Pl259

SM7CDO

Well-Known Member
HJÄLP!!!!
Är amatör sedan 1959 och har lött PL259 kontakter i mängd för 40-50 år sedan.
Har nu återupptagit verksamheten igen.
Det är hart när omöjligt att löda dagens PL259 kontakter.
Det verkar nödvändigt att återtaga den gamla lödsalvan igen, efter att man först ha filat rent.
Sedan måste man värma så mycket att mittpinnen lossnar.
De kontakter avsedda för RG58, med en gänga, går ju inte att skruva på!?
Att sedan lirka ut skärmen funkar inte!!
Vad i all världen är det för skräp????
Hur gör ni alla?

73 SM7CDO
 
Sedan måste man värma så mycket att mittpinnen lossnar.

Se upp med var du köper kontakterna!
Exempelvis den kontakt som hos Kjell & Co går under namnet "PL-259 RG213 lödkontakt" tål inte värme... :confused:
Troligen funkar kontakter från Elfa bättre, men vem vill betala 90 spänn för en PL-kontakt...

Edit: Såg att Elfa har billigare PL-kontakter också, med teflonisolering, om man tittar på rätt ställe i katalogen.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Varför inte köpa en chrimåp tång och chrimp kontakter.
utslaget på livstiden lär väl en hundralapp räcka per år.
Annar brukar banankonakter passa bra i hålet för en PL-259, så tar man skärmen på jordskuven.

Skämt åsido, finns det någon mer utskälld kontakt, och med all rätt. en gång hade jag PL-259 pluggar med muff ingång som på en BNC kontakt, de var bra, men priset 90 kr som Jobnas nämner är väl bara hälften....

Det är förståeligt att alla tycker att något så simpelt som en kontakt skall vara billig. Helst gratis. den syns ju inte ens där bakom radion.

Varför är det ingen som börjar tillverkning av en "perfekt" billig PL 259 plugg? Varför inte med skruvfäste och skruvbar avlastning, ungeför som de gamla TV antennkonakterna var.

Sök EU bidrag för att utveckla detta till produktion.

Många tycker att det skulle vara BNC på riggarna, och den är väl bra men dyrare och ännu svårare att montera.

Det värsta jag sett är PL-259 monterade där man skalat RG-58 och virat ihop både mittledare och skärm och sedan lött den i stiftet. Den komradioanläggningen hade en räckvidd på två hundra meter.

Med förtennt skärm, och en mycekt kraftig lödkolv brukar det ändå gå rätt bra. Men en fet lödkolv kostar ju. Var i alla fall glad över att du som radioamatör faktiskt inte får kontroll över dig om du inte använder blyfritt lod. Men säg det inte till någon.
Att löda PL-259 med blyfritt är inte kul.....
 
Elfa har detta:

80-483-57 Pressverktyg BNC/TNC/N 1.290,00 1.183,00 1.092,00

Annars kan man hålla ögonen öppna efter ett Suhner pressverktyg.
Ibland dyker de upp i konkurser. Kostar annars c:a 20 kkr.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för alla svaren på min fråga.
Särskilt länken till Att löda en PL-259.
Jag måste säga att det blivit mycket besvärligare än vad det var förr i tiden.
Köpte några kontakter från Kjell, de fungerade väldigt dåligt.
Köpte därför några st från ELFA och det visade sig att de var lika dåliga.
Man måste tydligen betala över 100 Kr för att de skall vara användbara.

73 SM7CDO
 
Köpte därför några st från ELFA och det visade sig att de var lika dåliga.

Jag hoppas verkligen att det inte är jag som lurat dig att köpa dåliga kontakter på Elfa!
I så fall ber jag om ursäkt!
Jag kräver alltid pengarna tillbaka när jag råkar ut för förfalskade produkter av det slaget.

Jag är just involverad i en förvirrad mejlväxling med Elfas kundtjänst angående deras olika varianter av PL-259.

Om deras billiga kontakt med artikelnummer 40-004-17 kan man tillgodogöra sig följande motstridiga information:

  • Bilden i katalogen föreställer en kontakt för lödmontering utan reduceringshylsa.
  • Man hänvisar till ett "passande crimpverktyg" (för RG58...)
  • Monteringsmetoden anges som "free cable end". (Vad betyder det?)
  • Anslutningarna anges som "solder lug".
  • Man anger att isolermaterialet är PTFE. Men om man läser noga gäller det en annan, dyrare, kontakt.
  • Isoleringsmaterialet för den billigare kontakten finns inte angivet.
Jag har som sagt mejlat och bland annat frågat om materialet i mittisoleringen.
Svaret jag fick var att kontakten inte har någon mittisolering...

Elfa börjar likna EPA :(

73!
Jonas/SM5PHU

(Tack för tipset om crimptången Karl-Arne! Jag såg att Wimo också säljer en variant. Tills vidare lånar jag en Suhner på jobbet, i elegant träschatull.)
 
Jag har inte fått mittstiftet att ramla loss, men däremot har det halkat snett.

För att råda bot på det har jag skurvat på kontakten på en hona innan jag börjar löda skärmen. Då sitter iaf stiftet rakt.

Sen kan man undra vad det är för material vissa tillverkare använder. Det borde ju rimligen tåla den värme som krävs för lödningen.
 
Last edited:
Om deras billiga kontakt med artikelnummer 40-004-17 kan man tillgodogöra sig följande motstridiga information:

  • Bilden i katalogen föreställer en kontakt för lödmontering utan reduceringshylsa.
  • Man hänvisar till ett "passande crimpverktyg" (för RG58...)
  • Monteringsmetoden anges som "free cable end". (Vad betyder det?)
  • Anslutningarna anges som "solder lug".
  • Man anger att isolermaterialet är PTFE. Men om man läser noga gäller det en annan, dyrare, kontakt.
  • Isoleringsmaterialet för den billigare kontakten finns inte angivet.


  • Gäller det papperskatalogen?
    Internetkatalogen är en katastrof. Man la om allting för ett (bra) tag sedan. Det verkar som om allt har gått igenom en tugg och sedan klistrats ihop. Jag har haft en hel del mailväxling ang den.
 
Det är onlinekatalogen jag syftar på.
Texten i papperskatalogen (tittar i förra årets) är något mindre förvirrad, men inte heller där finns angivet material i isoleringen.
Jag har blivit lovad ett svar från ELFA produktsupport...

73!
Jonas/SM5PHU
 
Problemet löst!
Tack för alla goda råd.
Jag köpte ett pressverktyg från ELFA 80-479-61 för 461 Kr
och PL259 kontakter typ 46-004-58 för 27,20 Kr / 10 st.
Lätt intjänade pengar i stället för dyra lödkontakter.
Resultatet blev perfekt.
Se bara till att köpa rätt RG58 med en ledare, det gjorde naturligtvis inte jag
men det gick i alla fall.

Trevlig midsommar (i regnet)
SM7CDO
 
Nu har jag fått svar från ELFA angående isoleringsmaterialet i deras billiga PL-259:
"Nylon 66T + 30% fiber". Jag antar att man med "fiber" menar glasfiber. Smältpunkten anges till cirka 250 grader.

Lödtennet smälter väl vid strax under 200 grader, så om man är försiktig kanske det går?

73!
Jonas/SM5PHU
 
Med tanke på att alla radioamtörer med det största ansvar för miljön idag anväder blyfritt lod, jo det är ju EU lag på detta, blir det nog svårt att löda utan att smälta detta.

Jag tror heller inte att flussmedelt verkar så bra varken med blylegerat eller blyfritt lod funkar vid 250 grader.

Jag tror att en varm lödbult, stor, och som inte säckar i värme, kanske 350 - 450 grader varm och en snabb lödning så att det inte hinner smälta år lösningen. Samt förtennt skärm innnan man sätter in kabeln.
 
Problemet med de här billiga kontakterna är att det inte går att löda över huvud taget.
Jag sågade sönder en kontakt, så att jag fick en liten bit och värmde till max, men det går bara inte att få tennet att fastna.
När jag sedan provade med flussmmedel så gick det till nöds att häfta fast tennet.
Katastrof!!
Det gäller verkligen att se upp vad man köper.

73 SM7CDO
 
Problemet med de här billiga kontakterna är att det inte går att löda över huvud taget.
Problemet är väll att de är förkromade.
Det går inte att löda på krom så varför de envisas med att göra kontakter med den ytbehandlingen förstår jag inte.
Man måste fila ner allt tills man kommer ner till mässingen sen brukar det gå, men så har jag också kvara min lödrulle jag köpte på åttiotalet :)
 
Hej,

Fyra pounds (c:a två kilo) kostar USD 165 att skicka till Sverige från HRO, enligt deras sajt. Man måste köpa många kontakter för att det skall bli vettiga styckepriser...

Med du kanske har hittat bättre fraktpriser, SM4OTI?

//Per, SM5OCI
 
Det åker folk (hams) fram och tillbaka till USA rätt frekvent, så det enklaste om man inte själv har ett ärende dit att be någon ta med en påse hem. Tar inte speciellt mycket plats i bagaget...:D

BTW, de gånger jag beställt och de skickat till Sverige har jag aldrig betalat några astronomiska frakter. De har haft humana fraktpriser.
 
Last edited by a moderator:
Kontakter

Gloem bort att amatoerna inte drabbas av ROHS bar afoer att det aer privat bruk.

Om ett tag kan vi inte koepa "non-ROHS" alls eftesom tillverkarna inte har tillraeckligt stor marknad foer bara hemmabyggare.

En bra "crimpning" ger dessutom en gastaet foerbindelse vilket kommer att motverka korrosion. Om du nu anvaender PL259 pluggar saa skall du ju i allafall inte anvaenda hoegre effekter... ( Eller hur! )

Sedan vad avser "dyra" kontakter... koep en rigg foer 25 tusen kronor och snaala 60 kronor paa den viktiga antenn kontakten?! Dooh!


//Dan, M0DFI ( i vaentan paa HZ1 )
 
Back
Top