Oljud från antennen.

sm6pzc

New Member
Jag har en hi-gain TH6DXX, en 6-element multibandare för 20/15/10m. Den sitter på en 16 m hög Vårgårdamast. Mitt problem är att vid vissa vindförhållanden och vindriktningar hamnar några av elementen i resonans. Akustisk sådan inte elektrisk. Detta resulterar i ett irriterande tjut. Något som väl inte grannarna accepterar i längden kan jag tro. Jag har läst någonstans på nätet, kommer nu inte ihåg var, att man kan limma polypropylenlina i elementen. Har nån av er liknande erfarenhet och lyckats åtgärda detta. /Hasse
 
Jag har en SY 36 och inuti elementen har jag limmat en lina. Den tjuter inte alls.
 
En bra idé att lägga en lina eller ett snöre i elementen. Det dämpar rören mekaniskt och minskar resonanser/vibrationer. Vet ej om det blir någon skillnad med limmade eller icke limmande linor.

Dels minskar du oväsen och dels minskar du risken för materialutmattning.

Oljudet/tjutet kan även komma av att rörens ytterändar är öppna, och då pluggar du lämpligen igen dem på nåt smart sätt. Dock finns ju nackdelen att med täta rör kommer inte kondensvatten ut ur dem. Kanske ett litet lagom hål i pluggarnas nederkant löser detta.

Kul om du kan berätta om dina erfarenheter här vad det lider.

/Janne
 
Härligt! :) Tack för svaren. Då verkar det som att jag är på rätt spår. En fråga bara. Var det så att ni hade problem med tjut innan ni lade i linan? Jag kommer att ta ner antennen inom den närmaste framtiden (innan sommaren) och kommer självklart att rapportera om resultatet. /Hasse
 
Hasse.

I mitt fall var det en yagi för 2 meter där element hade gått av pga materialutmattning och detta i sin tur kan inte ha berott på annat än vibrationer. Det satt plastpluggar i elementens ändar och därför "visslade" antennen inte.

Det finns ytterligare ett sätt att dämpa vibrationer, nämligen att skumfylla elementen. Som bonus får du då styvare element utan att de blir påtagligt tyngre. En nackdel är att det blir svårare att justera deras längd om du har rör som skjuts in i varandra.

/Janne
 
Skumfylla var en bra ide, bara trä utanpå med ny skarv isåfall. - Jag hade en 3-element för 10 meter som självsvängde vid vindstilla och det såg mycke lustigt ut.

/Sven.
 
Jag försökte fylla ett par rör med isolerskum men det härdade inte i mitten, det blev bara en kladdig gegga av det hela. Jag misstänker att detta berodde på att det inte fanns tillräckligt med luft för att härda?
Jag upptäckte detta efter ett par år då jag demonterade för service.
 
Varning för fyllning med fogskum! Risk för frostsprängning.

Blått rep är bra.

Det räcker med ett som bara delvis fyller elementet för att dämpa vibrationer.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Fylla med skum är väll överkurs. Enklast bara att lägga in rep om man har vibrations
problem och riskerar material utmattning. Om det bara är problem med vindtjut så
räcker det ju med att plugga ändarna. Har egentligen inte hört talas om att TH6´an
lider utav vibrationsproblem så den kan man ju bara plugga ändarna på.
Dock är det ju så att ett Yagi element som är konstruerat på ett riktigt sätt ej har vibrationsproblem, tyvärr då man köper färdigt finns det ju dåliga konstruktioner även
mekaniskt så att säga.
Jag har Yagi element som suttit uppe i över 30 år, inga rep i dom eller skum eller nått
annat, alltså kan man anse att dom är konstruerade på ett riktigt sätt.
 
Skumfylla var en bra ide, bara trä utanpå med ny skarv isåfall. - Jag hade en 3-element för 10 meter som självsvängde vid vindstilla och det såg mycke lustigt ut.

/Sven.

Skakade du antennen själv då :)
 
Last edited:
Varning för fyllning med fogskum! Risk för frostsprängning.

Blått rep är bra.Det räcker med ett som bara delvis fyller elementet för att dämpa vibrationer.

73 de SM7NTJ Lorentz

Är färgen på repet viktigt ?

För övrigt så är det kanske en säkerhetsfråga att sätta fast ett rep som skyddar andra från nedfallande antenndelar.
 
Är färgen på repet viktigt ?

Genom att SM7NTJ skrev "Blått rep" så kan man lätt antaga att han menade detta:

388914-jpg.jpg


Tågvirke, presenningslina, polyesterrep, kärt barn har många namn men bara en färg.
 
Är det inte så att de använder olika färger för olika material på repen? Polypropylen är nog bra i de här sammanhangen. Det tar inte upp någon fukt och behåller därmed sin längd oavsett väder. Däremot gillar det inte UV-strålning särskilt bra, vilket inte spelar någon roll när det är gömt inne i ett element. Men använd inte samma lina som hisslina, den faller sönder av sig själv efter några år i solen.
Polypropylenrep brukar vara blått.
 
Blårep är bra OM det inte utsätts för solljus. Jag vägar använda det till förtjöningar men till sänken och "kulor" går det bra i ett par år. Tänk på att bränna ändarna med tändare ananrs kan man bara ha repet som peruk sen...
 
Om det bara är problem med vindtjut så
räcker det ju med att plugga ändarna. Har egentligen inte hört talas om att TH6´an
lider utav vibrationsproblem så den kan man ju bara plugga ändarna på.

Jag skaffade nya plastdelar från USA när jag renoverade antennen för ett år sedan och satte dit ändpluggarna men den låter ändå. Det sitter även pluggar på bommens ändar. Om man vrider antennen 90 grader mot vindriktningen låter den betydligt mindre. D.v.s man låter luften passera längs elementen och inte tvärs. Jag har också pluggat toppröret för att inte få "flasktjut".
Det blir nog till att lägga lina i elementen.
 
Då har jag haft nere antennen och lagt polyuretanrep i alla elementen och allt verkade frid och fröjd i 2 veckor, tills i natt när det blåste lite mer. Antennen är nu tyst vid de lägre vindhastigheterna 4-7 m/s som den tidigare förde oväsen vid men nu låter den nog snarare mer vid 10 m/s (Höll mig vaken 4 timmar i natt :mad:) och det verkar inte längre spela samma roll i vilken riktning jag ställer den. Är det någon som vill köpa en TH6DXX som spelar konsert ? Man frågar sig då om det kan vara något annat än antennen som låter. Den sitter på en Vårgårdamast 16 m hög. Den är stagad med 6 mm rostfri wire i 3 riktningar 12 m upp. Toppröret är pluggat i toppen. /Hasse
 
Om det finns små hål i trapsen för vattenavrinning kan det vara dom som är orsaken. Trapsen bildar ju hålrumsresonatorer.

/Micke
 
Förhållandevis konstant vind kan åstadkomma resonans i vilken slank konstruktion som helst. En odämpad konstruktion som ett rörformat antennelement får påkänningar som är vida större än man kan tänka sig. Dessutom kan de låta på grund av egensvängningar. Lägg en lina (inte den allra klenaste) i röret. Linans funktion är att öka dämpningen i det resonanta systemet och därmed dämpa påkänningar och delvis ljud.
Bästa 73
SM4ANQ
Ulf
 
Back
Top