Old school

SM3IXY

Well-Known Member
Ja ser fram emot att testa 38m wire till en anpassning som ja kopierade från en artikel i QTC för "100år sen", ja har sökt men inte sa vicke, kanske någon kan hjälpa till. bara en spole och en bit koax som c. Tur att den tillverkade ja för ca 10år sen, den ligger å skräpar men en vacker dag ska den användas, kul om någon hittar den gamla artikeln å lägger ut den.
 
Last edited:
Det är nog denna konstruktion av en L-matchad ändmatad halvvågsantenn;

1715624070958.png

från QTC 12/97

38 m tråd blir lite kortare än självresonans, så man får räkna med att ändra på värdet av L och C tills det "drar".
 
Jag minns ett exempel på detta bygge, hemma hos numera SK, SM4KL.
Karl Otto var inte någon direkt radiobyggare, i en liten lägenhet fick man ta vad man hade.
Spolen hade han lindat på en tom dasspappersrulle, med rätt knölig lacktråd, dvs avlindad från någon gammal trafo.
Pappersrullen kroknade lite av trådens stelhet, det såg väldigt provisoriskt ut.
Men funkade med en tunn tråd från balkongen.

Han var en duktig telegrafist och körde massor av radio , ofta med låg effekt.

SM4FPD
 
80m är det viktigaste bandet i Norden om det inträffar krig, då kan vi kommunisera och meddela vad som händer.
 
80m är det viktigaste bandet i Norden om det inträffar krig, då kan vi kommunisera och meddela vad som händer.
I krigstid blir troligen våra tillstånd indragna och med sändningsförbud från våra stationer.
Ifall länsman o kanske annan myndighet vill konfiskera alla mina sändare är det nog bäst att komma hit med stor bil o säckakärra om de skall kunna baxa ut dem o köra av dem alla i en vända.

Finns ju även läskiga målsökande missiler numera som söker sej till antenner i TX. Att liksom ful-sända i smyg med undangömd sändare kan alltså straffa sej rejält.

För oss med master som syns på långt håll kan vi nog räkna med påhälsning av kanske inte enbart välkomna gäster.

Krigstid + amatörradio känns inte som ngn lyckad kombo.
 
eller RG58, vi ser inte hela artikeln, men ja tror på RG58
Jovisst funkar det med RG-58 men det beror på typ.
Ser att databladet (6 olika typer) visar en variation mellan 82pF/m - 104pF/m så man måste veta vilken kabel man har.
Man får helt enkelt klippa och prova sig fram.
Jag mätte på min egen RG-8 koax-stump.
 
Krigstid + amatörradio känns inte som ngn lyckad kombo.
"Krigstid" är rent allmänt sett inte något direkt "lyckat".

LEK innehåller stadganden om hur man ska handskas med allmänhetens
radiosändarinnehav när krig bryter ut. Amatörradio nämns inte specifikt, men blir sannolikt förbjudet. Hur ett sådant förbud ska genomdrivas är däremot en s.k. "bra fråga".

Förra gången något sådant blev aktuellt 1939 fanns det inte fullt 400 radiosändare i privat ägo, vilket gjorde problemet mer lätthanterligt. Att beslagta sändarna ett drygt år senare gick också relativt enkelt.

Dagens situation ser diametralt annorlunda ut. Något tillförlitligt register över privata sändarinnehav finns inte, och i synnerhet under inledningen av ett krigstillstånd har sannolikt polis och säkerhetstjänster mer högprioriterade saker att göra.

De c:a 15% av radioamatörerna som är i värnpliktsåldern kommer sannolikt att stupa på slagfältet, medan vi andra får gå ett mer utdraget slut till mötes bland våra apparater när
el och matförsörjning, medicinförsörjning samt sjukvård har havererat.

"Dulce et decorum est pro patria mori"
 
Ja har inte testat min konstruktion utan gått efter tabellen, men som vanligt behövs det nog lite justeringar
 
Back
Top