Polisens nya vapen mot sms under bilfärd

SA0AZY

Member
det är ju kanske inte själva skickandet som är det farliga utan skrivandet och sen bläddrandet i adressboken...
 
Tekniskt är det möjligt att detektera ett sänt SMS. Men det kan ju vara ett
lagrat meddelande som skickas precis när bilen passerar så jag vet inte
vilket bevisvärde det skulle ha?
 
Hoppas snuten sätter dit alla sms-idioter i trafiken och att dom hamnar på fästning for life. Annars är det bara att glädjas åt alla onödiga trafikproblem, och hoppas att just du sitter där!

/ SM0HXO.
 
Jag tror tamejfan jag ska bli snuttjallare på dessa trafiksabotörer som hela tiden förstör trafiken med sitt hanterande av telefon/GPS/och annat skit istället för koncentration på trafiken.

/ SM0HXO.
 
så bra då, men då skriver jag e-post eller använder viber eller twittrar istället för hemska sms! som bevis ska jag också ta en selfie där jag håller telefonen rakt i körriktingen men tittar med ögonen rakt åt höger in i trädtopparna eftersom jag är så pass gammal att jag lärt mig att det är snyggt i Natacha Peyres school of modeling... :)
( för dom som är för unga eller för gamla att veta vilken blick jag menar: http://intheneutralzone.com/wp-content/uploads/2012/12/natacha_peyre3.jpg )

verkar va en helt knasig uppfinning det där...

Rent teknisk kan jag tänka mig att det med hjälp av utsända radiovågor är möjligt att detektera om 1. skärmen är aktiverad 2. processorn går ur strömsparläge i en takt som motsvarar skrift. och detta sammanlaggt då är ett tecken på att nån skriver ett sms.

//David

förresten jag har en gammal Dell laptop som fungerar lite så i kombination med min stereo-anläggning, datorn stör hela tiden men mest om skärmen lyser, sen om man rör musplattan eller skriver på tangeneterna så moduleras störningen så det ger ett kvittrande brus-ljud i takt med fingrarnas rörelse.
 
Last edited:
Såg inte att det vara själva textandet som skulle detekteras!

Det måste vara ytterst svaga signaler som ska urskiljas bland
alla andra från en modern bil - kanske möjligt med DSP men
låter mer som TV-pejlingen något man mest kommer skrämmas
med - inte göra i verkligheten.
 
Last edited:
Back
Top