PA-problem

SM1TDE

Well-Known Member
Jag har fått rapporter om att jag hörs utmärkt på 40m CW när jag ligger på 80 dito, med andra ord dubbla frekvensen. Felet ligger i mitt rör-PA (ZZ-750 av UY5ZZ). Vad kan ha hänt?
 
Till att börja med:

Vilken sorts antenn används? Andra övertonen undertrycks inte mer än c:a 40 - 45 dB i en sändare med enkelt pi-filter, och då kommer man att höras med bra signaler på dubbla frekvensen ifall antennen strålar ut denna. Trap-antenner som W3DZZ strålar ut både grundton och överton lika bra.

Är det en antenn med "tuner" kan det vara idé att undersöka att alla anslutningar sitter riktigt fast så att inte oxidation mm ger övertonsbildning. Låt gärna någon amatör inom "markvågsavstånd" lyssna på både grundton och överton medan du ruckar på kablar och ledningar.

Har du tillgång till en spektrumanalysator går det att se i realtid vad som händer vid olika driftfall.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Enligt databladet så anges övertonsdämpningen till endast 35 dBc och 35 db under 750 watt är ju en beskedlig uteffekt som når hela världen på 7 MHz.

/Bengt
 
Till att börja med:

Vilken sorts antenn används? Andra övertonen undertrycks inte mer än c:a 40 - 45 dB i en sändare med enkelt pi-filter, och då kommer man att höras med bra signaler på dubbla frekvensen ifall antennen strålar ut denna. Trap-antenner som W3DZZ strålar ut både grundton och överton lika bra.

Är det en antenn med "tuner" kan det vara idé att undersöka att alla anslutningar sitter riktigt fast så att inte oxidation mm ger övertonsbildning. Låt gärna någon amatör inom "markvågsavstånd" lyssna på både grundton och överton medan du ruckar på kablar och ledningar.

Har du tillgång till en spektrumanalysator går det att se i realtid vad som händer vid olika driftfall.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Hej Karl-Arne!
Min antenn på 80m är ett vanligt simpelt inverterat V klippt för CW-delen. På samma koax sitter också ett Inv V för 160m. Det hela matas med 75m RG-214, ingen balun. Matningspunkten sitter ca 23m upp i masten.

Skall be min granne SM1IRS (som bor 2 km bort) att lyssna på mig. Han har har en "spec" också.

Återkommer.
 
Enligt databladet så anges övertonsdämpningen till endast 35 dBc och 35 db under 750 watt är ju en beskedlig uteffekt som når hela världen på 7 MHz.

/Bengt

QSL. Vad kan göras åt detta? Det är lite pinsamt när folk ligger på 40 och ropar mig utan att jag ens är i närheten med mottagaren...

Hur går det med krstiallslipandet till 60m förresten? Våra bandsegment är rätt tysta som det verkar.
 
Gör man ett "överslag" på strålningsegenskaperna på en inverted-V för 160 m fast på 40 så finner man att den har en antennvinst på 8 - 9 dBi i en strålningsvinkel som är optimal för Europa. Missanpassningen ger en effektreflektionsfaktor på 0,96 som motsvarar en reflektionsförlust av 14 dB. Kabeldämpningen på 7 MHz vid denna missanpassning är 7 dB.

En "speceriräkning" ger att 750 W (+59 dBm) och - 35 dB undertryckning medför + 14 dBm
ut ur sändaren, detta dämpas 14 + 7 dB innan det når antennen där den förstärks med 8 dB. Utstrålad effekt är då c:a 1 dBm eller 1,2 mW. QRP-fantasterna kör hela världen med 1 mW.

Dessutom riskerar övertonsundertryckningen att försämras när övertonerna ser en kraftigt reaktiv last som det ofta blir fråga om med sådana här arrangemang.
Det kan vara så illa att pi-filtrets övertonsundertryckning nästan upphävs genom detta, och bara - 20 dB eller så finns kvar. Detta gör situationen ännu värre.

Ett extra lågpassfilter med en brytfrekvens av 4 MHz och två eller flera sektioner kan vara lösningen på problemet om orsaken är att PA-stegets undertryckning inte räcker till.
Gör man filtret elliptiskt med ett extra nollställe på 7 MHz blir det ännu mer verkningsfullt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej Eric!
Jag fick tidigare pinsamma RBN-spottar nedifrån Europa på 20m när jag sände på 40m. Det var när jag under en period använde ett "Quadelement" på 40m. Det hade inte perfekt anpassning till 50 ohm så jag fick vrida ur "load"-kondingen en del på mitt L7-steg. Samtidigt är ju loopen lågohmig och välanpassad på 20m. Jag löste det med att sätta dit en kortsluten kvartvågsstubb för 40m av koax. Längden var lätt att trimma. Det var bara att lyssna på 20m och klippa tills det blev tyst :).

Lycka till!

/Roland
 
OM:s
Tack för alla tips och råd. Jag hoppas att SM0BRF:s lösning räcker, den verkar enklast? Tore/SM0DZB, ordförande i SSA, har lovat mig assistans via ett annat forum också så nog skall det hela kunna fixas till. Jag får sätta mina stationstekniker tillika grannar SM1IRS respektive SM1TDX i jobb!

Good DX es vi hörs - förhoppningsvis på ett och samma band inom snar framtid...
 
Angående stubben så tillverkade jag den av gammal överbliven TV-koax(60 ohm) från Hedenhös. Dämpningen var "många" S-enheter. Vid drift med 1kW key down blev inte stubben mer än svagt ljummen i hoprullat läge så förlusterna var små, så det går nog bra med vilken koaxtyp som helst.
 
Back
Top