Piratradio SWL kortvågslyssning

Njutbar signal från LHH (Lazer Hot Hit´s) på 4015 kHz AM just nu. 2010-12-29 20.30
Han har varit igång flera kvällar sista tiden.
Tänk på att kommande helg är stor för rundradiopiraterna.
Det kan bli många spännande och faktiskt njutbara stunder framför radion.

Just nu låter 4015 kHz som Radio Luxemburg gjorde på sin tid på 1440 kHz. Samma ljudkvalitet, sound och bra styrka.
Jo det är det där med nostalgi, ni vet.

De
SM4FPD
Loysan
 
Hej!

Ett frekvensområde att söka av är 1600 kHz - 1700 kHz.
Verkar finnas några pirater där också.
 
Hej!

He he, programtypen är ju avslöjande....
Plus att de inte sällan ligger utanför den normala 9 kHz kanaldelningen.
 
Bra skrivet SM0NGL hi hi.
Det är många starka kineser numera som hyr in sig på de stora sändarna.

Ja man kan ofta höra hur skivsamlingen från 60 och 70 talet används som musik.
Om piraten talar så gör han det lite oproffsigt, harklar sig, stakar sig, säger youknow tusen ggr, flabbar, och gör rundgång etc. Bryter ofta på holländska, eller finska, i sitt försök att tala engelska. Fram på nattkröken efter några krökar blir det mer flabbigt, när även vännerna vågar sig fram till micken. Med detta är det rätt lätt att skilja ut en pirat.
Frekvensvalet att ligga utanför rundradiobanden avslöjar mer.
Kolla bärvågen, (med CW mottagaren) och finns brum och chirp ja då är det en pirat.
Frekvensen var förr avslöjande då piraterna låg på udda frekvenser, exvis 4015,7 kHz. Idag ligger de på jämna kHz och ofta på 5 kHz. Nya sändare med frekvensyntes...

Jag läste tidningen Radiouser igår, där finns en artikel om kortvågslyssning.
Han skriver lite om udda sändningar.
3333 kHz lär ha varit aktiv, själv brukar jag då och då lyssna av dessa lite magiska frerkvenser. 2222, 3333, 4444, 5555, 6666 och 7777 kHz. Nog har det funnits både musik, QSO pirater och andra mystiska sändningar på någon av dessa.
Några tips som man kan läsa där är:
252 kHz RTE från Dublin, (ej pirat)
Atlantic Radio från Irland på 1251 och 6960 kHz (ej pirat)
Det lär finnas piratfrekvenser inom mellanvågen omkring 1350 kHz. Man kan lyssna mellan 9 kHz kanalerna i området 1300 och 1611 kHz.
1611 kHz är Påvens QRK, där kör han både AM och ibland DRM.

I kväll bör det var en del pirataktivitet.
Kolla upp 1611 - 1750 kHz.
3900 - 3950 kHz
4000 - 4050 kHz
6200 - 6500 kHz typiskt 6210 kHz



De
SM4FPD
 
Detta är i huvudsak de etablerade rundradiobanden.

148.5 - 255 kHz Långvåg
526.5 - 1606.5 kHz Mellanvåg
2300 - 2498 kHz 120 meters bandet
3200 - 3400 kHz 90 meters bandet
3950 - 4100 kHz 75 meters bandet
4750 - 5060 kHz 60 meters bandet
5900 - 6200 kHz 49 meters bandet
7100 - 7500 kHz 41 meters bandet
9300 - 10000 kHz 31 meters bandet
11500 - 12200 kHz 25 meters bandet
13570 - 13870 kHz 21 meters bandet
15040 - 15800 kHz 19 meters bandet
17480 - 18000 kHz 16 meters bandet
18900 - 19020 kHz Ett nytt rundradioband
21450 - 21850 kHz 13 meters bandet
25670 - 26100 kHz 11 meters bandet

Finner man musik utanför dessa band, finns det skäl att misstänka att det är en pirat.
Men det förekommer att stora stationer med propaganda som mål väljer frekvenser utanför dessa band.
Lyssna exvis hur VOA (Voice of Amerika) med starka sändare på 60 meters bandet försöker ställ in sig hos folket i de afrikanska länderna. Ja nu är vi inne på politik och etik.
För mig är korvågslyssning mer teknik och vågutbredning, samt själva fenomenet att det finns vissa sändningar, som piratradio.

De
SM4FPD
 
Salig i åminnelse? WRTH Online ...

Då hade jag fel, så bra då! Den är tydligen minst lika tjock som den var i början på 1960-talet. Och så har Sveriges Radio kastat in handduken. Vi finns inte i radiolyssnarnas "bibel", alltså finns vi inte. Vet Carl Bildt om det, förresten?

/ Göstha
 
*1650-1750 khz Grekisk musik.

*Fφr dom som tycker om Grekisk musik samt annan musik....1650-1750 khz pε fredagar samt sφndagar pε kvεllarna...ett kilo watt. Enjoy the music , hjεrtliga hεlsningar de' sv7/sa0bgi :confused:
 
Har bara TV-apparater som stör här på de frekvenserna, men hittade en trevlig musikstation i dag Lördag kl 1434 på 225kHz, det var tydligen

Polskie Radio P1
Solec Kujawski
225 kHz
 
Last edited:
Just nu (nu är 2011-01-15 kl 19.08) full fart på 4015 kHz.

Beklagar störningarna som du har FBJ och många andra har, kortvågen är underbar att lyssna på om man slipper sådana.

De
SM4FPD
 
Just nu aktivitet på 11401 kHz AM, Dvs 11,401 MHz AM
Just nu är 2011.01.30 kl 10.00 -
59 AM skön musik.
Förmodligen gamla hederliga RWI som är igång igen. De brukar hålla på hela dagen.
Just nu Franska men även på Engelska.
Ibland kör dom en presentation på flera språk, även Svensk.
Min favorit pirat som jag inte hört på flera år.
Just nu ID och det är RWI

De
SM4FPD
 
Nu är han igång igen. På 11401 kHz AM, RI.
Nu denna gång är Söndag FM kl 10.45
Rätt svag idag men stundtals skaplig.
Långsam QSB.
Någon mer som hör RWI?
En av de pirater som överlevt längst och som håller till på denna lite egna frekvens.

Är han svag kan man kolla med CW och höra tonen av bärvågen på exakt 11401 kHz, för att identifiera stationen, vänta sedan på QSB toppar.
De
SM4FPD
 
Lite förvånande att licensierade radioamatörer
ägnar sitt intresse åt att lyssna på piratradio.
Trodde att denna verksamhet var bannlyst i dessa
kretsar. Men man kan ju också ha helt fel ... :)

//QRP
 
Last edited:
QRP, Så sade dom när FM kom till amatörradion.
Kan verkligen en licensierad radioamatör nedlåta sig till FM.
Har licensen betydelse för vad man lyssnar på?
Jag har faktiskt hört talas om radioamatörer som nedlåter sig att lyssna på skräpradio 104,5 MHz.

Förr skulle en radioamtör var någon form av radiopolis och ålades att anmäla sändningar som stred mot radiolagen. Han skulle faktiskt kolla andra frekvenser inte minst nödfrekvenser och sådana frekvenser där det kunde förkomma pirater.
Det slipper vi idag.

Nej jag tor faktiskt det är helt möjligt att lyssna på vad man vill och se det som radioteknik, vågutbredning och att allmänt försöka förstå vad som händer på radiobanden. Piratradio i alla former är ett fenomen.
Något som man idag måste vara radiointresserad för att ens veta att det förekommer.
Förr när träradion stod där hemma och man skruivade på måfå tills det såpelade lite musik fanns en chans att bli hörd som pirat.

Skall vi gradera vad som anstår en radioamtör att lyssna på?
Vilkla frekvenser? Vilket muskikval? Vilket modulationsätt?
Vem som sänder? En demokrati som VOA, eller en Ditkaror som Kina?
Eller varför inte lyssna på Family Radio och lär allt om när domedagen kommer nu i sommar. 7240 kHz på kvällarna, man sänder på Svenska någon tid på kvällen nuemra. ett fenomen att man använder radio för sådant? Får en radioamatör nedlåta sig att lyssna? Tro eller inte?

Med helgen och testen som inte tar hänsyn till någon som vill köra amatörradio utan att delta i testen är jag benägen att fundera på om tester skall vara något som en radioamatör nedlåter sig till. Livensierad till och med. Men jag vet att många tycker det är roligt och har respekt för detta. Man får lyssna utanför amatörbanden eller löda istället den helgen.

FM blev i alla fall accepterat till slut

Hur bannlyser man ett visst radiointresse? Det är Påven som gör det va?
En form av fathwa.

Jag har inte sett att SSA fördömer någon form av radiointressen, eller tycker att man inte bör lyssna på vissa sändningar.

de
SM4FPD
 
Bra talat Roy.

Förr var jag radioamatör hela dygnet runt men sedermera har jag kommit på att jag bara behöver vara radioamatör när jag sänder. Resten av tiden på dygnet när jag dricker morgonkaffe, jobbar, äter middag, lyssnar på 80 m ringarna med mikrofonprovningarna kanske ser något krig på Rapport m m så är jag en vanlig normal människa. T o m när jag sitter och löder i mina radioapparater eller lyssnar på de holländska mellanvågspiraterna är jag normal. Inte är jag radioamatör just nu när jag knappar på datorn. Ånej, jag är en vanlig internetanvändare precis som du.

I sin förlängning innebär det att jag utan moraliska betänkligheter kan sända olagligt utanför amatörbanden och per definition bli en äkta radiopirat utan att det inkräktar på min hobby amatörradio som jag enbart utövar de ytterst korta stunder telegrafinyckeln trycks ner - enbart för att det krävs amatörradiocertifikat om man håller sig inom amatörbanden.

Tänker jag fel?

/Bengt
 
Kul länkar du hade QRP!
Detta är ju något som många radioamatörer skulle ge sig på att bygga, inom amatörbanden.
Är det ändå inte ett fenoemen att dessa byggens florerar.
Härliga spolar på träpinnar etc.
Byggsidorna visar att det verkligen går att bygga enkla sändare.
En sån liten sändare borde utan vidare går att köra AM ringen på 3756 kHz med bra resultat. Eller utan modulator Morse.
Gör som piraterna bygg mer sändare!

Själv underhöll ga mig nån timme under helgen med en piratlysning på 6210 kHz AM.

Bengt är du riktigt säker på att du är en vanlig människa...
Skojar bara.
Jag försökte sända ett mejl med bilder till SET-19 hemsidan, ingen som tittar i brevlådan där?



Och du QRP, allt är tillåtet som du skriver, i alla fall det som inte är förbjudet, tänk på att vi har demokratiska länder där det faktiskt inte är tillåtet att lyssna på vissa frekvenser. I USA finns något som heter cellular blocked. Dvs en radio kan ej lyssna på frekvenser där företag driver mobiltelefoni.
Något som vi inte ens kan tänka oss.

de SM4FPD
 
Back
Top