En annan upplevelse var ett överslag i en SRT CT450. Säkringen för anodspänning (ca 2 kV DC) exploderade sedan och det tände upp en skaplig ljusbåge som brann tills säkringen i elcentralen löste ut. Jodå, det är jobbigt att bryta DC...
Det är ingen tillfällighet att DC-säkringar ska vara utförda på andra sätt än AC och är nästan alltid sandfyllda.
Då kan inte "eldklotet" som uppstår vid säkringsbrott växa och förbränna säkringshållare samt omgivning.
Jag fick mig en relaterad historia till livs när jag konsultade åt SL i början av 90-talet.
Alla som skulle ha med spåranläggningen i tunnelbanan att göra fick gå en säkerhetskurs med både teoretiska och praktiska inslag.
Bl.a. gicks elfaran igenom i ganska stor detalj.
En av kursledarna fäste uppmärksamheten på att DC-brytning ger upphov till en ljusbåge som inte slocknar av sig själv, utan det måste
finnas särskilda anordningar i en lastbrytare för att denna inte ska förstöras. Snålar man på sådant går det illa, i synnerhet när brytströmmen är på mer än 2000A.
Ett nytt fabrikat av sådana lastbrytare (mycket billigare än konkurrerande märken) hade nyligen introducerats och deras representant
ville att SL skulle använda dessa. Man levererade ett provexemplar som kopplades in i en testjigg i ett fack av DC-ställverken som matar spåranläggningen.
En vanlig testmetod för lastbrytare och överströmsskydd är att kortsluta deras utgång med en tråd med en viss tjocklek, och om
de fungerar som avsett så ska tråden inte hinna brinna av, alltså ska den behövliga "strömintegralen" underskrida det värde som krävs för att smälta tråden.
Just detta gjordes, men brytaren kunde inte släcka den interna ljusbågen vid brytstället. Både tråd och brytare förtärdes i ett eldklot som började smälta även omgivningen, varvid man fick retirera snabbt och bryta huvudkraften på AC-sidan av likriktarna.
Då först slocknade ljusbågen, och de förbrända fragmenten från lastbrytaren kunde sopas upp från golvet.
Representanten fick tillbaka dessa i en påse med en uppmaning att ta fram bättre grejor ifall man ville göra affärer med SL i fortsättningen.
Så kan det gå...
73/
Karl-Arne
SM0AOM