Passiv antenn

SM6FMB

Member
Hej!

Jag har ett behov att bygg mig ut ur den mörkaste och mest radiofientliga källare man kan tänka sig på WLAN 2.4 GHz. Kanske får jag använda mig av 20 - 25 meter kabel. Tänkte använda mig av en passiv antenn dvs. enkla WLAN antenner i ändarna av en koax av bra kvalite, får inte vara tjockare än en RG-213, kanske tunnare och vara relativt böjlig. Har ett gäng med WLAN noder som måste få förbindelse till utsidan av huset. Will inte ha någon aktiv utrustning mellan WLAN enheterna och utsidan.

Har arbetat med denna princip för många år sedan men då på frekvenser under 500 MHZ och det fungerad utöver förväntan bra.

Frågor:

1. Är det en framkomlig väg på 2.4 GHz?
2. Lämplig kabeltyp?
3. Lämpliga kontakter?
4. Dämpning?
5. Vill använda mig av etsade PCB antenner med någon form av skyddande plast på utsidan! Fel eller rätt?
5. Letar större jämförelse mellan olika koaxar lämpliga för 2.4 GHz?
6. Litteratur eller sidor på Internet som behandlar passiv antenn teknologi på ett enkelt sätt?

Kommentare från någon som provat och vilket resultat fick du?

73 de Sven SM6FMB
 
Jag gjorde ngt liknande i vår klubblokal (SK0MG) som finns i en källare men för GSM. Tobbe (SA0BOZ) skänkte två st små magnetfotsantenner avstämda för de banden med några meter RG-174 mellan där jag lödde ihop så snyggt jag kunde. Jag satte en antenn på fönsterbleck på utsidan och en antenn på insidan av ett smalt källarfönster (med galler). Det gick från att vara oanvändbart och inget utslag på någon telefon till att vara helt användbart även till att surfa på.

Antenntyp hänger ju mer på vilken typ av karaktäristik du vill ha på täckningen och jag skulle använda kabel med så låg förlust som möjligt. Lämplig kontakt är bara SMC/SMA eller bättre för de frekvenserna du vill köra på.

Om du inte vill ha ngn aktiv nod på utsidan för att du inte kan mata den med ström så finns det faktiskt WiFi-prylar som använder PoE. Om du inte har PoE-port på din utrustning du kopplar WiFi-prylarna till så använder man en power-injektor, ungefär som när man matar aktiva antenner med spänning över koaxen.
 
Last edited:
Om du har strömförsörjning där antennen ska vara så är ett alternativ att ställa en brygga där och använda vanligt Ethernet ner till din källare.

Denna brygga (om man ska komma billigt undan iaf) kan bestå av OpenWRT installerat på en vanlig 'router'. Dock kan detta vara lite pilligt om man inte är så hemma på nätverk.

Jag har precis, i väntan på kabeldragning, gjort samma sak i mitt nya lekrum. En burk (tp-link 1043nd) kopplar upp sig mot mitt WLAN samtidigt som den bryggar alla maskiner som jag har bakom den.

Eric
 
Jag gjorde ngt liknande i vår klubblokal (SK0MG) som finns i en källare men för GSM. Tobbe (SA0BOZ) skänkte två st små magnetfotsantenner avstämda för de banden med några meter RG-174 mellan där jag lödde ihop så snyggt jag kunde. Jag satte en antenn på fönsterbleck på utsidan och en antenn på insidan av ett smalt källarfönster (med galler). Det gick från att vara oanvändbart och inget utslag på någon telefon till att vara helt användbart även till att surfa på.

Antenntyp hänger ju mer på vilken typ av karaktäristik du vill ha på täckningen och jag skulle använda kabel med så låg förlust som möjligt. Lämplig kontakt är bara SMC/SMA eller bättre för de frekvenserna du vill köra på.

Om du inte vill ha ngn aktiv nod på utsidan för att du inte kan mata den med ström så finns det faktiskt WiFi-prylar som använder PoE. Om du inte har PoE-port på din utrustning du kopplar WiFi-prylarna till så använder man en power-injektor, ungefär som när man matar aktiva antenner med spänning över koaxen.

Hej Erik!

Tack för ditt svar.

Fakta - ZigBee nät för WLAN 2.4 GHz ISM kanaler 11 - 26, 100 mW. Ett paketförmedlande MESH nätverk där alla noder pratar med varandra och kan förmedla varandras trafik till den slutgiltiga destinationen via en kombinerad Controller/ZigBee/GPRS nod. Dessa noder ingår i ett nätverk i Göteborg med nästan 300 000 noder! Kanske Sveriges största radionäverk!

Jag måste först komma ut med signalen från ett ZigBee modem/radion med en extern antenn, från ett nästan helt avskärmat källarutrymme, för att därefter få alla återstående modem/radio i källarutrymmet att höra den externa antennen från små inbyggda antenner i resp. modem/radio. Där kommer den passiva antennen in!

I varje källarutrymme/elcentral kan finnas allt från några stycken elmätare till kanske 10 - 20, allt beroende hur många lägenheter som finns i trappuppgången. I den kombinerade Controller/ZigBee/GPRS noden kan kanske upp till 400 noder hanteras från olika källarutrymmen. Ju färre desto bättre!

Hinder på vägen: armerade betongväggar, ståldörrar, ej raka källarkorridorer, andra konstruktioner i avskärmande material och får inte koppla in någon utrustning typ repeater på vägen som kan dra ström, 220v matning.

God idé att försöka sig på någon form av POE, om det låter sig göras genom någon ombyggnad av repeatern.

Är på det klara med att använda absolut bästa typen, smal model, vb. kabel som inte dämpar ut de vinster jag får med extern antenn. Är inne på att använda en splitter i elcentralen. En splitter från Mini-Circuits, med bra data och som hanterar 2 antenner på 2.4 GHz kostar kanske en 600 - 800 kr.

73 de Sven SM6FMB
0703 - 47 98 44
 
Om du har strömförsörjning där antennen ska vara så är ett alternativ att ställa en brygga där och använda vanligt Ethernet ner till din källare.

Denna brygga (om man ska komma billigt undan iaf) kan bestå av OpenWRT installerat på en vanlig 'router'. Dock kan detta vara lite pilligt om man inte är så hemma på nätverk.

Jag har precis, i väntan på kabeldragning, gjort samma sak i mitt nya lekrum. En burk (tp-link 1043nd) kopplar upp sig mot mitt WLAN samtidigt som den bryggar alla maskiner som jag har bakom den.

Eric

Hej Erik!

Tack för ditt svar.

Du ser lite om hur mitt nätverk ser ut i föregående svar.

Helt enkelt är det inte att komma ut från nästan total radioskugga! Jag kanske jobbar med signaler på utsidan på sämre än - 90 dBm

Jag har ingen strömförsörjning där antennen finns. Oftast finns flera ledare i en CAT-5 kabel oanvända så de går kanske att utnyttja för strömförsörjning.

Känner inte till så mycket om OpenWRT, får slå upp det på Google! Hyfsat hemma på nätverk så det blir nog inte någon större svårighet om det är en framkomlig väg.

Har fått lite idéer att fundera vidare på och vad har man inte sina radiovänner till!

73 de Sven SM6FMB
 
Back
Top