Portabel SMFF antenn?

Hej!

Intressant antenn. Jag använder en dubbeldipol för 80+40m, det blir en hel del tråd att hänga upp, och det tar en bra stund.

Är detta den antenn som fanns i marsnumret av QTC?

Jag skulle också vara intresserad av "inspirationen" och EZNEC-filen, om det finns möjlighet.

m.v.h.
SM5OCI Per

Jag skulle också vara intresserad av "inspirationen" och EZNEC-filen, om det finns möjlighet.

Bifogat hittar du slutresultatet av min EZNEC (bygger på Mickes).
Denna går att köra i demo-versionen av EZNEC eftersom jag minskat antalet element.
Bygger på en höjd över marken på 4 m.

// Åke

Attachments

Är detta den antenn som fanns i marsnumret av QTC?

Nej det är det inte. Det är snarare en variant av denna Multiband HF Center-Loaded Off-Center-Fed Dipole (or Windom) Antenna - HAMwaves.com
Men den jag byggt är optimerad och funkar enbart på 40 och 80m!
Det lilla jag provat så funkar den riktigt bra helt utan tuner (se SWR-tabell tidigare i tråden).
I vår/sommar har jag tänkt aktivera några SMFF-områden för första gången, återkommer med empiriska resultat då.
// Åke

KX3 och VS1AA

För de som äger en KX3 med inbyggd ATU kan jag nämna att den ursprungliga Windom antennen eller dess efterföljare VS1AA kan vara av intresse. Dessa antenner har en enkel tråd som feeder och ger en matningsimpedans av ca 500 Ohm till riggen. Ingen koaxialkabel här inte. Med en kvartsvågs radial vid riggens jordpunkt så klarar KX3 att matcha den här typen av antenner helt utmärkt.

Hänger en sådan här antenn högt så får man ungefär 600 Ohms matningsimpedans men om den är lägre så får man istället ungefär 450 Ohm.

Jag har provat några varianter och de verkar fungera som man tänkte på 30-talet. Fördelen är vikten om man använder DL-1000 till antenn och feeder.

Har just nu uppe en halv VS1AA för 40/20/10 för utvärdering i trädgården och KX3 matchar ut den på alla band med en radial för de band jag vill använda. Konditionerna på 10 meter har inte varit så jag kunnat testa där men på 40 och 20 går den fint. Har kört en del portabla QRP-nissar på SOTA övningar men det återstår en del prov innan jag är helt säker på prestanda.

Last edited:
Back