Plötslig brusnivå HF

TOM

Well-Known Member
Hej!
Måste ställa något av en dum fråga igen. Sen i mitten på förra veckan har jag en rejäl brusnivå på 12-30m. Mellan S3-S7/8. Som allra värst när jag har beamen västerut, för att försvagas något rakt söderut och vara nästan S0 rakt norrut.

Är det spökeriet i rymden eller har jag någon granne som lyckats starta upp någon eländes-pryl? Har aldrig haft så här höga brusnivåer på flera band. :(

Någon som har någon teori? Bästa 73 de SM5XGQ, Tom
 
När advent närmar sig är det modernt att hänga upp slingor av LED-belysning av diverse modeller.
Kan det vara så enkelt, eller är det "riktigt brus" som du hör?
kan du ladda upp en ljudfil här?
 
SM7CZR, tack för svar.
Det är det att åt det hållet som brusnivån är värst på är det nästan 200m till någon misstänkt granne. Men det kanske kan störa så långt ändå. Bruset är mycket likt det jag har på 80m och alltid haft. Störande brusnivå utan något inslag av toner eller liknande. Noterade idag att störningarna är värst på 12m idag, igår var det 20m. Mycket skumt. Ska försöka fixa fram en ljudfil så du ni kan få höra.

Såg på SSAs hemsida där man kan kolla HF-propagation att det skulle röra sig om S2-S3 i brusnivå, igår var det högre. Så jag tänkte om det är något atmosfäriskt? Men det har suttit i nästan en vecka nu.

73 de Tom
 
Hur störningen eller bruset låter är ju en liten vägledning om vad man skall felsöka på.
Låter det ungefär som vitt brus kan det ju vara atmosfäriskt, men annars finns det idag mycket elektronik som alstrar störningar.

Edit
(Bifogad fil borttagen)
 
Last edited:
Länken fungerade bra.
Det är troligen en elektrisk störning, men det låter som du hade radion i SSB-läge.
Prova i AM-läge istället så framträder karaktären på störningen tydligare!

Kan vara jobbigt att lokalisera störningskällan, dessutom är det tråkigt väder för sådana aktiviteter.
Men du har en fördel i att du vet vilket håll du ska leta.
En transistorradio kan vara ett bra hjälpmedel i "närstriden".
 
Last edited:
Okok, återigen tack för svar. Störningen är som värst när beamen ligger rakt västerut, på alla drabbade band. Flyttar jag den endast lite åt norr eller söder försvagas den direkt. Det borde bara vara att börja leta i beamens riktning nudå? Det bästa vore väl en riktig pejl att leta med tror du jag kan höra den med en vanlig radio i AM på mellanvågen?

Här är en filmsnutt på hur det låter i AM-läget iaf. Ska leta på en vanlig radio och ett baseball-trä så återkommer jag :) Nejdå, skämt åsido men det är väldigt tråkigt att ha den här störningen :/

Bästa 73 de SM5XGQ Tom

https://www.dropbox.com/s/0azi7e8z78muhcz/Video 2014-11-19 15 59 40.mov?dl=0
 
Om du har någon form av kraftledning / transformatorstation / järnväg med kontaktledning eller liknande i den
beamriktningen, så skulle jag leta efter en sprucken eller på annat sätt felande isolator då det är lika på alla band.
Det är ju väldigt bredbandigt, minst sagt, och det första jag kommer att tänka på i så fall är just ett överslag.

En idé i alla fall :)
 
Hej igen!

Nu hör man tydligt att störningen kommer från el-nätet. Om det finns en högspänningsledning västerut från din bostad så är det troligtvis den som stör. Det kan det vara en sprucken isolator som orsakar krypströmmar vid fuktig väderlek.

En bärbar radio med AM är ett bra hjälpmedel. Börja med lyssna på mellanvåg, där brukar sådana störningar vara starkast och när störningarna blir för starka där, lyssna då på ett kortvågsband.
Äldre transistorapparater brukar ha ett område som täcker våglängderna 30 - 40 - 50 meter.
Naturligtvis kan det vara något annat än krafledningen som stör, helt säker kan man aldrig vara.
Men du måste ju börja leta någonstans och jag kan bara önska lycka till!

Edit
Under tiden jag tog god tid på mig med att skriva hann Christian göra ett inlägg som bevisar att vi är på samma vågländ...:D:D men jag låter ändå mitt inlägg vara kvar.
 
Last edited:
Tom,

Jag hade för ett par veckor sedan HS0ZDY (Svante) här på besök. Vi dryftade en liknande störning som jag hade. Han tipsade också om en sprucken isolator i förbipasserande högsp.ledning, ca 350m bort. Han tipsade även om att använda en AM-radio för att lokalisera den med.

Några dagar efter hans besök tog jag tag i saken och "pejlade".

Min störning lät ungefär som din låter med exakt lika s-meterutslag s8. Min störning hade egenheten att knattra i ung. 2minuter, sedan en snabb paus på 2-3 sekunder, därefter upprepades cykeln, i evighet.

I mitt fall hade jag sedan en vecka tillbaka satt igång en batteriladdare på underhållningsladdning i ett garage 30m bort från schaket och 10m från änden på en loopantenn. Där var boven! Har 5 andra antenner och ingen av dem tog upp störningen, inkl.beamen hur jag än vred den.. s-metern föll från s9 till s3 när jag kopplade ur laddaren.

Hade underhållsladdare igång hela vintern i fjol utan problem, då jag har en mängd laddare kan det ha varit en annan jag använde då - minns inte - . Den här laddaren är en Cetek och "sköter sig själv". Laddaren störde trots att den inte laddade men underhållspulserna fanns ändå. Skall byta till en annan när andan faller på :rolleyes: Batteriet sitter i en fyrhjuling.

Lycka till
-Uffe
 
Jag tror också på störning från en kraftledning, speciellt som du säger att det är långt till närmsta hus i den riktningen. Notera om störnivån ändras beroende på luftfuktighet. Det ger en ledtråd till vad det är för typ av fel. Jag har själv plågats av en kraftledningsstolpe på en 12 KV-ledning. Den är 350 meter bort och vid torrt väder har störningen ibland varit långt över S9 i AM-läge. En gubbe från vattenfall var här och kollade. Han sa att det skulle åtgärdas, men dom skulle inte tala om att dom var där. Plötsligt en dag var störningen borta. Med åren har den långsamt börjat återvända vid låg luftfuktighet, men inte till dom ursprungliga nivåerna. Störningen kommer från en stolpe med en stålbalk som det hänger "klockisolatorer" från. Vad jag har förstått så är det dåliga förbindningar mellan de olika metallobjekten och staglinorna till stolpen som orsakar små gnistor. Det är alltså en kapacitiv koppling från linorna till de olika metallobjekten som orsakar potentialskillnader och gnistbildning vid de rostiga eller oxiderade förbindningarna.

Lite tips om olika typer av kraftledningsstörningar:
http://www.w8ji.com/power_line_noise.htm

/Roland
 
Last edited:
Hallå igen mina vänner.
Ja, Ingvar, Christian, Uffe och Roland det är nog efter att ha läst lite verkar det som att det inte borde kunna vara nåt annat just än kraftledningsstörning. (Plockade även ur huvudsäkringarna både för husen och verkstan men skiten är kvar.)

MEN Hittade på en radio idag som gick emellan 3,5-18MHz på AM, var ut och gick en vända med den i riktningen där störningen är som värst. Det går mycket riktigt en kraftledningsgata i den riktningen men den går syd väst och jag har ju som sagt bara störningen i väst riktningen. Störningen dök upp utanför ett hus ca 200m bort från mig, och när jag gick runt och tittade så sitter det en ljusslinga på en ganska så fet balkong.. När jag gick ytterligare längre västerut bort från slingan och mot kraftledningen så avtog störningen.

Hann dock inte hålla på så länge för hade lite annat och göra samt av rädsla för att bli idiotförklarad ;) jag ska ta mig hem på dagen imorgon och kolla om slingan även lyser under dagen eller om den är släckt då så får vi se om det kan vara det. Men min fråga är om det ens kan vara denna som ställer till en såhär bred störning? Slingan är nog iaf 10-12m lång.

Ska även försöka ta mig ut en längre vända imorgon och kolla igen, tänkte även jag ska höra med SM5DIC, Ragge om han har kvar en pejl han hade för många år sedan.

73 och tackar hjärtligast för alla era svar och hjälp såhär långt! SM5XGQ Tom
 
Om du sätter riggen i bredaste AM-läget och tittar på signalen till högtalaren med ett oscilloskop kan du med största sannolikhet avgöra om det är en kraftledningsstörning eller om det kommer från en dimmer eller dylikt. En kraftledningsstörning varierar i amplitud och fas medan en störning från en elektronikpryl brukar vara repeterbar och fin. En störning från en trasig gatlykta (natrium) brukar också vara väldigt stabil. Då rör det sig om mycket korta spikar. Dom försvinner helt med en noise blanker inkopplad vilket i regel inte är fallet med en kraftledningsstörning.

Jag försökte titta på signalen via ditt filmklipp, men det var för dålig kvalitet.

/Roland
 
Last edited:
I mitt fall hade jag sedan en vecka tillbaka satt igång en batteriladdare på underhållningsladdning i ett garage 30m bort från schaket och 10m från änden på en loopantenn. Där var boven! Har 5 andra antenner och ingen av dem tog upp störningen, inkl.beamen hur jag än vred den.. s-metern föll från s9 till s3 när jag kopplade ur laddaren.

Hade underhållsladdare igång hela vintern i fjol utan problem, då jag har en mängd laddare kan det ha varit en annan jag använde då - minns inte - . Den här laddaren är en Cetek och "sköter sig själv". Laddaren störde trots att den inte laddade men underhållspulserna fanns ändå. Skall byta till en annan när andan faller på :rolleyes: Batteriet sitter i en fyrhjuling.

Lycka till
-Uffe

Du får göra som man gjorde förr i tiden innan underhållsladdare ens existerade, sätt laddaren på en timer och ladda mellan klockan 4 och 5 måndagmornar, eller annan valfri tid när du inte brukar radion.

Jag har själv en Cteck, men jag har inte upplevt några störningar från den, det är modellen som heter "Polar" som ska vara särskilt lämplig för utomhusbruk på vintern.
Jag har haft andra modeller också, men på dom blev nätsladden så stel i kyla att jag bröt av dom flera gånger, på "Polar" modellen har dom en tjockare kabel, den blir förvisso lika stel, men är svårare att bryta av :D
 
Min erfarenhet av störningar från pulsviddsmodulerade störningar (det vill säga switchade nätagg, laddare,
motorstyrningar etc) är att de är frekvensbestämda och inte flera band breda. De kan vara "breda" ända upp
emot 100kHz, men de har ett karakteristiskt ljud om du vrider vfo:n som ändrar ljudets fasning.
Oftast genererar dessa nån sorts ton eller pulsning (i fallet underhållsladdning av ackar).

En störning som konstant ligger med en brusmatta som spänner över flera Mhz faller, i mitt huvud, inte in i den kategorin.

Dock, överslaget (motsvarande) kan mycket riktigt vara i all felande utrustning där en ljusbåge uppträder.
I fallet natriumlampa är det fullt möjligt då det bygger på den tekniken, men faller på det faktum att den endast är tänd
vissa tider på dygnet, eller till och med endast vissa delar av året.

En kondensator i ex. vis en nätdel med internt genomslag kan däremot orsaka denna störning, då det är detsamma
som ett överslag i en dålig isolator. Då kan en ljusslinga tillkopplad till och med fungera som antenn, men då är frågan
om den är på dygnet runt eller inte.

Förresten, finns störningen både dag och natt / dygnet runt eller bara vissa tider ? Borde frågat det tidigare faktiskt...

Mycket av mitt resonemang bygger på att jag förutsatt att störningen var konstant :)
 
Ett ganska intressant och lätt sätt att leta störningar är att använda bilradion. Ställ radion på mellanvåg och kör runt i omgivningen. I stort sett varje huskropp som har dator och laddare ger ifrån sig ett störfält som normalt hörs några tio-tal meter. Man lär sig ganska snart vem som är den stora boven.
/Göran
 
Förresten, finns störningen både dag och natt / dygnet runt eller bara vissa tider ? Borde frågat det tidigare faktiskt...

Mycket av mitt resonemang bygger på att jag förutsatt att störningen var konstant :)

Tom skrev i sitt föregående inlägg att ha skulle försöka kontrollera om slingan var aktiv på dagen.

Det verkar ju som om störningen inte skulle komma från kraftledningen när man läser Toms senaste inlägg.
 
Läs vad jag skrev om kondensatorer ovan. Oavsett är det väl intressant att veta om störningen finns hela dygnet eller inte ?
 
VJX
"Du får göra som man gjorde förr i tiden innan underhållsladdare ens existerade, sätt laddaren på en timer och ladda mellan klockan 4 och 5 måndagmornar, eller annan valfri tid när du inte brukar radion."

Fasen..tänkte inte på det, naturligtvis ska man göra så. Har laddare på olika grejer för att klara batterierna över vintern (mindre frysrisk). - Utan att behöva lagra dom i varmgaraget-.:rolleyes:


SM0O
Min erfarenhet av störningar från pulsviddsmodulerade störningar (det vill säga switchade nätagg, laddare,
motorstyrningar etc) är att de är frekvensbestämda och inte flera band breda. De kan vara "breda" ända upp
emot 100kHz, men de har ett karakteristiskt ljud om du vrider vfo:n som ändrar ljudets fasning.
Oftast genererar dessa nån sorts ton eller pulsning (i fallet underhållsladdning av ackar).

0O: Stämmer prescis.. Min störning var 15Khz bred, naturligtvis mitt på en skedfq, det löste jag helt enkelt med att "ignore" och köra på en annan antenn (med ant.växel går det sekundsnabbt, men alla har ju inte den möjligheten).

Intressanta comments grabbar - tack för det. Hoppas denna tråd kommer många andra till del :)

/Uffe
 
Var hem idag när det var ljust, (ja någorlunda). Iaf hade alla ljusrelän gått ifrån. Y-belysningar, gatljuset samt ljusslingan var släckt. Tog mig in till schacket och störningen var alldeles precis som vanligt. :/ Ingen skillnad åt något håll alls.
Börjar väl tyda mer och mer på att det är överslag i någon isolator på högspänningsledningen, trots att det verkade avta när jag gick emot den. Men som ni säger är ju störningen väldigt bred. Nåväl, ska försöka lägga ner lite mer tid i helgen och gå ut och pejla den när det är ljust så får vi se om det beter sig lika då.

Skulle vara intressant med lite minusgrader nu, så man fick se om störningen eventuellt sjönk i signalstyrka.

Tack för alla svar och hjälp ännu en gång!

Bästa 73 de SM5XGQ Tom
 
Back
Top