Plötslig brusnivå HF

Det verkar vara 100kHz mellan brustopparna, stämmer det?
Kan du hitta någon lägsta frekvens där störningen är starkast.

/Micke

En SDR mottagare eller något annat som ger ett brett vattenfall eller liknande är något jag rekommenderar alla amatörer anskaffa. Man ser så oerhört mycket mera information grafiskt än vad man får fram i en smalbandig mottagare med vfo

Min erfarenhet av störningar från pulsviddsmodulerade störningar (det vill säga switchade nätagg, laddare, motorstyrningar etc) är att de är frekvensbestämda och inte flera band breda. .

En kondensator i ex. vis en nätdel .

:)

Min erfarenhet är precis motsatt - att (dålig) switchad elektronik spyr ur sig störningar som kan täcka hela frekvensband. Oftast värst på lägre frekvenser och sedan avtar det gradvis. Kan bli toppar i vissa frekvensområden beroende på om anslutna kablar är resonanta för en viss frekvens. Finns det en störkälla kan man ibland hitta switchfrekvensen genom att lyssna med smal bandbredd och gå igenom frekvensområdet för att hitta återkommande störninsstoppar, ofta några tiotal kHz mellan dessa = switchfrekvensen.

Trasiga/dåliga kondensatorer i switchprylar har orsakat mycket störningar. Här handlar det om elektrolyter som är reservoarkondingar i nätdelen som lägger av. Sök "Bad caps" på nätet så hittar man många exempel på apparater som slutat att funka men det är kanske inte lika känt att det ändå kan fungera men det blir störningar. Efter ett kondensatorbyte kan det bli störningsfritt.

Inte helt otänkbart att det finns massor med störkällor och då är det inte så lätt att dra snabba slutsatser. En spektrumanalysator eller SDR-mottagare för att visa spektrum är helt ovärderlig för att reda ut sådant. Idealet är att ha något som är portabelt för att veta att man hittar rätt störkälla om man sedan är ute och letar. Kommer man nära hus finns det sannolikt en hel del signaler men är det rätt signal man hittat?

Några bra dokument:

http://www.arrl.org/files/file/Technology/pdf/ExternalNoiseHandbook.pdf

http://nk7z.net/wp-content/uploads/2012/12/Naval_RFI_Handbook.pdf

Min erfarenhet är precis motsatt - att (dålig) switchad elektronik spyr ur sig störningar som kan täcka hela frekvensband. Oftast värst på lägre frekvenser och sedan avtar det gradvis. Kan bli toppar i vissa frekvensområden beroende på om anslutna kablar är resonanta för en viss frekvens. Finns det en störkälla kan man ibland hitta switchfrekvensen genom att lyssna med smal bandbredd och gå igenom frekvensområdet för att hitta återkommande störninsstoppar, ofta några tiotal kHz mellan dessa = switchfrekvensen.

Trasiga/dåliga kondensatorer i switchprylar har orsakat mycket störningar. Här handlar det om elektrolyter som är reservoarkondingar i nätdelen som lägger av. Sök "Bad caps" på nätet så hittar man många exempel på apparater som slutat att funka men det är kanske inte lika känt att det ändå kan fungera men det blir störningar. Efter ett kondensatorbyte kan det bli störningsfritt.

Inte helt otänkbart att det finns massor med störkällor och då är det inte så lätt att dra snabba slutsatser. En spektrumanalysator eller SDR-mottagare för att visa spektrum är helt ovärderlig för att reda ut sådant. Idealet är att ha något som är portabelt för att veta att man hittar rätt störkälla om man sedan är ute och letar. Kommer man nära hus finns det sannolikt en hel del signaler men är det rätt signal man hittat?

Några bra dokument:

http://www.arrl.org/files/file/Technology/pdf/ExternalNoiseHandbook.pdf

http://nk7z.net/wp-content/uploads/2012/12/Naval_RFI_Handbook.pdf
Jo, ett trasigt switchaggregat kan vara en kraftig bredbandig sändare.
En granne hade en satellitbox, som plötsligt slog ut mellanvågen och hördes långt upp på kortvågen. Det var en jämn matta av 100 Hz-brum. När jag hade letat rätt på störkällan kunde jag glädja grannen med att det var satellitboxen som var trasig och inte TVn. Bilden var randig på alla kanaler ;-).
Andra störkällor har jag jagat i åratal utan att hitta. Vi har luftledningar i området och det bildas stående vågor och störningsmaxima lite här och var längs ledningarna.
En sak jag har lärt mig är att lyssna på den frekvens som är störd vid hemma-QTHt när man jagar störningar. Annars är risken stor att man hittar en massa lokala störningar, som inte stör hemmavid, men inte är den som verkligen stör.

/Roland

Jag jagade en störkälla som var mest irriterande på 28 och 50 MHz, uppenbarligen en kraftledningsisolator som gav gnistbildning vid torrt väder. Eftersom den var hörbar även på 144 MHz tog jag med min IC-290, och med en 8-el. yagi i handen kunde jag hitta källan. Att det sedan, trots utförlig platsangivelse och upprepat tjat, tog Eon ett halvår att åtgärda felet är en annan sak. Jag uppsökte kontoret till slut och vägrade lämna det innan jag hade fått träffa en ingenjör som förstod att 50 Hz kan störa på kortvåg, något som driftteknikerna avvisade med ett skratt.

Lennart

Hej igen alla! Roligt att det blev en del inlägg i tråden, hoppas den kan komma till nytta för andra som åker på detta elände. Tänkte iaf att jag skulle uppdatera er på hur läget är;
Förra lördagen dvs den 29/11 var jag lite sliten efter en sammankomst kvällen innan. YL skulle iväg på någon underlig julmarknad (vilket jag total vägrade) så när jag vaknade satte jag mig vid radion och spenderade större delen av förmiddagen där. Var enorma conds på 10/12m körde väldigt många DX, dock fanns störningen där hela tiden.
Tog lunch och noterade att det kommit upp fler å fler ljusslingor i grannskapet - tänkte att det nu bara lär bli värre och värre. Gick upp till shacket igen vid halv två och när jag drar på mig lurarna kan jag konstatera att störningen pang bom bara är borta. S-metern låg på en signal etta hur jag än vred beamen.
Nu har det gått en vecka och den har inte återkommit, har lyssnat varje dag. Bara att hoppas på att det som spöka brann sönder/havererade eller blev lagat den där lördagseftermiddagen.

Så är läget iaf. Tackar återigen för alla svar och önskar alla en god jul! Bästa 73 de SM5XGQ Tom

Back