Placering av mobilantenn?

Ruffen

New Member
Hej på er!
Jag undrar vad som kan vara den bästa placeringen utav en mobilantenn för kortvågsbanden.
Har gjort ett fäste till dragkroken men jag får inte antennen att gå så bra.
Måste den sitta på taket istället?
Mvh. Kalle.
 
Ruffen said:
Har gjort ett fäste till dragkroken men jag får inte antennen att gå så bra.
Mvh. Kalle.

vad är det som "inte går så bra" ?

vad är det för antenn ?

hur är den jordad?
 
För bästa rundstrålning - mitt på taket, du kan få lite riktverkan om du sätter den tex på ena bakskärmen, då blir det mest jordplan mot den ramskärm som är på motsatt sida bilen.
Det beror ju helt på vilket band din antenn är för vad du kan ha för problem men bra jordning är en förutsättning.
 
Tak Antenn

SM6WET/8S6T said:
För bästa rundstrålning - mitt på taket, du kan få lite riktverkan om du sätter den tex på ena bakskärmen, då blir det mest jordplan mot den ramskärm som är på motsatt sida bilen.
Det beror ju helt på vilket band din antenn är för vad du kan ha för problem men bra jordning är en förutsättning.


Om du har en "normal" personbil brukar fält-tätheten vara störst vid de s.k. stolparna och andra hörn på fordonet under förutsättningen att den är byggd i samma typ av metall överallt.

Den gamla hederliga monteringen på någon av bilens flyglar är således inte helt fel.

Dock, bäst rundstrålning bör du få med en på taket mittmonterad antenn om man nu vill göra hål i taket.

Om du nu sätter upp en kortvågs antenn på bilen, brukar jordplanet som bilen ger vara så dåligt att det inte spelar någon roll om du monterar antennen i ena hörnet på karossens nederdel. På den tiden vi åkte i bilar byggda av metall, då monterades kortvågsvippan ofta i kofångaren.


Cheers
 
Last edited:
Ruffen said:
Hej på er!
Jag undrar vad som kan vara den bästa placeringen utav en mobilantenn för kortvågsbanden.
Har gjort ett fäste till dragkroken men jag får inte antennen att gå så bra.
Måste den sitta på taket istället?
Mvh. Kalle.
Fördelen med att använda dragkrok/kofångare är att den inte behöver förkortas lika mycket som om den satt på taket. Däremot får du då lite riktverkan framåt med antennen på kroken, men när det gäller HF så är det försumbara dB i förhållande bandens konditionsvariationer.
Så jag föreslår dragkroken ..
 
Ruffen said:
Hej på er!
Jag undrar vad som kan vara den bästa placeringen utav en mobilantenn för kortvågsbanden.
Har gjort ett fäste till dragkroken men jag får inte antennen att gå så bra.
Måste den sitta på taket istället?
Mvh. Kalle.

I regel spelar det ingen större roll var på bilen man monterar en mobilantenn för kortvåg det går "lika dåligt ändå". Det viktigaste är att se till att antennen är fysiskt ordentligt jordad i karossen. Det innebär att du måste dra en rejält bred skärmstrumpa från antennens matning in i exempelvis bagageluckan, skrapa bort färgen ordentligt från metallen och fästa strumpan .

Efter endel experimenterade med detta har jag mf.l som professionellt monterat antenner för kortvåg på bilar kommit fram till detta. Skillnaden är att höras eller inte höras alls, tack vare dålig jordning.

/Teemu SM0WKA
 
Back
Top