Ostagad "diskret" teleskopmast

SM2BPA

Well-Known Member
Nu är äntligen den första "vulgära" Dipol-antennen för 80-metersbandet uppsatt här i Hedekas. Det var ett fruktansvärt jobb att få upp antennfästena upp i träden, men nu är det gjort. 10 meter upp i ena änden och 4 meter upp i andra.
Jag har ännu inte haft något QSO med antennen men blir jag missnöjd ersätter jag nu lätt med en annan version med 10 meters högohmig balanserad matning för både 40- och 80-metersbanden. (har rullblock i varje antennfäste)
I höst höjer jag också antennfästena till 15 meter med min pilbåge (som råkar vara i sommarstugan i Luleå).

Limmareds radiobutik på Internet är ny för mig och jag är imponerad över vad de säljer. Jag funderade lite på maströr och kollade t.ex. Mast 8m PM8/1,9 att ha i andra änden av min nya 2x19,5 meters dipole. (Jag kommer att byta ut den tunga koaxen till 10 meter 450 ohms bandkabel med balun och koax inomhus för att få antennen för både 40 och 80)
- Vad tycks? Kommer masten att tåla böjspänningen utan stag? Jag kommer att binda fast masten från marken på ett 4 meter högt träd.
Mast 8m PM8/1,9 - Limmared.nu / Limmared Radio & Data AB
 

Attachments

  • dipole.jpg
    dipole.jpg
    56,8 KB · Views: 183
Rent spontant kan jag säga att jag hade kört med stege hela vägen in till en en balanserad stegmatare, tex KRAS S-match

I övrigt kan du ju prova dig fram med masten, kanske du måste skippa det översta eller de två översta delarna på den......testa och...let us know!

Kul att du har fått upp en antenn.....
 
Rent spontant kan jag säga att jag hade kört med stege hela vägen in till en en balanserad stegmatare, tex KRAS S-match

I övrigt kan du ju prova dig fram med masten, kanske du måste skippa det översta eller de två översta delarna på den......testa och...let us know!

Kul att du har fått upp en antenn.....

Det kanske blir så (med stege hela vägen och antenn-tuner).
Åtminstone blir det 450 ohms bandkabel för det har jag redan köpt.

När det gäller antenn är det försiktig kompromiss som gäller för mig som hyr ett hus (med hyresvärden boende i närheten). Jag är i sommarstugan i Luleå under sommarsemestern och under den tiden vill jag också ha antennen nedmonterad - vilket är lätt när jag nu har rullblock i bägge fästpunkterna. Jag hissar upp och tar ned antennen som vilken "flagga" som helst.
 
Last edited:
Back
Top