Men SM0KBK att sprida ut strålningen lite, är tvärt emot NVIS. Och en mer "utspridd" strålning är lägre effekt dit man vill.
Men kanske lägga jordplanstrådarna mer åt en sidan av dipolen för att få mer i en riktning?
Som jag nämnde i annan tråd har jag efterlyst hur man gör för att få mer krut på antenner och de låga banden. Ja som att få mer mot SM2 på 1,9 eller 3,7 MHz.
Vad vi hittills har fått höra är hur dåliga vissa trådantenner är, exvis Fd4 Windom etc. Vi vet oxo att det förekommer dåliga baluner, samt dåliga isolatorer, som borde vara av teflon för att man skall kunna göra sig hörd.
Dessvärre saknas helt faktabaserade kunskaper om resultaten. Som experterna säger om en antenn som beskrivits, den har alla nackdelar men författaren säger sig ha kört hel EU med 599. Så vem har rätt, experten som fördömer antennen eller radioamatören som kört hela EU.
Ett slutsteg är lätt att mäta upp och man kan vara säker på att gå ut med exvis 6 dB större signal.
En antenn med extremt välberäknad konstruktion, enormt välgjorda isolatorer av teflon, antenntråd av icke järnhaltigt material, med så stor area att förlusterna är små. Ja hur kvantiserar (sätter siffror på) man detta?
på min ofta förekommande fråga: hur verifierar du någon högre signalstyrka? Är svaret ofta uteblivet.
Ingen vet hur mycket bättre det går med alla konstens regler.
Jag tänker lite på en artikel i en äldre radiotidning, där rubriken var: vill du ha 6 dB mer på mobilantennen på 75 meter?
Och det vill vi väl alla. det visade sig att antennen var c:a 3 mete lång, inte 75 m. Så 75 m är tydligen frekvensen? Nå genom en enorm toppat, c:a 1,5 m i dimper, och en enorm spole samt lägre spröt än vanliga mobilantenner skulle man kiunna få sina extra 6 dB. Dvs om vi antenr oss få ut 10 W från en vanlig pinne för 3750 kHz så skulle vi få 40 W.
Och det är vad man skulle vilja ha med en trådantenn på villagården.
NVIS har jag hört om, men aldrig hört några faktabaserade resultat. Int ens nån som sagt att den går "skitbra". dvs det saknas både myter, tro och fakta.
Så återigen NVIS ????
Däremot skulle jag med säkerhet säga att en höjd dipol 2x19,5 m ger mindre lokala störningar i mottagaren. Särskilt om den är väl balanserad. Nu baserar jag mig på egen antenn, den blåste ner en gång så jag satt den provisoriskt på 5 m höjd. All tänkbara störningar dök upp som kom från eget hus. Jag bor i övrigt störningsfritt så jag vet att störningarna kom från huset till antennen som nu satt 15 m närmare.
Då behövs ju inte så mycket till sändare i andra änden.
Olika jordplan under 2x19,5 m dipolen är intressant, men jag har inte hört någon som vet fakta?
Håller med Tommy att det vore en utmaning att få mer SM2.
de
Roy SM4FPD