du företer lämpligt intyg på FRO-medlemskap. De flesta (alla?) riggar idag är försedda med ett enkelt bredbandsslutsteg 1.5-30 MHz eller så, och så är den begränsad programmässigt. I FRO-nätet använder jag en TS-930S medan andra kör Icom-nånting eller Drake TR7 osv. Vissa riggar kan man öppna genom att skicka rätt kommando via seriesladd till dom. För riggar med HF/VHF/UHF, dvs med åtskilliga oktavers spann kan man ha behövt göra filtren bättre just för amatörbanden för att få utombandsignaler att inte störa eller störas. Men på HF verkar inte detta behövas, kanske för att kraven på amatörutrustning är betydligt lägre än på kommersiell utrustning.
 
Jo, detta är ett forum om "allt om amatörradio". Det är ju därför vi vill att det skall hållas till just amatörradio.
 
Tänk på att även om dagens riggar har ett oavstämt PA, som kan ge efekt på 1,6 - 60 MHz så generarar det övertoner, hur linjära de än må vara. Vid varje amatörband finns ett LP filter som dämpar dessa till en nivå som gör att de är typgodkända. Det är inte asäkert at övertonen blir svagare om man kör QRP.
Att öppna 7 till 7,2 eller till 7,5 MHz går ofta bra då det bandets LP fitler ligger på ex 8 MHz.
Att modifiera en radio är tillåtet för en radioamatör, men då måste han eller hon oxo vara beredd att axla ansvaret för vad han gör med apparaten.
Ex kör FRO på 5,9 MHz så måste han veta om övertonsdämpningen är OK där. Detta är inte självklart på många fabrikat eller modeller. För ICOM gäller att jag brukar göra ett dokument som beskriver var det är olämpligt att sända med en "öppnad" sändare. Om sådana finns för de andra fabrikaten vet inte jag, men det är lämpligt att utkräva ett sådant eller mäta upp själv. Såvida man nu tänker sända på "andra frekvenser". 27 MHz hjälper oftast 29 MHz LP filter, men där är den ( en amatörradiostation) aldrig typgodkänd.
Min uppfattning är att de svenska radioamatöerna sköter detta med den största respekt.
Eller jo nog har jag hört IC-706 på jaktkanalerna, 155 MHz med PA till och med.... 300 watt.
Så vi talar nog inte bara om HF. Kanske amatörradisotationer används på PMR446 i tester?
 
Jo, detta är ett forum om "allt om amatörradio". Det är ju därför vi vill att det skall hållas till just amatörradio.

Blir det inte lite tråkigt om definitionen måste hållas så snäv och specifik, eller? Allt som inte sker inom bandplanen ska således bort?

Dvs vi definierar följande ämnen som oönskade och torde utrensas (saxat ur tidigare ämnen): NDB-fyrar, okänt överhörningsintrument, spänningskällor, liten diskussion om tranorna i Hornborgasjön, Radio sweden i graven?, flygplansantenner, var man hittar aluminiumrör, PMR446, asynkrona radioamatörer, gnuggisar, 16F84,...

Jag måste erkänna att jag tycker dessa olika ämnen berikar sajten och gör den mer läsvärd. Det vore synd att missa dem. I flera fall har jag fått länkar till andra intressanta sajter. Lejonparten av inläggen hålls ändå inom huvudspåret radio med betoning på amatörradio och därmed är jag nöjd. Men jag kanske är ensam om att tycka så?

(För formens skull vill jag be moderator att lägga över denna diskussion under en mer relevant rubrik.)
 
vad som händer med garantin är upp till varje företag att ha egen policy till.
De som frågar mig ang ICOM får ett svar.
Det finns företag som sätter klisterlappar för att se om kunden skruvat och är den försegligen spräckt så gåller ej garanti, i Vissa fall gäller ej heller rätten att få framtida efter garantisservice hos vissa.
Så slipper man hjälpa sina kunder.

Ofta kan man ju se om ingreppet har orsakat ett fel och då må man ju konfrontera kunden ang just det som hänt.
 
Man får tåla lite om nu sticker ut hakan. Gör man inte det, ska man akta sig för att diskutera med folk. Diskussioner uppstår ofta när folk har olika mening. Klarar man inte ut det utan att bli sur, har man inte här att göra.
 
Det kanske finns behov av en ny avdelning här på forumet, där man kan göra ett inlägg om man vill sticka ut hakan och bli påhoppad:

Monty Python - Argument Clinic

Då kunde vi på övriga delar av forumet bemöta varandra med samma öppna och vänliga attityd som när vi råkas på banden.

Lycka till på 7,1MHz SA5BEM!

73!
Jonas/SM5PHU
 
Kanske det skulle bli en ny avdelning för diskussioner här, där man kan skriva vad man tycker och tänker.
Sedan kan där ju vara ett forum för dom som vill slicka sirap av rövarna på varandra.
 
Är det inte så att FRO kör på egna typade stationer och inte amatörstationer när dom ligger utanför bandplanens riktmärken?



Gå med i FRO så får även du ha en "riktig" station, det finns mycket fina stationer att välja på. IC-706MKIIG är en station som FRO använder mycket, helt ok!!!
Janne;)
 
Back
Top