Panasonic Plasma TV

SA4BUK

Well-Known Member
Hej.Är det någon mer som försökt att kontakta panasonic ang deras Plasma tv-apparater som stör oss radioamatörer?
Trots alla fina märken på typskylten med CE,mm så är den inte helt ok att sälja tycker jag med anledning av den störnivå den avger.
Vet att det inte går att åtgärda tv:n men vore intressant att se hur många vi är som är drabbade då Panasonic säger att de inte hört talas om detta förrut!!!!!

/Mats SA4BUK
 
Är det några specifika modeller det gäller ?

Skulle vara intressant att se mät protokollen och vad man mäter.

Är det inte dessutom så att man bara mäter ledningsburna störningar under 30 Mhz ,
kanske man klarar det kravet medan skärmen strålar med en massa effekt.
 
Det är väl inte bara Panasonic, det gäller väl samtliga plasma-tv's?

Grannen har en som extra-tv, när den går igång märks det.
 
Jag försökte för några år sedan kontakta SLAMSUG i ett sådant ärende. Dom svarade att det skiter väl dom i, dom är nöjda att få sålt skräpet.
 
Jag har fått nya störningar som påminner om plasma-tv.
Störningarna ligger på 9+10dB och kommer med intervaller på 64kHz.
Stör mest kvällstid på 160 och 80m men hörs även lite på 40m.

Kanske har någon av mina grannar har köpt plasma-tv lagom till OS:(

Är det så att plasma-tv stör med intervaller på 64kHz?

/Micke
 
Jag har fått nya störningar som påminner om plasma-tv.
Störningarna ligger på 9+10dB och kommer med intervaller på 64kHz.
Stör mest kvällstid på 160 och 80m men hörs även lite på 40m.

Kanske har någon av mina grannar har köpt plasma-tv lagom till OS:(

Är det så att plasma-tv stör med intervaller på 64kHz?

/Micke

Nu är jag inte alls någon expert, men är det inte det intervallet störningar från nätverks routers brukar ligga på?
Jag är ensam på min router och den har bara en halvmeter dubbelskärmad kabel med ferrit på, så den stör inte alls.
 
Nu är jag inte alls någon expert, men är det inte det intervallet störningar från nätverks routers brukar ligga på?
Jag är ensam på min router och den har bara en halvmeter dubbelskärmad kabel med ferrit på, så den stör inte alls.

En nätverksrouter.....kanske det.
Konstigt att det bara hörs på TV-tid.

Det hela kräver djupare analys.

/Micke
 
En nätverksrouter.....kanske det.
Konstigt att det bara hörs på TV-tid.

Det hela kräver djupare analys.

/Micke

Jag körde ett tag min radio från batteri i brist på nätaggregat och då var det ju lätt att gå och fimpa huvudbrytaren för att se skillnaden.

Mitt hemmanätverk finns i andra änden av huset med en meter (skärmad)nätverkskabel mellan fiberconverter och router, sedan är det trådlöst det stör inte alls, men jag har läst om andra som har väldiga problem i hus med mycket nätverkskabel..

Men vissa störningar hittade jag, bland annat en mobilladdare som effektivt lade störmatta över hela 80m bandet.

Den var lite svårhittad eftersom den inte alltid var inkopplad.

Datorerna i huset stör inte alls, lite knatter från en hjulmus löstes med en ferrit på sladden, jag köpte en hel påse så radio-datorn (ja, det har gått så långt att snart alla har en dedikerad dator till radion) fick alla överblivna ferriter på alla kablar.

Min egen TV/Digitalbox gör ingen skillnad alls, medans grannens plasma är en pest.

Diverse fordon med dåligt avstörda tändsystem åker förbi ibland, men det är ju ytterst tillfälligt, annars är jag nog väldigt förskonad.
 
Har bifogat länk från youtube med detta problem samt ett brev till Panasonic så vi får se vad de har att säga men jag har inget större hopp om att de vill veta av detta!!

Har bara en plasma i min ägo och inga grannar med detta otyg så jag kan bara berätta hur min Panasonic beter sig men alla plasma är nog ungefär lika.

Min lista på störningar jag eliminerat i mitt närområde:
Fläkt/frekvensomriktare skola(ABB)
Central-tv anläggning/nätdel(A2B)
Egen Telia router/byte nätdel gammal hederlig trafo.
A2B Multibox/nätdel i hyreshus
Nokia boxermottagare/nätdel

Började med s9+ i störnivå på 80m men efter dessa åtgärder är jag nere på nära 0 förrutom min tv och en kraftstolpe som låter"illa"sporadiskt 2km härifrån men den gör de inget åt förrän den brinner upp verkar det:D.

/Mats
 
Sedan 2004 bor vi i hyreshus och har haft det mycket störningsfritt. Flera av mina vänner har besökt mig för att köra radio på dagtid. För ca ett år sedan införskaffade grannen på våningen över en plasma-TV (Panasonic).

Den stör lite olika mycket på allt från 0,5 - 11 MHz. Värst runt 2-8 MHz.

Jag har provat olika antenner (koax-stege) utan någon skillnad. Vad jag förstår går störningen in i dipol-antennen som sitter ca 30 m från huset.

Så här låter störningen som har spelats in i AM-läge och 6 kHz filter. Notera de små skiftningarna vilket är typiskt för just plasma-TV.

Plasma-Tv-störning

Grannen jättetrevlig och jag är välkommen att försöka avhjälpa störningarna. Eftersom han är galet sportintresserad är det mycket störningar nu ...
 
Varje urladdningspunkt kan liknas vid en glimlampa, urladdningen ger UV-ljus som aktiverar fosforpunkt R/G/B. Då det är varje urladdning som ger en liten men bredandig störning är det i praktiken omöjligt att avstöra en plasmaTV om man inte skärmar den med finmaskigt nät eller folie.:rolleyes:

Ett sätt att bli av med problemet är att säga att du sökt just den modellen med dubbla Scart och gärna köper grannen en ny större TV (som är LCD!). Den gamla går att sälja i lokala annonsbladet.
 
Last edited:
Varje urladdningspunkt kan liknas vid en glimlampa, urladdningen ger UV-ljus som aktiverar fosforpunkt R/G/B. Då det är varje urladdning som ger en liten men bredandig störning är det i praktiken omöjligt att avstöra en plasmaTV om man inte skärmar den med finmaskigt nät eller folie.:rolleyes:

Ett sätt att bli av med problemet är att säga att du sökt just den modellen med dubbla Scart och gärna köper grannen en ny större TV (som är LCD!). Den gamla går att sälja i lokala annonsbladet.

Bra idé så länge jag inte säljer till din granne:D

Jo jag vet att hela skärmen fungerar som en antenn array.

/Micke
 
I ett inlägg ovan finns en länk till en ljudfil där det går att höra hur störningen hörs i mottagaren. Så här ser det ut i med en SDR-mottagare - först en normalbild på spektrat runt 3700 kHz och sedan en bild hur det ser ut med plasma-TV-störningen. Av okänd anledning var störningen extremt kraftig just i dag.

Störningen kommer in via antennen som är monterad >20 m från huset (jag har prövat att lyssna portabelt).
 

Attachments

  • normal_80_sdr_w200kHz.jpg
    normal_80_sdr_w200kHz.jpg
    23,3 KB · Views: 82
  • qrm_80_sdr_w200kHz.jpg
    qrm_80_sdr_w200kHz.jpg
    47,5 KB · Views: 123
Last edited:
Sådär låter det som att det skulle se ut hos mig med.

Jag har inget interface mellan radion och datorn så att jag kan kolla på vattenfall.

Vad är billigast / enklast utan att riskera radion/datorn om det skulle skita sig?
 
Hade en plasma-TV i huset. Kanonbild. Men tyvärr störningar. Så det fick bli LED-TV istället. Kanske lättare att få grannen att byta TV genom att koppla in en effektmätare på sladden?! 200W plus brukar ju plasma-TV dra, så de vill kanske ha en LED-TV som drar 50W istället??

Kanonbild, som sagt, men kanonstörningar också.

Jag föredrar störningsfritt :)

73 de Kai
 
Hej
Se även upp med LED TV.
Köpte en LED TV Grundig som jag trodde skulle vara störningsfri, men inte. Ett inferno av störningar på kortvågen. Infernot söktes och var mest markant på baksidan av TV-apparaten som hade ett plastbakstycke. Packade ner apparaten och tog med mig rävsaxen till affären. (jag såg ut som Sherlock Holmes).
I affären hittade jag en annan Grundig LED TV med ett aluminiumbakstycke och den var väldigt tyst enligt min rävsax. Några tusenlappar dyrare men den var störningsfri även hemma.
Sensmoral? Man får vad man betalar för?
 
Köpte nyligen en Philips 42" LED, jag upplever inga störningar alls på HF, då är antennerna dessutom ca. 5m från TV:n som närmst.

Jag märker direkt när grannen slår på sin TV, då kan jag lika gärna stänga av kortvågsradion och hitta på något annat.
Först kommer det ett lite väsande visslande ljud och någon sekund senare så fräser det som ett tjog ilskna katter över hela HF-bandet :(
 
Back
Top