Plåttjocklek kontra vikt i chassien

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Jag öppnar för ännu en brainstorming om hur man kan minimera vikten i plåtchassien. Förhoppningsvis finns någon "klurig mekingenjör" här som kan komma med goda konstruktionstips. ;)

Nuvarande chassidetaljer (innerchassiet) i min portabelstation är tillverkad av 1,4 mm al-plåt. Vikten på plåtdetaljerna är 280 gram. Konstruktionen är mycket stadig och det ingår några mellanväggar av 0,4 mm plåt och ett par bitar 1 x 10 x 10 mm al vinkelprofil för att styva upp chassiet. Skruv och mutter är inte inräknat i vikten.

En minskning av plåttjockleken till 0,7 mm skulle reducera vikten till hälften dvs 140 gram. Möjligen skulle man kunna ta upp stora hål i plåtarna kanske i kombination men inpressade förstyvningsrillor(?) så som man ofta ser i militär utrustning. Kanske 50 gram till kan tas bort?

Alternativt bygga ett skelett av 1 x 10 x 10 mm eloxerad al-profil (mycket stark och lätt) och klä detta med t ex 0,2 mm plåt för det estetiska. Ev med inpressade rillor som förstyvning.

Finns det något annat lättare/styvare material än vanlig al-plåt som är värt att fundera på?
 
Bygger du en ram av vanlig alu och sedan klär med plåt av flygplansaluminium så kan det bli väldigt lyckat,
flygplansaluminium är av naturen hård vilket gör att den kan väljas mycket tunnare än motsvarande aluminiumplåt, nackdelen är att den inte går att bocka med framgång och är lite mer svårbearbetad i jämförelse med vanlig mjuk aluminium.
Sök på Zicral eller 7075, jag har tyvärr inga tips på var man kan hitta dylik plåt, har man tur behöver det inte bli dyrt.
 
Hej Arigo Teknik säljer material till flygplan och dom har en hemsida där man kan titta.

mvh Lasse sm0ydo
 
Vill minnas att Learjet etsar bort en hel del aluminium från sina paneler. Borde gå att lägga ett lämpligt mönster med fotoresist och sen etsa.

73/Kent
 
Tack för tipsen! Skall undersöka flera leverantörer av flyplansplåt under måndagen. Behöver inte bocka plåten utan kan bygga med utklippta bitar på ett ramverk av vinkelprofil.

Jag vägde en bit 1,5 mm Balsa plywood och här är vikten 0,11 gram per cm2. Det gör en totalvikt på 71 gram jämfört med 1,5 mm al-plåt som väger 280 gram. Dock får väl Balsa plywood:en impregneras så att den inte suger fukt i de varma länderna. Då blir det tungt!

Nej, jag sätter hoppet till flygplansplåten och tj = 0,3 mm. Det tror jag blir bra.
 
Jag har hämtat hem en felborrad plåt till en flygplansdörr. Det tunnaste som fanns i skrothögen var 0,6 mm primad plåt i legering 2024-T3511. Jämfört med 1,5 mm halvhård plåt som jag använder nu så minskar vikten med 150 gr. I några av de invändiga plåtarna i innerchassiet som primärt används som förstyvning skulle stora hål tas upp vilket kan göra ytterligare 50 gram.

Det separata batteriet till loggdatorn som tagits bort nu när datorn går på TX-batterierna sparade 150 gram och det finns en handfull andra komponenter som kan ersättas med lågviktsvarianter. Gränsen ser ut att gå vid c:a 400 gram mindre vikt i version 2. Upptäckte nyss att de två väl tilltagna säkringshållarna med säkringar vägde 50 gram tillsammans. Kanske byte till en smäckrare modell och små bilsäkringar kan halvera den vikten.

Ra200 batterilådan helt tom väger 1,35 kg och bärremmen med axelvadd och karbinkrokar 240 gram. Här finns onekligen fler bantningsmöjligheter!

Lite här och lite där...

7.jpg
Storlek 900 x 1500 mm.

Plåten är väldigt lättarbetad och det kändes som smör att klippa i den med gradsaxen samtidigt som den är väldigt formstabil och inte låter sig deformeras som vanlig standard al-plåt. Helt klart ett bra val för framtida chassiearbeten i verkstaden. Använder man sedan försänkta (flygplansnitar) så blir ytan helt slät vilket kan vara bra ibland. Finns både för stukning (eller vad det kallas) och som popnit. Bockning med stor radie >2-3 mm är möjlig men inte över skarpkant. Då bryts plåten av direkt.
 
En projektuppdatering:

Jag har den gångna månaden skissat vidare på flera olika konstruktionslösningar när det gäller apparatlåda och innerchassiet i denna. Alternativet som nu finns överst på skissbordet är att utgå ifrån en kameraväska av kraftigt tyg där inredningen som hålls på plats av kardborrband rivs ut och där innerchassiet passas in. Det kan bli en ganska smäcker lösning och mer estetiskt neutral än att släpa omkring på en grön plåtlåda med utpräglad military look. Inte för att det varit några problem på flygplatserna ännu men en kameraväska smälter bättre in i vardagen.

Passande väskor inkl axelrem finns i många varianter och de minsta som möter kravspecifikationen väger omkring 600 gram. Om innerchassiet och dess täckplåtar kan bantas ner så bör det finnas ganska mycket vikt att spara in. Nuvarande Ra200 batterilåda väger tom trots allt 1,35 kg vilket då får ställas i relation till en 600 grams väska av kraftigt tyg. Inte fy skam.

Vidare har jag börjat kika på kolfiberlaminat och skall ta hem material i nästa vecka för att skruva ihop en mock up och känna lite på materialet som sådant. Som option finns möjlighet att göra en helt egen mer designad låda eller innerchassie till inte alltför avskräckande priser. Kanske fler är intresserade att haka på att dela på formverktygskostnaden när vi kommer så långt. Jag flaggar för möjligheten. Om någon tycker det låter kul så skicka gärna intresseanmälan i PM.

Nu är det sommar (regnar som spön i backen här i Lund) och jag vill ogärna riva ner min nuvarande portabelstation då den fungerar bra och gör sitt jobb. Nästa version kommer sanolikt att börja ta form under hösten. Måtten på innerchassiet kommer att anpassas efter KX3 och den egna ersättaren för KX3 kommer att få exakt samma yttermått. Så långt ligger planen fast.

När det gäller loggdatorn som diskuteras i annan tråd så görs små framsteg på att minska strömförbrukningen och det finns även ideer på hur volym och vikt kan minskas en aning. Ingen akut panik än. En trådlös manipulator för morsetelegrafi skall implementeras vad det lider. Då blir hela användargränssnittet med tangentbord, audio och manuell liksom automatisk nyckling trådlöst upp till ca 10 m.

Ang batteriladdningen där nuvarande laddare väger ganska mycket så undersöks ett alternativ med ett större LifePO4 batteri med 10 Ah kapacitet som väger 200 gram mer än nuvarande två 4,2 Ah batterier från Zippy. Det nya batteriet har inbyggda skyddskretsar och är avsett att laddas utan extern balansering. I så fall utgår nuvarande balanserade laddare helt och kan ersättas med en betydligt enklare laddare som väger mindre och är mindre till formatet. Totalt sett minskar vikten liksom laddningen förenklas.

Det har också visat sig att de billiga Zippy-batterierna jag använder nu har börjat svälla och det är tydligen ett vanligt problem som man kan läsa om på nätet. Dom verkar vilja svälla när de urladdas under lång tid och nära minimum tillåten cellspänning. Åsikterna går isär huruvida detta är farligt eller ej. Batteriernas kapacitet har på ett år också minskat från lite drygt 4,2 Ah till 3,8 Ah under exakt samma driftförhållande i en praktisk telegrafitest där pile up simulerats. Antal ur- och laddningscykler är troligen under 50 och jag har varit mycket noga att inte tänja på gränserna när det gäller överladdning och djupurladdning. Glömmer man radion på så att batterierna går ner helt så blir det till att köpa nya. Skyddskrets med automatiskt frånslag av radion är också något som skall läggas till i nästa version.
 
Last edited:
Back
Top