Övervakning av mastmonterad transverter.

SM1HOW

Well-Known Member
Nu skall SA1CKW Melkers program fungera även om det står lite tvetydigt på Github https://github.com/Melkutt/ESP32_monitoring
Det var något krångel med QT Py ESP32-S2 WiFi dev board men ett annat liknande kort fungerar.
Den lilla kretsen mäter ett par spänningar tex 12 V matning, PA-moni, visar om den slår om till TX, temperatur och fukt mha DHT11 eller 22 osäker på vilken.
Och skickar det via WiFi till det egna nätverket där man kan avläsa den med webläsaren. Man får montera den på ett kort med spänningsdelare och stab 3,3 V ?
Jag är ingen programmerare så jag vet inte så mycket mer och har inte provat det själv ännu.

Låter ju kul men jag håller mig till mitt egna styrning och övervakning.
En lite PIC-processor som pratar med mitt logger-program men det är
ju numera lika antik min fjärrstyrning med IC706... och den är mycket
sämre dokumenterad,

Leker lite med en uppdatering med en modernare ARM-processor... men
vilket år det blir klart kan man inte veta...

Lycka till 73 de ULF/LCB

Det är kanske att skjuta mygg med hagelgevär men jag lattjar lite med esp32 grunkor i home assistant. Kör det på en raspberry PI, har dock inte övervakat spänning ännu (mer än elmätaren och växelriktaren till solcellerna). Men när du säger det så kanske det där med att övervaka transvertrar vore nåt att fundera på lite.

Jag vill ha koll på uteffekt/drivning och att inte matnings spänningen sjunker samt att lådan inte blir alldeles för varm när solen ligger på, tex.

Jag vill ha koll på uteffekt/drivning och att inte matnings spänningen sjunker samt att lådan inte blir alldeles för varm när solen ligger på, tex.
Ja det är vad jag gör och inte mer även om man ibland vill ha lite mer data.
Kanske det kommer med de nya prylarna jag leker med... någon gång....

73 de ULF/LCB

Back