Placering av SWR-intrument...

SA7ACA

Active Member
Hej.

Har funderat lite på det här med vågmätare, normalt sett så kopplas den ju in mellan radio och tuner.
Men, om man har en radio med inbyggd tuner, blir resultatet rättvisnade om man kopplar instrumentet mellan radio & antenn?

//SA7ACA, Christian
 
Koppla in radion till en dummyload.
Tryck på 'tunerknappen' så ställer radions egen ATU in sig för 50 ohm.
Koppla in SWR-mätaren mellan antennen och radion.
Stänga av den inbyggda ATU'n och tryck inte på 'tuning'-knappen.
(läs handboken)!
Sänd och avläs SWR-värdet mellan antennen och radion.
 
Hej och tack för svar.
Det var inte riktigt så jag menade, den biten har jag testat.
Det jag undrade (kanske var otydlig) var om man kan få en vettig avläsning av SWR med instrumentet kopplat efter tunern (mellan tuner -> antenn)

73
 
En ATU lurar radion så att den tror att antennen är 50 ohm.
Om du då kopplar in ditt SWR-instrument så blir det 1:1 eller i närheten.
SWR är ju ett mått på 'missanpassning' mellan radion och antennen och om då radions egen ATU har anpassat den till antennen så blir det ju ingen 'missanpassning'.
 
Tack Jan/SM6XYY

Så, det betyder alltså att jag kan "lita" på vad mitt instument visar, fast det är "fel" inkopplat mellan radio/atu -> antenn?

73
 
Du menar om du kan lita på vad instrumentet visar?

Enklast är väl att växla mellan ATU och direkt matning och se om det blir någon skillnad, gör det på olika band och se om det skiljer sig åt.
 
Tack Jan/SM6XYY

Så, det betyder alltså att jag kan "lita" på vad mitt instument visar, fast det är "fel" inkopplat mellan radio/atu -> antenn?

73

Ja du kan lita på att det är det swr antennen ger, men sluttransistorn i radion ser inte den swr'en eftersom du har en inbyggd avstämmare som hyfsar till anpassningen mellan sluttransistor och antenn jack.

Du ser ju om något händer med antennen vid till exempel nedisning, men du ser inte vilken SWR sluttransistorn får jobba emot, om inte radion har en inbyggd swr mätare.
 
Hej.

Ja, ok, radion i sig har SWR-mätare, jag har kanske varit lite otydlig/kluddig i mina frågor.
Det jag undrade var:
om jag kör ATU på ex 3.775 och radion visar 1:1,2 i swr tex
Det externa instrumentet visar betydligt högre SWR, inte så konstigt, när antennen är byggd/avstämd för en annan frekvens.
MEN, kommer det externa intrumentet visa samma SWR, oavsett om jag "tunar" radion eller inte?
Var lite intresserad av att se hur mycket den inbyggda tunern klarar, därav frågan :)
Sitter med hela schacket nerpolckat nu, därav frågorna...

73
 
Du menar om du kan lita på vad instrumentet visar?

Enklast är väl att växla mellan ATU och direkt matning och se om det blir någon skillnad, gör det på olika band och se om det skiljer sig åt.

Som sagt var :)
 
Hej.

Ja, ok, radion i sig har SWR-mätare, jag har kanske varit lite otydlig/kluddig i mina frågor.
Det jag undrade var:
om jag kör ATU på ex 3.775 och radion visar 1:1,2 i swr tex
Det externa instrumentet visar betydligt högre SWR, inte så konstigt, när antennen är byggd/avstämd för en annan frekvens.
MEN, kommer det externa intrumentet visa samma SWR, oavsett om jag "tunar" radion eller inte?
Var lite intresserad av att se hur mycket den inbyggda tunern klarar, därav frågan :)
Sitter med hela schacket nerpolckat nu, därav frågorna...

73

Den inbyggada SWR-mätaren sitter ju inkopplad mellan slutsteget och ATU'n, det är ju den signalen som styr ATU'n.

Det bör bli samma värden på den inbyggda SWR-mätaren och den yttre men på grund av konstruktion och toleranser så kan det ju avvika.
 
Jäps, så får det bli :)

Tack för svaren, boys :)

Får väl ta tummen ur å fixa mitt lilla schack.
Nytt golv, gipsa, tapetsera å måla..... Borra lite hål för kablar.... sen jälar :)

73
 
OffTopic: Fick just nicket ändrat till mitt callsign.
(som jag haft sen 2004.... jag vet, jag är lat...)
 
Jäps, så får det bli :)

Tack för svaren, boys :)

Får väl ta tummen ur å fixa mitt lilla schack.
Nytt golv, gipsa, tapetsera å måla..... Borra lite hål för kablar.... sen jälar :)

73

Se bara till så att du inte bryter 'fuktspärren' i väggen för då kan du få problem när det blir kallt utomhus.:)
 
En "SWR-mätare" kan bara visa det som dess inkoppling tillåter;
om den sitter mellan "radio" och "tuner" kommer SWR på "tunerns" ingångssida att visas, och ifall den sitter mellan "tuner" och antenn så kommer antennens SWR att visas, med en korrektion för matarledningens dämpning.

SWR är entydigt bestämt av relationen mellan lastens (antennens) impedans och matarledningens impedans, och ingenting som sker i sändaränden av ledningen kan påverka SWR. Ett indikerat SWR i sändaränden är därför antennens SWR så länge matarledningens förluster kan försummas, vilket är fallet på "låga" frekvenser.

Att vissa typer av SWR-metrar inte handskas korrekt med stora SWR, och t.o.m. visar olika värden beroende på vilken impedans en "tuner" innan är inställd på beror på att den bryggkoppling som utgör själva mätsensorn inte är perfekt.
Den kan påverkas något av den impedans som finns i sändarens utgång, vilket ger illusionen av att SWR ändras när inställningen på anpassningsnätet ändras.

Beroende på vilka inställningsområden, upplösning och inställningsnoggrannhet en "tuner" har kommer man olika nära 1:1 punkten när den avstäms automatiskt.
Ett vanligt mål är att komma inom 1,5:1 cirkeln vilket är en bra kompromiss mellan inställningstid och effektförlust.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hehe, ja... Knuttimrat hus med tillägsisolering mm... ca 45 cm att borra....
Fuktspärr? De har man väl på dass ;)

73
 
En "SWR-mätare" kan bara visa det som dess inkoppling tillåter;
om den sitter mellan "radio" och "tuner" kommer SWR på "tunerns" ingångssida att visas, och ifall den sitter mellan "tuner" och antenn så kommer antennens SWR att visas, med en korrektion för matarledningens dämpning.

SWR är entydigt bestämt av relationen mellan lastens (antennens) impedans och matarledningens impedans, och ingenting som sker i sändaränden av ledningen kan påverka SWR. Ett indikerat SWR i sändaränden är därför antennens SWR så länge matarledningens förluster kan försummas, vilket är fallet på "låga" frekvenser.

Att vissa typer av SWR-metrar inte handskas korrekt med stora SWR, och t.o.m. visar olika värden beroende på vilken impedans en "tuner" innan är inställd på beror på att den bryggkoppling som utgör själva mätsensorn inte är perfekt.
Den kan påverkas något av den impedans som finns i sändarens utgång, vilket ger illusionen av att SWR ändras när inställningen på anpassningsnätet ändras.

Beroende på vilka inställningsområden, upplösning och inställningsnoggrannhet en "tuner" har kommer man olika nära 1:1 punkten när den avstäms automatiskt.
Ett vanligt mål är att komma inom 1,5:1 cirkeln vilket är en bra kompromiss mellan inställningstid och effektförlust.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Tack för ett utförligt svar, Karl-Arne

Ska studera dessa fenomen så fort jag fått iordning på mitt lilla radiorum/schack :)

73
 
Hehe, ja... Knuttimrat hus med tillägsisolering mm... ca 45 cm att borra....
Fuktspärr? De har man väl på dass ;)

73

Nja, man har det alltid på väggens insida för att inte fukten skall vandra ut i isoleringen och frysa till is.
ex. rumstemperatur = +20 grader och utomhus = -20 grader så kommer temperaturen mitt i väggen att bli 0 grader och där fryser fukten till is och spränger sönder isoleringen eller vad du nu har mitt i väggen.
Täta genomföringen på insidan ordentligt så inte fukten inomhus kan ta sig ut.
 
Nja, man har det alltid på väggens insida för att inte fukten skall vandra ut i isoleringen och frysa till is.
ex. rumstemperatur = +20 grader och utomhus = -20 grader så kommer temperaturen mitt i väggen att bli 0 grader och där fryser fukten till is och spränger sönder isoleringen eller vad du nu har mitt i väggen.
Täta genomföringen på insidan ordentligt så inte fukten inomhus kan ta sig ut.

Jorå, absolut, men när du sa fuktspärr så associerade jag till FB213 (eller va den nu heter) fuktspärr, som man målar som tätskikt vid kakling mm...
Men, jag fattade, sorry, skuller bara skämta lite :)

73
 
Back
Top