Jo jag tänkte även på Zink.
Gamla chassin är ju ofta försinkade, dvs belagda med ett tunt Zinklager.
Galvad plåt som det kan heta.
Chassin kan även vara cadimerade, de blir då gula, men gäller nog med senare årgångar av Japansk hemelektronik.
Så vitt jag ser det beter sig inte zink som tenn , dvs ger inte det vita pulvret.
Man kan se på gamla plåtbaljor, hinkar etc som på loppisar säljs so zink prylar, men i sjöälva verket är galvad järnplåt.
Att järn rostar är ju sant, och rent järn som sägs inte rosta, finns ju knappast , möjligen på laboratorier.
Förzinkning av järnplåt, kan ske endera med elektrolys, dvs ett tunt lager, eller genom varmgalvning då prylen doppas i smält Zink.
det senare står sig länge, exvis järnrör till lyktstolpar, master, vägräcken etc.
Efter många år blir det brunaktigt och är därmed "moget".
Förzinkning av exvis bilplåt håller några år mer än obehandlat plåt.....
Det mesta i den här branchen går att fuska med, dvs räkna med att ytbeahndlingen är fusk, och har begränsad hållbarhet.
Jag tror inte att det finns potentiomterkåppor med zink utan de tär tenn.
Eller sk bleckplåt, tunn järnplåt som är förtennad, och används i konservburkar skärmningar i elektronik et. Lätt att löda och ser blank och fin ut.
Ta gärna reda på denna tunnplåt från exvis plåtkannan du köper thinner i, fin att löda skärmburkar av och klippa till och vika.
För övrigt är belckplåt ett konstigt ord, då belck betyder plåt på tyska, exvis mässingplåt till trumpeter, därav bleckblåsare.
Dvs plåtplåt.....
SM4FPD