PCB-tillverkare

SM0KBW

Well-Known Member
Det har snuddats vid ämnet i andra trådar- men vilka företag finns det att anlita för
att göra enstaka PCB för hobbybruk/prototypning?

Dela gärna med er av era erfarenheter!
 
Jag använder ofta OSH Park, ganska bra pris och väntetid på 2-3 veckor,
korten är av god kvalitet med fina genompläteringar, den största fördelen med OSH park är att man bara laddar upp .brd-filen från Eagle CAD!
Nackdelen är att korten är svårlödda för SMD tack vare ENIG, 1206 och SO-8 går fint men finare pitch blir besvärligt om man inte förtennar paddarna innan.

biligare är SEED och iteadstudio, kvaliteten är likvärdig sinsemellan men är sämre än OSH Park

https://www.seeedstudio.com/service/index.php?r=pcb
OPEN PCB

PCBCART har jag nyttjat någon enstaka gång förr, särskilt när det var ganska bråttom, vågar inte uttala mig om hur kvaliteten är idag men då var den utmärkt.
PCBCART - Professional China Prototype PCB Manufacturer
 
Jag hällde ut några OSH Park-mönsterkort, färgerna blir något enahanda, det går inte att välja någon annan färg än lila :)

blog
 
Ska testa med OSH Park, skönt att slippa hålla på med gerber filer, jag arbetar i Eagle.

Man får väl, som du säger, helt enkelt förtenna paddarna på mindre moduler.

Hur är det med storlekar - lönar det sig att göra paneler om man har små kort?
 
Hur är det med storlekar - lönar det sig att göra paneler om man har små kort?

De paneliserar småkort automatiskt så du slipper mickla med det själv,
alla goda ting äro tre så minsta orderkvantitet är tre kort.
 
Vad menar du med ENIG ?

Det är en sorts pläteringsprocess som ger ett löjligt tunt guldskikt på nickelbas,
till skillnad från HASL och andra metoder man använder på billigare kort så blir paddarna helt plana med ENIG, pläteringen gör också att lödytorna inte oxiderar.
Du har säkert sett att det ibland ligger en "tennbulle" i kanten på paddarna på traditionellt förtennade kort och den kan då ställa till det när man vill sätta SMD-kretsar helt plant mot kortet, de problemen finns inte med ENIG.

Nackdelen är då lödbarheten på småpaddar, den är inte jättebra och lödpastan är lite ovillig att stanna där man vill så jag har gett upp hetluft på ENIG-kort, penna fungerar ju bra ändå.
 
Vi anlitar antingen Cogra Pro (För dyrt för hobbyister - men snabba) eller Micron20 från Bulgarien
om jobbet får ta några dagar/vecka/veckor. De har en prisnivå som ligger riktigt bra till och en on-line-kalkylator för prisberäkning.

Kvaliteten från Micron 20 är proffsig och det finns många val beträffande ytbehandling, lödmask, silkfärg, etc.
men man måsta noga kolla att man fyllt i beställningsmatrisen rätt innan man
trycker på <SEND>..

Företagen ovan tar dock bara Gerber 274X. (Har inte frågat map. ODB++)
 
Micron20 har jag hört talas om, de kan tydligen göra keramiska laminat åt mikrovågsentusiasterna :)

Glömde ju Olimex...
för riktigt många år sedan (ja, riktigt många... :) ) så lät jag göra några kort hos Olimex som var i ropet då, en ny mönsterkortsaktör på marknaden med låga priser..
Idag är väl prissättningen lite mer marknadsmässigt men fortsatt ganska låg, kvaliteten är hög och likt OSH Park tar de Eagle-filer direkt och även KiCAD som är poppis bland pingvinvännerna.
 
Vi kör också med Cogra Pro.
Varför gillar ni inte gerber, det är ju standard inom pcb-tillverkning.
Ett cad-program som inte kan generera gerber ser jag som en kraftig begränsning.

Det ska visst finnas flera Kinabaserade företag som gör pcb jättebilligt, fraktfritt!
 
Vi kör också med Cogra Pro.
Varför gillar ni inte gerber, det är ju standard inom pcb-tillverkning.
Ett cad-program som inte kan generera gerber ser jag som en kraftig begränsning.

Det ska visst finnas flera Kinabaserade företag som gör pcb jättebilligt, fraktfritt!

Jag har själv inga problem med Gerberfiler, Eagle CAD genererar dessa utan att blinka och så gör ju de flesta PCB CAD mjukvaror.

Istället för att samla ihop alla filer, zippa dem och ladda upp .ZIP-filen så laddar man bara upp .BRD filen ur projektbiblioteket,
enkelt och framförallt för nybörjarna som slipper göra missar med vior, drillfiler och polygoner, de kan sätta sig in i RS274X vid ett senare tillfälle :)
 
Istället för att samla ihop alla filer, zippa dem och ladda upp .ZIP-filen så laddar man bara upp .BRD filen ur projektbiblioteket,
enkelt och framförallt för nybörjarna som slipper göra missar med vior, drillfiler och polygoner, de kan sätta sig in i RS274X vid ett senare tillfälle :)

Bra synpunkt, enkelt är ju bra.
 
Nåja lite jobb är det att sätta upp Eagle för att generera Gerber filer, precis som du säger,
för egen del finns det nog roligare saker att pyssla med :)

Antar att dessa firmor ändå genererar Gerber-filer från våra .brd filer.
 
Jag fick ett kort till idag, numera kommer brevbäraren springandes,
det råkar stå "express" på breven från OSH park :p

blog


Härom veckan upptäckte jag till min fasa att utgångarna på min rubidiumklocka har tagit slut så ett buffertkort fick ritas ihop,
en låsindikator med duo-LED lade jag till i farten.

26/3 laddade jag upp filen, idag 14/4 kom korten, ganska OK tycker jag :)
 
OK då kontrar jag med ett kort från Seeedstudio.
10st kort 50x50mm dubbelsidigt med rektangulärt hål utskuret. 14,95$ inklusive frakt för samtliga.
 

Attachments

  • svepgenerator small.jpg
    svepgenerator small.jpg
    15,7 KB · Views: 144
  • SvepPCB small.jpg
    SvepPCB small.jpg
    28,7 KB · Views: 144
Back
Top