pejla in rikning?

bomull

New Member
hejsan! undrar om det finns utrustning som talar om från vilken riktning en viss radiosignal kommer ifrån?
är det i annat fall svårt att bygga en sådan? antar att man måste ha en slags "riktad antenn" som likt en radar snurrar och beroende på vid vilken tidpunkt (av dess varv) den ger utslag bestämmer riktning?




MVH//rasmus
 
Vilken frekvens på ett ungefär handlar det om? Vilken noggrannhet önskas? Berätta mer så kan vi nog tipsa!

/Micke
 
spelar det någon roll? runt 79 mhz samt 380-400 tex...så bra nogranhet som möjligt utan att utrustningen blir för stor (flera meter)..
 
Ja det spelar nog extremty stor betydelse vilken frekvens vi talar om.
Vi har 30 kHz till 3 GHz att börja med i frekvensområde.
Skall du pejla långvåg eller mellanvåg blir det en ferritantenn som finns i en transostorradio
Skall du pejla HF med någon form av norggrannhet kan det ta en fotbollsplan i anspråk. En sk rävvsax kan pejla 3,5 MHz med lite knåp och knep.
27 MHz kan möjligen pejlas med en mindre magnetic loop.
Gäller det mikrovåg kan du behöva 3 meters paraboler.

För 79 MHz borde en 5 - 10 element Yagi ge en viss verkan, 1,5 meters element och 10 meter lång.
Dopplerpejlar är dock dyrare, men mer behändliga. Dyr = 100 kkr

Uppgiften är stor och bred, låt oss se om vi får andra förslag.
 
Last edited:
I ARRL´s ANTENNA BOOK, kapitel 14, finns en trevlig beskrivning på en sk double-ducky diretion finder. Jag byggde denna en gång, och den fungerade perfekt. Bygger på dopplerprincipen. En enkel 567-krets. Jag använde dock inte gummipinnar, utan 2st kvartvågs spröt.

Vid en förevisning i vår klubblokal, gick det att avgöra vilken handjagare - på ett avstånd av 3 meter - av 2st som sände på 145MHz. Har du inte ARRL´s ANTENNA BOOK och deras HANDBOOK, tycker jag att du ska skaffa dem, och läsa. Mycket av det mesta (allt) finns med.

På schemat ser du hur enkelt den är uppbyggd. Att du måste krysspejla för att få en korrekt riktning är givet. Är man sedan 2st med varsin pejl, är det klart lättare.
 

Attachments

  • RDF.jpg
    RDF.jpg
    93 KB · Views: 342
Last edited:
Jag tänker på en kul antenn som jag byggde för länge sedan, två ggr magnetic loop för 145 MHz.
De två looparna etsades på ett krestkort, och blev c:a 120 mm diamter, ett drivelement och en refletor loop. Kretskortet blev c:a 15 x 40 cm och riktverkan var mycket god. Dock krävs trimkondingar för att stämma av looparna, dessa måste var av mikrovågsklass.
Att skala om en sådan sak skulle vara möjligt, åtminstone en oktav upp eller ner i frekvens.
Möjligen har jag en gång skannat in beskrivningen. Den fanns för 10 - 20 år sedan i en RADCOM tidning. Skall leta.

Om du ser på TV då man ibland i naturprogrammen, så pejlar man radiomärkta djur, och odjur, så ligger dessa då på 155 MHz man använde då en 2 till 3 elements Yagi, och riktverkan är inte så bra utan man får liksom känna sig för och uppskatta rättningen. Det krävs träning och feeling.
 
spelar det någon roll? runt 79 mhz samt 380-400 tex...så bra nogranhet som möjligt utan att utrustningen blir för stor (flera meter)..

dopplerlogiken i sig är frekvensoberoende eftersom den ansluts till en frekvensberoende FM mottagare och dito antenner

Den enklaste pejlen är den med en riktantenn, typ hundpejl.
Lite mer avancerade är TDOA med två antenner, som FPD beskriver.
Och sen finns t.ex MontrealDoppler som ansluts till en FMradio och t.ex fyra antenner som switchas av dopplerlogiken.
Sen finns mkt dyra kommersiella dopplers med väldigt många ihopkopplade antenner för att öka upplösningen i riktningsbestämmandet.

på 300-400Mhz är storleken på antennerna inget problem, däremot 79Mhz får man förkorta antennen på lämpligt sätt - om den skall vara portabel.

sök på "fox hunting" "rävjakt", "hundpejl" eller "montreal doppler" för mer info
 
Last edited:
Truckman, jag blev lite nyfiken......vad var det som du pejlade in? Själv ville jag sätta pejlantennen på biltaket med en magnetfot och pejla in "pr-knuttar" som gjorde livet surt för en del hams på vår lokala repeater på 90-talet.

Detta har jag naturligtvis lagt i malpåse. Det var svårt att få en korrekt riktning, och "störningarna" var för kortvariga för att kunna pejla in.
 
Truckman, jag blev lite nyfiken......vad var det som du pejlade in? Själv ville jag sätta pejlantennen på biltaket med en magnetfot och pejla in "pr-knuttar" som gjorde livet surt för en del hams på vår lokala repeater på 90-talet.

Detta har jag naturligtvis lagt i malpåse. Det var svårt att få en korrekt riktning, och "störningarna" var för kortvariga för att kunna pejla in.

jag pejlar lite allt möjligt, Pejlar har varit min hobby och intresse under många år. men jag har jobbat på utrustning för att sätta på fasta QTHn. Och presentera på en karta. Jag och en kompis gjorde det för många år sedan, men utrustningen på pejlsidan mötte inte kraven.
Men det vi körde då klarade tex att man skickade SMS till pejlen och tillbaka fick man riktningen. Men nu har jag bättre pejl som bygger på watson-watt tekniken. Och den fungerar bättre, så när tiden räcker till ska jag fortsätta med det projektet, Frågan är om jag någonsin blir klar. Jag vill förutom klara att pejla HF också VHF/UHF, samt göra beläggningsmätning, och även loggning, att tex kunna scanna ett antal frekvenser och när det blir trafik loggas riktningen.
Jaja, det är hobby detta, så det blir när det blir. Nu jobbar jag i 5-6 månader innan jag kommer hem till svedala igen.
 
Back
Top