Pigga upp en pot

SA0BTA

Active Member
Hej! Har en Sommerkamp FT277, lätt museal men ändå...Problemet är att den hopbyggda lf/hf-potten inte är i bästa kondition, rasslar och är svår att ställa in. Vill inte ge mig in på att försöka byta den, sitter rätt grisigt till. Lär skall finnas någon spray att spruta på - potten har en liten öppning där jag åtminstone ser lf-delen. Nån som har någge bra tips? SA0BTA/Bertil
 
Vad du än gör så spruta inte WD-40 eller 5-56 liknande i potten. Jag gjorde det för många år sedan och potten funkade utmärkt ett par timmar. Sen funkade den inte alls. Det visade sig att hela kolbanan hade lösts upp till nån geggaliknande substans.

Radion ligger fortfarande i junkboxen, det gick aldrig att få tag i originalpotten för den var lite speciell (TR-751E).

Hoppas att någon på forumet kommer med ett fungerande tips till dig.
 
Det finns självdunstande elektronikrengöringssprej att köpa hos Clas Ohlson och Kjell & Co.

Lennart
 
Vad du än gör så spruta inte WD-40 eller 5-56 liknande i potten. Jag gjorde det för många år sedan och potten funkade utmärkt ett par timmar. Sen funkade den inte alls. Det visade sig att hela kolbanan hade lösts upp till nån geggaliknande substans.

Radion ligger fortfarande i junkboxen, det gick aldrig att få tag i originalpotten för den var lite speciell (TR-751E).

Hoppas att någon på forumet kommer med ett fungerande tips till dig.

Det var ju synd på en trevlig radio.

Men man tycker att det borde gå att fixa en ny pott till den, då det ju var ett typiskt fel på den modellen.

Jag har en själv, utan skrap i pottarna.

Däremot har jag drabbats av ett annat typfel på modellen, en transistor som ger upp, där fanns det ekvivalenter att byta mot.
 
Jag brukade sköta om ett mixerbord, till ett PA, på den gamla analoga tiden. Det var väl drygt tusen potar som tog stryk av alla temperaturväxlingar och fukt.
Lite elektronikspray i poten och sedan hundra vridningar mellan ändlägena. Hjälper inte det så kör man en gång till. Till slut blir det alltid bra. Jag fick ratta i ett par, tre dagar, en gång om året......
 
DFF: elektronikrengöringssprej
TJC: elektronikspray

Vänligen, berätta vad sprayerna ni rekommenderar heter. Jag har samma trubbel med en ArgosyII och har inte vågat ge mig dit med spray eftersom jag är rädd att det kan bli svårt hitta reservdelar om jag ställer till nåt.

Man kan fundera på vad som är orsaken till skrapet. Oxid på löparen? Skit på kolbanan? Om kolbanad är nedsliten så lär väl ej spray hjälpa? Om man byter, skall man då välja Cermet-pottar i stället för kol-dito?

/Janne
 
Last edited:
Det är nog nästan alltid smuts och beläggningar på banan som är skurken i dramat.
Kontaktspray kanske är en lämpligare benämning som ger bättre resultat vid en sökning. Jag gissar att även "bromsrengöring" funkar lika bra. Det skall i alla fall vara något lösningsmedelsbaserat. Olja och andra smörjmedel undvikes.
 
Man får vara försiktig med en del elektronikrengöringsprodukter, de kan i värsta fall lösa upp kolbanan (bindemedlet).

Ett som är billigt, funkar bra och duger fint till mycket annat finns på ELFA, 80-221-54

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-221-54&toc=0&q=kontaktspray

även Kjell&co har en som funkar bra till kontaktytor men jag har ingen koll på långtidseffekten på potar av kol- och cermettyp.

Kontaktspray > Kemi, spray | Kjell.com

Sikta alltid på sprayer som betecknas som "milda" annars går det fort och fel... ;)
 
Kan det vara denna som herrarna menar?
 

Attachments

  • IMG_1224.jpg
    IMG_1224.jpg
    99,1 KB · Views: 124
  • IMG_1225.jpg
    IMG_1225.jpg
    87,4 KB · Views: 129
Med ett litet undantag är sprayburkar bannlysta i min verkstad... De är för den late mekanikern. I första hand försöker jag med mekanisk rengöring helst utan kemikalier om jag kan demontera större omkopplare och pottar. Många gånger har det räckt med syrafritt tunt papper i smala remsor som jag försiktigt för in mellan kolbana och ryttaren på potten och försiktigt dragit fram och tillbaka. Man ser ofta att smutsen från ryttaren fastnar på papperet. Är kolbanan eller ryttaren skadad finns inget annat än att byta. Mekaniska omkopplare har jag ofta grejat med tops, ytterst lite sprit och sedan avslutat med en droppe EML kontaktrengörning med smörjmedel på en tandpetare. Aldrig att jag skulle dränka in grejerna med spray.
 
sprayburkar bannlysta i min verkstad... De är för den late mekanikern.
Precis, en riktig mekaniker planfräser bort klisterrester och smuts :)

I första hand försöker jag med mekanisk rengöring helst utan kemikalier om jag kan demontera större omkopplare och pottar. Många gånger har det räckt med syrafritt tunt papper i smala remsor som jag försiktigt för in mellan kolbana och ryttaren på potten och försiktigt dragit fram och tillbaka.
Klart skonsammast metod, många gånger är det ackumulerade kolrester blandat med oxid som är boven.
Många av de gamla kolpotentiometrarna kan man även vika ut metalltungorna och ta bort skyddslocket på, då kommer man åt ordentligt, man kan till och med delvis reparera sprickor i kolbanor med ledande färg, men det tarvar både skicklighet och tur.
Dagens potar bjuder lite mer motstånd och låter sig inte öppnas hur som helst, ofta är de hermetiskt slutna för att klara maskinmontering/lödning/tuffa miljöer.

Aldrig att jag skulle dränka in grejerna med spray.

Nej, det hoppas jag att ingen gör, bara yttepyttelitegrann är det som behövs,
en dutt för att låta verka och en dutt för att skölja ur, sen tryckluft på burk för att driva undan rengöringsvätskan till ett lämpligt hörn där den sedan får dunsta.
(teoretiskt alltså...i verkligheten öser man i halva burken och svär över att det tar så lång tid för skiten att torka upp)

tillägg: öser man på med lösningsmedel är risken stor att man avlägsnar all form av smörjmedel från potentiometeraxeln, det är inte bra...en droppe symaskinsolja och lite motion återställer den eventuella fadäsen.
 
Last edited:
Det var ju synd på en trevlig radio.

Men man tycker att det borde gå att fixa en ny pott till den, då det ju var ett typiskt fel på den modellen.

Ja råkar någon ha en liggandes eller springa på en dylik pott till en Kenwood TR-751E så är jag spekulant.
 
XUN skrev; "Precis, en riktig mekaniker planfräser bort klisterrester och smuts"
----

Va sa han nu? - Say no more, say no more. Nudge nudge, wink wink.... :cool:

/Bengt
 
Tack,tack för alla tips! Det får bli Teslanol hos Kjelle, Elfa slut på lager, får inte hem förrän april och jag vill vara QRV dessföre..../Bertil
 
Tack,tack för alla tips! Det får bli Teslanol hos Kjelle, Elfa slut på lager, får inte hem förrän april och jag vill vara QRV dessföre..../Bertil
Jag har kvar en sådan sprayburk sedan tiden långt före Kjell & Co - slutet av 1970-talet skulle jag gissa. Fick då besked om att det var överlägset CRC 5-56. Inte helt fel, alltså!

/ Göstha
 
Jag kör mycket med teslanolen som enligt bilden importeras utav av Kjell & CO.. Men jag vet att den levereras från en av de större grossisterna. Jag köper in typ 4-6 flaskor åt gången, både utav den som nämns ovan samt utav den jag använder mest själv just till pottar Teslanol T6. Den är mycket mildare och sedan efterlämnar den en skydshinna. Enda stället jag har upplevt den som negativ är i mycket dammiga miljöer. T6an svider inte alls lika mycket i näsan hellet ;-)

Denna ...

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-spray/kontaktspray-p18311
 
Last edited:
Back
Top