Ofcom i UK vill införa en övergripande lag mot störningar

Någon "övergripande lag mot störningar" är det inte frågan om här. UK har, precis som alla EU-länder, ett regelverk kring EMC för att undvika störningsproblem.

Jag har inte läst deras texter men av förslaget får jag intrycket av att det saknats något vettigt sett att ta hand om störningsproblem från gamla, icke CE-märkta apparater, apparater som används/installerats felaktigt och/eller helt enkelt gått sönder med tiden. Prylar som från början uppfyller EMC-kraven och sedan börjar störa pga att något gått sönder är inte ovanligt. Exempelvis switchade nätaggregat där elektrolyter gått sönder. Nya switchade nätaggregat kan man ju från myndigheter komma åt med marknadskontroll och sedan ge försäljningsförbud för sådant som inte uppfyller kraven. Men det krävs ju stöd i lagtexter för att klämma åt sådant som redan finns "där ute" också. Hembyggen är en annan grej som förstås inte är undantagna från EMC.

I Sverige finns det redan i EMC-förordningen (1993:1067) där man vid störningsproblem kan hävda att inte skyddskravet är uppfyllt (4§) eller att utrustning används felaktigt (7§). Det finns också nämnt att man ska installera enligt tillverkares anvisningar och "god branschpraxis" och det kan man använda sig av när EMC-fienden nr ett (elektriker) har varit i farten och klantat sig vid installation av frekvensomriktare.

Det är också bra att ha ett stöd för fall då det trots att något uppfyller EMC-kraven (och apparaten inte är trasig) ändå blir bekymmer - kraven som finns i standarderna är ju ingen garanti för att det kommer att fungera i verkligheten.
 
Ja det var kanske lite kvällstidningsrubrik :).
Jag avsåg precis det som står i Ofcoms förslag.

/Roland
 
Jag tycker att detta ser riktigt lovande ut. Jag jobbar själv en hel del med kontroll av CE-märkningar, både EMC och R&TTE, och detta har ju verkligen varit något som saknats.

Jag har inte läst hela dokumentet ännu, men jag scannade nog igenom det lite mer än SM3UKE, för jag tycker att det ser ut som att detta ger myndigheterna i UK möjlighet att kräva åtgärder där en störning har uppstått under användandet av en produkt, dvs om den gått sönder eller används på ett felaktigt sätt.

CE-märkningen mot R&TTE och EMC-direktiven täcker bara in kraven på tillverkaren till dess att produkten placeras på marknaden (dvs varje individuell enhet lämnar tillverkaren till distributionsled, återförsäljare eller slutkund), men det har som myndighet inte gått åberopa dessa krav om produkten börjar störa för att produkten är trasig eller användaren gör fel. Så jag skulle gärna se något liknande detta i Sverige.

Detta var definitivt intressant också för min yrkesutövning, så detta är något jag skall ta upp med min regulation manager imorgon, dvs en lite sen julklapp till honom.
 
Jag jobbar på ett företag som ansvarig för kvalitetsavdelningen där bl.a. CE-märkning och tillhörande tester av produkter ingår. Vi har runt 2000 produkter, både egna och importerade, och både med och utan radio, som vi säljer över hela Europa.

Jag har dock märkt att många i branschen ser CE-märkningen som något ganska fånigt och jobbigt, och så länge man kan klara testerna på något sätt och få en rapport så är man nöjd. Med dessa krav i från England så hoppas jag att det i längden blir svårare för tillverkare att slarva, för även om vissa ibland råkar ut för att hamna på Elsäkerhetsverkets svarta lista så svider det nog ännu mer om en kund råkar ut för rättsliga åtgärder på grund av att en produkt de har köpt har för hög utstrålad radioenergi... den kunden lär ju höra av sig till tillverkaren och ha vissa synpunkter.

Så detta är något som är helt klart för vår regulation manager att hålla ett öga på. Detta är den rollen hos oss som är ansvarig för att våra produkter uppfyller de legala kraven som finns för att få säljas, och även om inte denna lag är ett direkt krav på oss som tillverkare och importör så blir det ju ett väldigt viktigt indirekt krav, och jag kan redan nu se framför mig hur vi behöver förbättra användarinstruktionerna i vissa fall.
 
Back
Top