SM7EQL
Kortvågs- och UKV-tekniker
Jag öppnar för ännu en brainstorming om hur man kan minimera vikten i plåtchassien. Förhoppningsvis finns någon "klurig mekingenjör" här som kan komma med goda konstruktionstips.
Nuvarande chassidetaljer (innerchassiet) i min portabelstation är tillverkad av 1,4 mm al-plåt. Vikten på plåtdetaljerna är 280 gram. Konstruktionen är mycket stadig och det ingår några mellanväggar av 0,4 mm plåt och ett par bitar 1 x 10 x 10 mm al vinkelprofil för att styva upp chassiet. Skruv och mutter är inte inräknat i vikten.
En minskning av plåttjockleken till 0,7 mm skulle reducera vikten till hälften dvs 140 gram. Möjligen skulle man kunna ta upp stora hål i plåtarna kanske i kombination men inpressade förstyvningsrillor(?) så som man ofta ser i militär utrustning. Kanske 50 gram till kan tas bort?
Alternativt bygga ett skelett av 1 x 10 x 10 mm eloxerad al-profil (mycket stark och lätt) och klä detta med t ex 0,2 mm plåt för det estetiska. Ev med inpressade rillor som förstyvning.
Finns det något annat lättare/styvare material än vanlig al-plåt som är värt att fundera på?
Nuvarande chassidetaljer (innerchassiet) i min portabelstation är tillverkad av 1,4 mm al-plåt. Vikten på plåtdetaljerna är 280 gram. Konstruktionen är mycket stadig och det ingår några mellanväggar av 0,4 mm plåt och ett par bitar 1 x 10 x 10 mm al vinkelprofil för att styva upp chassiet. Skruv och mutter är inte inräknat i vikten.
En minskning av plåttjockleken till 0,7 mm skulle reducera vikten till hälften dvs 140 gram. Möjligen skulle man kunna ta upp stora hål i plåtarna kanske i kombination men inpressade förstyvningsrillor(?) så som man ofta ser i militär utrustning. Kanske 50 gram till kan tas bort?
Alternativt bygga ett skelett av 1 x 10 x 10 mm eloxerad al-profil (mycket stark och lätt) och klä detta med t ex 0,2 mm plåt för det estetiska. Ev med inpressade rillor som förstyvning.
Finns det något annat lättare/styvare material än vanlig al-plåt som är värt att fundera på?