Portabel loggdator,loggprogram

SA2CLC

Well-Known Member
Har med intresse läst igenom Bengt, SM7EQL's blogg, och en del av uppmärksamheten fastnade på den arduinobaserade loggdatorn. Har inför den kommande portabeltesten laddat med utprintade pdf'er och penna, men det skulle ju vara kul med en liten behändig loggdator att ta med på kommande utomhuskörningar.
Då jag inte är alltför insatt i arduino och raspberry, förutom av att min antennswitch styrs av en arduino med hackad exempelkod, så skulle det vara fint med en liten redogörelse eller tips vilken väg man bör gå. Tex, skulle jag kunna använda x-log på en hallonpaj?
Bengt, du får gärna fylla på med dina erfarenheter från din arduinologger

//Tommy, SA2CLC

Last edited:
I korta drag består loggdatorn av Arduino MEGA ADK, CD Card shield, Klocka för datum och UTC, RS232 R/T-kort, en 2 x 16 teckens display med belysning samt en USB Nano-plugg för anslutning av trådlöst ett tangentbord. Hela paketet drivs av ett 9,9V/1500 mAh LiFePO4 batteri som räcker för c:a 16 timmars kontinuerlig drifttid med fullt belyst display.

RS232 T/R interfacet är kopplat till KX3 och används för att automatisk hämta Mode- och Frekvensdata vid varje tillfälle en station loggas. Det finns även en nycklingstransistor typ öppen kollektor som är kopplad till KX3 för CW-nycklingen. Det är allt.

Min insats i projektet har varit att skriva en detaljerad kravspecifikation (en funktionell sådan) som Greger SM7JKW haft som underlag att skriva en Sketch (program) om c:a 1200 rader. Loggdatorn består alltså av standardkomponenter som kopplats samman i en kortstack. Loggdata sparas på ett SD-kort. På SD-kortet finns en set up fil som man kan redigera i Note Pad i en vanlig dator. I set up filen definerar man makrotexterna som F-tangenterna med CW-exchange meddelandena skall sända.

Inför en ny DX-expedition så gör man så här;

(Jag saxar från min provisoriska manual)

Set up och installation av nytt SD-kort
1/ Kopiera filerna "CONFIG" och "msg2" till ett nytt SD-kort.
2/ Öppna filen "msg2" i Notepad och ändra vid behov.

ENT:TU
SPC:$ <5NN>
F1:CQ DE VP5/SM7EQL
F2:CQ DE VP5/SM7EQL *
F3:QRZ DE VP5/SM7EQL
F4:VP5/SM7EQL
F5:UP1
F6:QSL INFO QRZ DOT COM
F7:NAME BEN QTH PROVIDENCIALES TURKS AND CAICOS ISL
F8:RIG KX3 10W ES ANT GP
F9:5NN
F10:IOTA NATT2
F11:$ ?
F12:$ 5NN
Installera SD-kortet i loggdatorn.

När man loggar det första QSO:t så skapas en logfil på SD-kortet och i följande format;

<qso_date:8>20141013
<time_on:4>1240
<time_off:4>1241
<call:5>XX4DD
<band:3>15m
<freq:6>21.066
<mode:2>CW
<rst_sent:3>599
<rst_rcvd:3>599
<eor>

Osv.

(Vi har gjort en del små modifieringar sedan jag skrev manualen för att anpassa formatet till standard som kan läsas av vanliga loggprogram. Det gör det bekvämt att redigera i loggen och och ladda upp den till LoTW etc.)

Via tangenbordet kan man gå in i en användarmeny som fungerar så här;

(Jag saxar igen från manualen)

Meny i loggdatorn
Tangentkombinationen Skift Stjärna öppnar menyn. Menyn scrollas med PgUp resp PGDn tangenterna.

Följande parametrar är ställbara:

* DATE TIME i formatet: ÅÅÅÅMMDDHHMM (201410131450) spara med Enter.
* CW SPEED i WPM (28) spara med Enter.
* CW WEIGHT % (50) spara med Enter.
* CW REPEATE MESSAGE DELAY (3) spara med Enter.
* CW SPEED INCREASE % (125) spara med Enter.
* BACKLITE DELAY S (1-255) spara med Enter.
* RST SENT 599 spara med Enter.
* RST RECEIVED 599 spara med Enter.
* CALLSIGN (CALL) ej implementerat.
CW hastighet kan ställas från tangentborden med tangentkombinationerna:
* Fn + PgUp ökar hastigheten i steg om 5 WPM.
* Fn + PGDn minskar hastigheten i steg om 5 WPM.

Thats it. I stora drag klarar denna lilla loggdator allt som behövs för en Basic Mini DX-pedition a la Holiday style där man kan nöja sig med att logga alla körda QSO och inte riskera att missa Mode och Frekvens-infon. All CW-sändning sker med tangentbordets F-tangenter. En Keyboard-mode är på gång att implementeras liksom automatisk generering av löpnummer i contest-sammanhang. Kan nog vara användbart om man är ute på back pack expeditioner och inte vill släpa med sig en laptop.

I Karibien loggades 5500 QSO i detta systemet och allt fungerade till full belåtenhet. Det finns några småsaker som kan förbättras för att öka komforten en aning men inget som är livsviktigt. Det jag saknade mest var Keyboard Mode som skulle varit bra att ha vid några tillfällen då annat än 5NN TU skulle sändas. Men det fungerade ju fint med manipulatorn och den inbyggda elbuggen i KX3 också.

En RaspberryPi med inbyggd touchscreen borde också fungera. Då finns ju USB till rigg / CAT och omni-rig (eller liknande) i mängder för länkningen samt otaliga loggprogram, då den som bekant kör linux.
Nån som provat ?

Tack Bengt för en detaljerad beskrivning, optimerat och snyggt låter det, även om kanske jag inte går den vägen själv (programmeringen!!).
Förmodligen blir det nog så som SM0O skriver, en RaspberryPi, kanske inte lika optimerat som Bengts system, men lite mer realiserbart för mig.
Tack för svar
//Tommy, SA2CLC

Jo det finns många möjligheter. Arduino valdes av praktiska skäl då allt vi behövde fanns i eget lager m m. Som ett modernare alternativ til Raspberry Pi kanske CHIP kan vara något att kika på. Priset är ju ganska attraktivt och vad jag kan förstå så räcker prestandan till med råge.

C.H.I.P. — the super tiny computer that only costs $9

Kör man bara några strö-QSO då och då så kan nog en touch-screen fungera men annars är ett ordinärt tangentbord nog att föredra när det gäller contest/DX-peditioner i max fart. I mitt fall var det storleken som fick styra då tangentbordet skulle få plats i ett smalt fack i radiolådan. Det fanns en handfull alternativ och efter att ha knappat på dem i några olika butiker så fastnade jag för 92831 Plexgear Mediatrack Gizmo som levereras med en sådan där USB Nano plug. Drivs på 2 st 1,5 V AAA batterier som efter 5500+ QSO fortfarande visar 1,5V cellspänning. Bordet har en fin formfaktor och ovanför F-tangenterna finns gott om utrymme för att klistra på en lång etikett som berättar om vad som finns för makron på de olika F-tangenterna.

Kör man bara foni så behövs ju inte alla finesser med CW-generatorn och makrona på F-tangeneterna utan bara möjligheten att logga sina QSO. Det gör genast det hela enklare.

Om man inte har speciella böjelser vad gäller bygga och programmera så finns
en annan väg.

Vet att en del som kör SMFF använder sig av en vanlig "platta" med lämpligt
logg-program samt ett trådlöst tangentbord.

Jo. Många alternativ finns det, ska kolla in C.H.I.P, sen så föredrar jag tangentbord framför touch, även om det handlar om foni och strö-qso'n (tror inte många skulle ha tålamod med den knaggliga telegrain jag knackar fram än så länge)
KBW, det vore ju ett alternativ, men liiite för enkelt. Man vill ju gärna mixtra en aning för att få ihop något... över ån efter vatten :)
//Tommy, SA2CLC

Jag har också känt behovet av portabel-logging och inte hittat något iPad program som kan fixa EDI-filer.
Har några Raspberry med bla touch-skärm och nu senast en HAT med touch knappar och utgångar
Som sänker 0.5A så det borde gå styra rotorer mm.
Har dock väldigt svårt att begripa Python koden för min HAT ( Hardware-on-top)
Explorer HAT - Pimoroni

Ser möjligheter men vem kan....

/ Tommy NZB

iPad och Mac går bra ihop med MacLoggeDX
Dyrt som bara den men finemang enligt min mening

Last edited:
Fast å ena sidan, laptopen eller klösbrädan fungerar ju alltid och är väl kanske det enklaste alternativet ?
Å andra sidan är det ju en tråkig (läs för enkel) lösning för oss radioamatörer, eller hur ? :)

Back