Pat Hawker SK

SA5A

Well-Known Member
Såg på rsgb.org att Pat Hawker G3VA gått bort. Han blev 90 år.

Pat's kolumn i RadCom var enligt min mening mycket läsvärd. Pat hade gedigen teknisk kunskap, skrev bra och hade ett korrekt och samtidigt ödmjukt vetenskapligt förhållningssätt till tekniken.

Jag har en samlingsutgåva från dessa kolumner i bokform (minns i nuläget inte vilka år den omfattar). Men jag har boken liggande på nattduksbordet och läser lite då och då med god behållning. Kan rekommenderas!

Sture
 
Tråkigt, men han verkar ha haft ett långt och aktivt liv. Tycker överhuvud taget om stilen som RSGB har i sina böcker/tidskrifter.
 
En av de stora är borta.

Läste hans spalt och böckerna med stor behållning. Pat Hawker fick se en enorm utveckling under sin livstid och han var inte främmande för något "under solen".

Vid IEE:s HF-konferens våren 1988 i London kom jag att byta några ord med G3VA, och jag hade lite korrespondens med honom i slutet av 90-talet, samt fick ett par inlägg publicerade i hans spalt.

G3VA SK, RIP

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja, hans spalt var alltid mycket läsvärd. Både ny och gammal teknik i en spännande blandning. Jag har för mig att spalterna samlats i minst två böcker.
 
Det verkar vara tre olika böcker. Hedrade honom genom att beställa "Technical Topics Scrapbook - All 50 Years".
 
Det är fyra stycken böcker 1985-1989, 1990-1994, 1995-99, 2000-2004. Det är märkliga böcker. Trots att jag bläddrat i dem många gånger så upptäcker jag ständigt nya artiklar som jag missat tidigare.
 
Det är fyra stycken böcker 1985-1989, 1990-1994, 1995-99, 2000-2004. Det är märkliga böcker. Trots att jag bläddrat i dem många gånger så upptäcker jag ständigt nya artiklar som jag missat tidigare.

Fem, då med den jag nämnde. "Technical Topics Scrapbook - All 50 Years" vilket vid närmare läsning visar sig vara den sista i serien och täcker 2005 - 2008. Det är den medföljande CDn som täcker 1958 - 2008.

Var in och tittade på RSGB shop och de har 6 böcker av honom, dels de som nämnts samt en om antenner. Det finns även en biografi över honom av en annan författare.
 
Last edited:
Fick hem "Technical Topics Scrapbook - All 50 Years". Det är den 5:e boken men CDn innehåller alla 50 åren i PDF. Förstår att han är saknad, det är just hans stil som fått mig att föredra RSGB handböckerna framför ARRLs.
 
Något man kanske inte tänker på när Pat Hawkers liv och gärning sammanfattas är att han ägnade den största delen av sitt yrkesliv åt TV. Han var mellanchef i den tekniska organisationen för det tidiga kommersiella TV-nätet ITA.

En stor del av hans författarskap låg inom den sektorn, och han medverkade under årtionden i "IBA Engineering News Bulletin".

Stilen var något som gjorde honom en legend under sin livstid, och jag håller med om att den skiljer sig påtagligt från den i andra handböcker. Att G3VA dessutom höll fast vid och försvarade telegrafin hela livet är även något att minnas i dessa tider.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Back
Top