PC-applikation för CW-sändningsträning?

sm5phu

Well-Known Member
Jag söker en PC-applikation som kan läsa handmorse från en telegrafnyckel (handpump) och visa tecknen i klartext på skärmen. I första hand något som fungerar på Windows 8 på en modern laptop (som saknar RS-232). Jag har googlat runt lite och har någon egen idé, men jag har inte hittat något som gör exakt vad jag vill.

Finns någon här som kan tipsa?

73,
Jonas/SM5PHU
 
Det enklaste är att du använder en övningsoscillator till nyckeln.
Sedan leta efter ett PC program som kan ta CW, de flesta tar
audio in för att detektera telegrafin.

Mottagning av handsända tecken brukar inte vara deras starka
sida, tyvärr.
 
SM0KBW skrev - Mottagning av handsända tecken brukar inte vara deras starka
sida, tyvärr.

Skulle snarare säga att handsänd morse ofta är amatörens svaga sida...:D
 
Jo, kombinationen övningsoscillator och avkodningsprogram via audioingången var den idé jag också hade.
Kanske CwGet i kombination med en sån här övningsoscillator, om ingen har något bättre förslag.

En svaghet ligger nog i avkodningsprogrammets förmåga att tolka handgjorda tecken. I det här fallet är det barn som ska nyckla...

73,
Jonas/SM5PHU
 
Har provat CwGet på ett JOTA en gång, tog man det lugnt och nycklade rätt var det en wow-upplevelse...kommer säkert att fungera bra.
 
Bjarne - ser mer människan som alltings mått, därför ser jag det
som att programmen är usla mottagare.

Brukar använda denna intolerans hos programmen för att träna
teckengivning med kniv (Ok, sågblad då). Godkänns tecknet så
har det en bra "tajming".



Jonas, den oscillatorn ger väl kantvåg ut? Skulle nog lågpassfiltrera
med etr rc-nät innan jag skickar in signalen till datorn.
 
I KRAS kursverksamhet i höstas visade Daniel -XAS hur man enkelt kan bygga en Morse-läsare med Arduino-dator. Dels kan man avkoda ljudet från en oscillator och få texten på en display, men går man förbi tondekodern kan man koppla sin nyckel direkt till datorn och den kodar då direkt logiska nivåer. Vill man få medhörning ber man datorn att tuta medhörning efter det man nycklar.
Det är ganska utbildande att använda läsaren för att man tvingas att hålla väldigt korrekt teckengivning när man nycklar. Delarna kostar bara några hundra att köpa på exempelvis Electrokit och programmet mm finns på KRAS hemsida i vår kursdokumentation.
 
Back
Top