Pertinaxrör

Hej!

Kanske mera nostalgikänsla med pertinax, men skulle det visa sig hopplöst att få tag på
kan du ju köpa s.k. VP-rör som användes vid el-installationer.
Finns i olika dimensioner.
Lätt att jobba med också.

http://www.byggmax.com/image/products/534x534/29642_534x534.jpg

Kolla även med VVS-företag.
Det lär finnas en grå modell som ser ut att vara lagom till din spolstomme.

/ Ingvar
 
Last edited:
Var det inte så att man byggde sina spolstommar själv förr.
Jag har för mig jag har läst en bok där man lindade tunnt papper och lackade varje lager och fick fram det som idag kallas pertinax.

Annars håller jag med Ingvar att ett VP rör nog är enklare att få fram.

Men Lasse berätta lite mer om ditt projekt?
Ser trevligt ut men jag har inte läst på djupet, är det en preselektor eller en kristallmottagare?

de
RogerOscarYakee
SM4FPD
 
Man kan ju lura folk genom att linda några varv brunt papper över VP-röret.
(risken är att man kan bli stämplad till falskmyntare när doktorander forskar sådana objekt om 200 år!)
 
Plaströr hör väl inte hemma i ett sådant fint nostalgibygge.

Pertinaxrör är det rätta men kan vara svårt att få tag på. Ett annat alternativ är att använda ett styvt papprör i passande dimension. Sådana kan köpas i den välsorterade pappershandeln.

För att få pappröret att se gammalt ut kan man använda en lack bestående av schellackflingor lösta i T-sprit. Sådana flingor finns i välsorterade måleributiker. Om personalen är av den gamla stammen så kan de ge tips om hur äkta schellack skall beredas.

Jag har sett prov på sådana nytillverkade "spolstommar" och det såg riktigt gammalt ut. Man kan måla flera lager och det blir verkligen fint.

/Bengt
 
Vad är det för fel på en dasspappersrulle?
Kolla på ICA om de har 1 5/8 tum dasspappersrullar.
Själva mjukpapperet snyter man sig i under influensan.
Lackas sedan med schellac.
de
FPD
 
Carlsson & Möller har sålt pertinaxrör tidigare, kanske finns det kvar i sortimentet.
 
Hej jo jag har ett par långa bitar av pertinax rör en med stor diameter och en med liten diameter

men dom passar inte till det här projektet .Jag har letat hemma och på jobbet efter papprör

jag hittade papprör som är till handdukspapper stora rullar alltså .Pappröret är 43 mm i diameter

så det är ganska nära 1 5/8 tum.Jag försökte komma fram till vad det tummåtet blir i mm med hjälp

av ett skjut mått 25.4 + 16 mm = 41.4 mm diameter så 43 mm är ju ganska nära så jag får nog nöjja

mig så med det pappröret .Papprör kan man hitta lite här och där dom slängs ju för det mesta.

I lindningstabellen för dom olika spolarna är det angivet att man ska linda hela varv halva varv och

mindre på slutet på varje lindning induktansen kanske inte blir exakt vad som står i listan när man

kör med en pappstomme som är något större Men då när man ska linda flera lindningar så borde

dom bli inbördes lika stora mot varandra tycker jag. Pappröret är lite halvhårt så en behandling

med scellack skulle nog vara bra och för att få rätt färg på det och fukt tålig också och att det

borde bli lite hårdare i materialet.

mvh Lasse
 
Hej jag hittade en påse schellackflingor på Byggfabriken på södermalm i Stockholm för 40 Kr

och T röd på bensinmacken.Så jag blandade ihop det här igår kväll och ytbehandlade pappröret

både invändigt och utvändigt idag det ser bra ut.

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top