Pejl för UHF

SM5XUN

░░░░░░░
Efter att ha byggt en antennswitch åt en vän så fick jag två kort över,
sedan hittade jag fyra UHF-antenner och en fin stor skärmad låda...
och då kan man ju lika gärna bygga sig en liten UHF-pejl eller hur? :D

blog


Det blir rörigt på bänken om man skall samla ihop fyra signaler samtidigt.

blog


kopplar man ihop alla fyra styrtrådar till antennswitchen och matar in en fyrkantsvåg samtidigt som man mäter på antennutgångarna så bör man ju se om diodswitcharna öppnar unisont,
vilket bilden nedan visar att de faktiskt gjorde utan någon tidsfördröjning att tala om, runt 800nS (med en ganska råddig signalgenerator) när jag driver de hårt med en 1kHz fyrkantsvåg.

blog


Antenndelen av bygget är ju således mer eller mindre klart, då kvarstår ju en indikatorenhet och det är väl den egentligen den svåra biten, kompisen jag byggde antennswitchen åt redan hade en indikator att jacka in i så jag får allt bygga mig en egen,
så nu eftersöks era tankar ideer och erfarenheter!

Jag funderar på en 4060 som frekvensgenerator, kikar man sedan på sanningstabellen för 4556B blir den bra till att ge pulserna i tur och ordning på de fyra respektive styrtrådarna till antennswitchen,
är detta en bra början att labba vidare med kanske eller är det ett alt för omodernt spår?

Min tanke i första skedet är enklast möjliga indikator, fyra dioder räcker ju gott att börja med.
-tyvärr är jag sämre än uslast på programmering annars hade kanske en PIC eller Arduino kunnat vara det bästa.
 
Last edited:
Hej
PA8W har i DKARS magazine october 2014 med fortsättning i november 2014 nog beskrivet något användbart.

Här hittar du länkar till tidningarna Dutch Kingdom Amateur Radio Society - Magazine

4060 och 4556B ingår i konstruktionen. 32 dioder visar riktning och fyra antenner kan kopplas in.

Själv har jag lött ihop kort och delar till Montreol doppler av VE2EMM (SK). Ska bara vika ihop lite plåt till lådan:D sedan är den klar.

Joe Moell K0OV har skrivit mycket om hur dioderna i switchen påverkar noggrannheten och hur ett olämpligt avstånd mellan antennerna kan leda en åt helt fel håll. Wide-Range Doppler Antenna

73 de SM7NTJ Lorentz

Och nu dök dina bilder upp i stället för bilden av ett tråkigt hänglås
Snyggt jobb
 
Last edited:
Back
Top