PL519 elektronrör

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag ha köpt på mig 4 st PL519 elektronrör för att försöka med att bygga mig ett Frinear slutsteg efter PA0FRI bygganvisnimgar men vad är det för sockel på elektronrören ? Jag köpte på mig 4 st oktalsocklar på ebay men
PL519 ser ut att vara 9 pinnar.

mvh Lasse sm0ydo
 
Sockeln heter magnoval

Keramiska socklar hittar du bland annat på fragjanzuerst.com
FAS030 är artikelnumret.

Med dessa rör så behöver du inte ta hänsyn till orienteringen om du monterar de horisontellt :)

tillägg:
toppkontakten har artikelnummer FAS040-2
en fullösning är att använda säkringshållare för kretskortsmontage av denna typ:

Fuse-Holder-Fuse-Clip.jpg
 
Last edited:
Hej Lasse,

Jag har ett slaktat slutstegsbygge,(med vissa komponenter inklusive 2 socklar), för tre av dessa rör och som jag inte har för avsikt att jobba med. Du kan få chassie med delar ifall det passar dig. OBS! Power supply saknas, men oktalsockel i apparatlådan för inlet av HV+glöd finnes, jag använde ett separat supply. - Du bor ju i noll, så svara här ifall intresse finnes och du kan hämta i Sundbyberg.

/ Sven.
 
Rören tillverkade i Ukraina lär vara bäst. Är mera robusta och lär ha tjockare glas. Beakta att det här är inga sändarrör. Jag kan ta med mig till Gålö mina 8072 som är klart lämpligare då dom ju är kompakta keramiska riktiga sändarrör och lämnar i den mera avancerade kylningsvarianten 8122 560watt upp till 450 MHz. Vilket då kanleda till mera benägenhet till parasiter. Förstås.
Har ett antal till salu. . Robusta. Max g1 ström = 100 MA anod 450mA Max 2200 volt anodspänning.
73s. de KI
 
Gallerström i häradet MegaAmpere, trivs du inte på Södermalm, eller vill du smälta ner oss allesamman i HF-drömmen!?

/ Sven.
 
De ryska rören som KI nämner är riktigt bra, de som avses är 6П45С som är ett kyrilliskt nästan-EL509, skrivs ut som 6P45S om man rätar ut bokstäverna till latinska dito :)

De har dock en annan glödspänning på 6,3V mot de 40V/300mA som Lasses rör äter till frukost och de är inte riktigt lika EL509 heller (därav "nästan-EL509") de är kraftigare byggda och en aning annorlunda med skärmgallren (framegrid för G2&3).
De ryska rören trivs gott med att bli triodstrappade och att drivas hårt, så länge de passar i kretsen så tål de mycket stryk.

EL509 har också en lite lägre maximal anodförlust, de kan ersätta EL519 men då får röret drivas lite snällare.
 
Hej mina 4 PL519 som jag har köpt ifrån Ecotec i Motala står det Sylvania ECG Electronic Tubes på jag tänkte använda dom till PAFRI frinears
slutsteg .Jag slog till på magnanoval socklarna på Ebay och jag hoppas på att jag köpte 4 st socklar Ask Jahn i Tyskland sålde
också socklar men dom såg Kinatillverkade ut så jag undvek dom det är lite dålig precision på dom.

mvh Lasse sm0ydo
 
EN annan fråga fast den är lite offtopic på schemat till slutsteget så finns det 3 st 3 kV kondensatorer 2 st på 4.7nF och en på 2 2nF.

Jag har en påse med kondensatorer av fabrikat Draloric 3kV 1 nF går det bra att man parrallellkopplar sådanna för att komma upp i rätt
värde enligt schemat ungefär?

mvh Lasse sm0ydo
 
Det går fint att parallella kondingarna.

dina rör är tillverkade under mitten till slutet på 70-talet :)
 
Svar till HXO: vad menar Du nu? Visst klarar 8072 Max 100mA G1 ström pga sinkonstruktiom och sin egenskap av Cermaloxrör. Har alls inga lindade galler som framgår av mitt tidigare inlägg.

Jaha vänta - nu förstår jag : M = Mega? Mittåt, Sri.

8072 sattiSignal One. Varianten 8122 i världens enda 2000Wtrcvr SR 2000 samt i NCL 2000 slutsteget samt i många kommersiella applikationer somfartygsradio och det Harris slutsteg som Karl-Arne talade om.

Kör man
SSB med Super Cathode ellerG2dAF och avstår från speech processor, räcker det kanske med medioker kylning. CW kräverordentlig kylning.

Skulle vara kul få prova himu GG med här röret - det är ju mycket lättdrivet.

Skall brännas in pga Rocky Point effekten.

TV sveprör var en gång i rörtiden en bra och billig lösning och användes allmänt. Men nu ,när tvsveprör sedan sedan länge är ur produktion och betingar ett orimligt högt pris, är det ryska 4CX800 / GU74 ett perfekt val. Sitter iAlpha eller Acom och fås ibland för bara c:à 500 spänn på eBay som kan varanågot riskfyllt med osäker kvalité. Nya rör med garanti från RF Parts eller Motron iNorge är dockganska billiga.

I all hast fortfarande i sängen: 73s de KI
 
SM3PCQ säljer nya PL519 för 250 kr per st men det står inte vad det är för fabrikat på dom mina kostade 48 kr på Ecotec-Online är
det någon skillnad på dom eller?

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej 3kV kondensatorer hittade jag ebay 4700pF och 2200pF dvs doornobs

rörsocklarna som jag också hittade på ebay har också kommit dom såldes parvis visade det sig så det

vart två par fyra stycken.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej paketet med högspänningskondensatorerna på 4700pF kom idag med posten så jag tog en titt på dom men det
finns inga skruvar med på dom kondensatorerna .Om man tittar på liknande doornobs med skruvar så ser dom ut att
vara försilvrade skruvarna alltså går det att köpa sådanna någonstanns eller.?

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top