Packet, HF och e-post. Går de att kombinera?

sm2sxa

Member
Vi ska till marker utan tillgång till något som helst mobilnät och funderar på om man kan bli QRV på epost via packet och HF. Om jag inte mins helt fel så ska det finnas/ha funnits möjlighet att köra vanlig epost via någon gateway till packet och vice versa. Och packet har väl körts på 40m också?
Finns det kanske färdiga gateways för epost/packet åtkommliga på HF?

Hur lite hårdvara klarar man sig med, jag menar släpa en PC till fjälls bara för epost kommer nog inte på fråga, men en liten Psion Organizer LZ64 med Comms-link och till en liten TNC kan ju bli aktuellt.

Riggen ska med till varje pris då det är en HAM-expedition under namnet SE2PALS... :)
 
OT:

Åhh en Psion Organizer!

Jag körde packet på en sån i slutet av 80-talet. Fantastisk liten maskin. Helt plötsligt kunde man kolla mailen i lokala BBSen från bilen :)

Psionen såldes sedermera och en Atari Portfolio inköptes istället. Större display och bättre tangentbord och nästan MS-Dos kompatibel.
 
Att skicka vanlig e-post på amatörradio frekvenser kan ingalunda vara tillåtet eller
rigtigt, om det nu med vanlig e-post menas att man skulle skicka e-post till andra än radioamatörer.
 
Det är med gällande skrivning i PTSFS inte förbjudet med nationell eller internationell tredjepartstrafik på amatörbanden via svenska stationer.

Det är däremot högst olämpligt, eftersom det strider mot andan hos definitionen av amatörradio i ITU-RR.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ska ni vara inom Sverige kan du kolla med IceNet om de täcker området.

Annars finns det satellitterminaler att hyra, c.a 56kB eller Iridiumtelefoner att hyra, 2,4kB

Men det finns bättre protokoll än IP och PoP3 för sådan trafik då svarstiden via satellit ibland medför timeout i systemet.

Sök på hemsidan för något gäng som har suttit på en ö någonstans och kört radio, de brukar berätta hur de gjort.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
SM7SEK: Va..? Jag har en gammal Psion liggandes. Den är fullproppad med geodetiska program och jag använde den tillsammans med en Wildt teodolit och en AGA Distomat för div. små konsultjobb i lantmäterisvängen förr. Generationen före totalstationerna liksom.

Så skriver du att den går att använda för packet.. berätta mer.
 
Inget konstigt. Jag använde Psionen som terminal mot TNCn. Lite svårt att hinna med att läsa men ställde man ner coms-linken till 300 baud gick det hyffsat. Som sagt, bytet till Atarin blev ett lyft med 40 X 8 raders display.
 
Ok, känner inget större behov, blev bara lite häpen och kom på att jag glömt bort min Psion. Får leta fram den. En fantastisk apparat då, en tegelsten idag. Men den gör jobbet.

73
 
Tackar för alla tips.
Nu är det ju så att den eftersökta kommunikationer inte är absolut nödvändig. Mer som "skulle vara bra/kul att ha". Men som jag skrev så finns inga mobilnät tillgängliga. Inte heller Net1. Av ett antal skäl (bland annat ekonomiska) så går sattelit bort. Jag vill gärna mixtra lite via hf, och då fick jag ju nu tips om pskmail. Verkar lovande. Jag ska prova med en gammal HTC Hero om den orkar göra jobbet, blåtandad till riggen för att slippa jordslingor etc.....
 
Back
Top