Portabel SMFF antenn?

SM2VJX

Riktig radioamatör!
Nå, vad rekomenderar ni som varit ut i skogarna och huttrat, klättrat och kastat lod?

Vi har redan en tråd om den ändmatade ur senaste QTC (och likartade konstruktioner)

Dipoler, med eller utan traps, med en eller flera trådar, windom eller G5RV...

Vad föredrar ni, vad är lättast att inte misslyckas med när fästpunkterna och höjden aldrig blir optimal?

Tycker att den vanliga dipolen är optimal. Lätt att göra, lätt att klippa till resonans (kan vara svårt om man på 80m skall ha res på både cw & ssb delen iofs) och gjord i t.ex. DL1000 så väger den väldigt lite. Enkel, simpel och billig, men alltid bra!

Den kan ju dessutom hängas nästan hur som helst; horisontellt, Inverterad, sloopande, vinklad i L eller U-form (jo jag har provat, funkade). Ja man kan ju praktiskt taget hänga den hur som helst.

/Johan

Kan bara instämma med Johan. En enkel dipol på någon meters höjd intrasslad i vegetationen funkar sk-tbra. Vi snackar ju NVIS här.
73 Göran

Vad säger ni som kört portabelt, kan man klara sig utan matchbox?
Jag provade precis att simulera lite i EZNEC och det händer ju ganska mycket beroende på hur nära marken man hänger antennen samt vad man anger att marken består av.
Är min dröm att bygga en SMFF-antenn för 80/40m utan anpassningsenhet en utopi?
// Åke

Vad säger ni som kört portabelt, kan man klara sig utan matchbox?
Jag provade precis att simulera lite i EZNEC och det händer ju ganska mycket beroende på hur nära marken man hänger antennen samt vad man anger att marken består av.
Är min dröm att bygga en SMFF-antenn för 80/40m utan anpassningsenhet en utopi?
// Åke

En Fan-dipol för 80 och 40, då fungerar den(kanske) hyfsat på 30 och 15 med matchning?

Åke, Ja det tycker jag, -om man bygger om antennen på plats istället. Jag har kört mycket med en dipol liknande denna: CQHQ: Linked Dipole For Portable (SOTA) Operation

Dock vill jag rekommendera att öka avståndet mellan trådändarna. Det blir klart lite hissande av antennen upp och ned vid bandbyte, men det går fort och det räcker oftast att man gör det i en ända. Liknande lösning även på vertikalantenn har jag med en 12 m glasfibermast, som jag har använt vid hyrd fjällstuga och liknande tillfälliga QTH.

@KRI:
Den ser ju lovande ut.

Men du menar att om man väl fått den att funka på ett ställe på säg 5 m höjd så bör den funka på ett annat ställe på ungefär samma höjd (utan anpassningsenhet ;))?

Vad menar du med "att öka avståndet mellan trådändarna"? Vilka ändar menar du?

// Åke

Vad har du övrigt för utrustning Åke?

Som jag skrev tidigare så använder jag en lite portabel anpassningsenhet som har imbyggd balun. Dipolen tillverkas av 30m DL-1000. 20m delas upp till varsitt dipolben. resterande 10m behåller jag som tvinnad matarkabel, det man förr kallade skosnöre. Men som sagt detta fungerar bra med anpassningsenheten. Jag kör endast 80m.

@KBW:
Hemma kör jag an stegmatad dipol med S-match. Funkar utmärkt 80-10m.
I skogen tänkte jag ta med min K3 och ett pack LiPo-batterier och en CW-paddel.
Kommer kanske att köra 10-25W.
Helst ingen antennapassningsenhet, men det kanske jag får backa på...
Jag vill kunna köra 80/40m men så enkel utrustning som möjligt (eftersom jag har hela K3:an att släpa på ändå :D).
Kanske en KX3 i framtiden :cool:... Hehe!
// Åke

@KRI:
Den ser ju lovande ut.

Men du menar att om man väl fått den att funka på ett ställe på säg 5 m höjd så bör den funka på ett annat ställe på ungefär samma höjd (utan anpassningsenhet ;))?

Vad menar du med "att öka avståndet mellan trådändarna"? Vilka ändar menar du?

// Åke

På ett ungefär, jag stirrar inte mig blind på SWR-mätaren och försöker jaga bästa möjliga värden etc.. Så visst kan det variera lite från plats till plats beroende på hur antennen sätts upp, mark och höjd, 5 meter är kanske lite lågt för mig. Kan jag få upp antennen 10 meter så är jag nöjd.

Isolatorn mellan två trådändar (den bruna plastbiten på bild på den sidan jag länkade till), jag föredrar lite längre avstånd mellan så blir påverkan från ej använda dipoldelar mindre.

OK då hänger jag med.
Vilken höjd skall man sikta på då.
Du skriver 10m.
Men om vi pratar NVIS, måste man så högt då?
En del snackar ju om endast ett par meter upp...
// Åke

Jag tillhör inte den skaran som kör 80 m så därför mitt val av antennhöjd.

Beträffande NVIS, så länge antennen inte sitter högre än 0,25 våglängder blir strålningsvinkeln fortfarande tillräckligt hög för NIVIS-kommunikation, och fungerar då rätt så optimalt, vid lägre höjd som nedåt 0,1 våglängd är strålningsvinkeln fortfarande uppåtriktad, men svagare så du tjänar på att sikta högre än 5 meter.

Jag vill minnas att SM7KHF (SK) har skrivit om NIVIS-kommunikation och som finns utlagd på nätet. Ska leta lite och återkommer med en länk.

EDIT: tog inte många sekunder med hjälp av Google att hitta artikeln om NVIS-kommunikation

Last edited:
Nå, vad rekomenderar ni som varit ut i skogarna och huttrat, klättrat och kastat lod?

Vi har redan en tråd om den ändmatade ur senaste QTC (och likartade konstruktioner)

Dipoler, med eller utan traps, med en eller flera trådar, windom eller G5RV...

Vad föredrar ni, vad är lättast att inte misslyckas med när fästpunkterna och höjden aldrig blir optimal?
I slutet på 70-talet körde jag mycket med min hembyggda 1W QRP-rig ute på Järva-fältet. Till den hade jag en liten matchbox med SWR-mätare. Antennen bestod av tre stycken isolerade kopparlinor 0,75 mm2 20m långa vardera.
En hissades upp i ett träd. och gick lutande ned mot riggen. De två andra användes som motvikslinor, och lades som ett V på marken med spetsen vid antennavstämningsenheten. De gick sedan bakåt, på var sin sida om trädet som som antennen hissats upp i. Det hela var inspirerat av RA-200, många känner säkert igen det. Riggen gick bara på 80 m. Den enda koax jag använde, var den korta biten mellan själva transcievern och antennavstämningsenheten.

Som jag skrev tidigare. Inverterat V är den montering som jag föredrar. En 25cl pet-flaska fylld med vatten är mitt kastlod. Försöker komma så högt upp som möjligt med mittpunkten, runt 8m eller så.

Ändarna, som har några meter lina knyter jag helst i ögonhöjd om det finns lämpliga träd, annars en buske eller rent av en tältpinne. Är man helt utan träd får det bli ett metspö som håller upp mittpunkten men då blir den betydligt lägre.

Oftast kör jag i skogsområden där det kan vara svårt att hitta en glänta som har en 40m lång öppning för att hänga en dipol, benen kräver bara 20m vardera och ofta är det inte 180 grader mellan dem. Dessutom är jag lat, den här metoden sparar in ett kast.

Sedan kan man lungt köra SMFF medans man sippar på sitt kaffe, blir man törstig är det bara att dricka ur kastlodet ;)

Förresten VJX, jag kör bara på sommaren så det där med huttrande känner jag inte igen :)

Last edited:
..... En 25cl pet-flaska fylld med vatten är mitt kastlod.

.........
Sedan kan man lungt köra SMFF medans man sippar på sitt kaffe, blir man törstig är det bara att dricka ur kastlodet ;)......
Är PET-flaskan alltid hel efter det att den har landat på marken igen?

Här kommer lite bilder av min nytillverkade portabelantenn för 80/40m.
Tack Micke SM0GLD för inspirationen och EZNEC-fil!
Testade den för första gången idag. Efter lite mekande med längden så fick jag följande SWR (optimerad runt SMFF CW frekvenserna och 4m höjd över marken):

3500 1,2:1
3544 1,1:1 (SMFF)
3600 1,2:1
3700 1,7:1
3800 2,2:1

7000 1,0:1
7024 1,0:1 (SMFF)
7050 1,2:1
7100 1,4:1
7150 1,7:1
7200 2,0:1

Som synes blev den rätt bredbandig :)
Jag kör bara CW men vill man köra SSB så är det ju bara att korta av den lite. Jag har vikt ändarna genom isolatorerna och fäst med buntband så den är lätt att justera på plats.
Den vita plasten är från en skärbräda för 19:- från Jula :)

Fler bilder i nästa post.

// Åke

Attachments

• plastdelar.jpg
    plastdelar.jpg
    40,1 KB · Views: 106
  • mittpunkt.JPG
    mittpunkt.JPG
    86,8 KB · Views: 116
  • matning.jpg
    matning.jpg
    41,4 KB · Views: 83