Praktik i Radioanvändande.

SM7WDG

Well-Known Member
Har efter några veckors diskussioner fått ett par ideér.

Skulle någon vara hjälpt och intresserad av att träffas en helgdag .. eller kanske 2 för att ha lite radio workshop.

Vad jag pratar om är att ha lite genomgång kanske lite hands on på apparater (era egna ?) för att lära sig att hantera och lära sig VARFÖR man skall göra på detta viset. Helt enkel ha en lätt dagordning som vi gemensamt sätter upp upp och följer. Ta upp en del tekniska grunder som är nödvändiga för att förstå vad man håller på med när man kör radio. Vi sänker ribban till en nivå där alla hänger med och sedan kör vi där. Jag har pratat med en del här i SM7 och det finns intressenter till att både deltaga och hålla i workshop.

Punkter man skulle kunna ta upp (OBS detta är bara förslag)

1. Bandplaner. Hur ser de ut idag och varför vi skall följa den.
2. Repeater trafik , Skift , subtoner , öppning .. principen bakom.
3. SSB Körning , det är inte alltid lika lätt att ställa in sin radio rätt)
4. CW Körning , bjuda in en eller ett par gamla rävar som kan få berätta lite och sedan visa och köra lite.
5. Tekniska grunder på mycket låg nivå. Detta kan vara oehört bra kunnande när man får problem med sin anläggning.
6. Contest.. Vet att många är intresserade, men inte har en aning om vad det är som pågår.
7. D-star . Många är intresserade men har ingen aning om hur det fungerar.

Jag har som sagt pratat lite med folk i SM7 , men hur ser det ut i övriga landet ? Hade varit trevligt med lite feedback från både nybörjare och ni som är jätteduktiga. Tanken med detta är att kanske kunna höja kunskaps nivån ett snäpp och göra hobbyn roligare för alla.

Grundtanken är att nivån skall ligga så att alla förstår och alla skall våga ställa frågorna som de önskar svar på.

Är det någon som inte vill skriva öppet går det precis lika bra att skicka ett personligt meddelande.

Hur ser intresset ut egentligen ? kan vi bli ett litet gäng som träffas på nån lokal klubb eller har vi behov av att låna en större lokal.. eller skall vi lägga ner hela idén helt och hållet ?

// Freddy / SM7WDG
 
Hej!

Låter som en god idé!

Ett förslag, lägg till ett avsnitt som handlar om hur man ansluter en antenn till "radion". Alltså, lite kort om vilka kontaktdon som används och varför, koaxkablar och slutligen antennen. Hur anläggningen vädersäkras osv.

Användandet av anpassningsenheter etc.

Ja, det var några lösa idéer...
 
Bra initiativ Freddy,

Alla punkterna på förslagslistan hinns inte med på en dag. En möjlighet är att anordna flera träffar med olika teman. Några i form av föredrag eller demonstrationer och andra som work shops där deltagarna kan ta med sig sina apparater eller vad som nu skall diskuteras/mätas.

Om projektet ser ut att kunna bli verklighet så bör info skickas ut direkt till klubbarna i regionen så att fler nås än de som läser här på Ham.se

Jag kan bidra genom att ställa upp som föredragshållare eller kanske hålla i en mer praktiskt inriktad work shop.

/Bengt
 
Jag tycker också det låter som en god idé - för det verkar vara nödvändigt. Men samtdidigt tycker jag att det är precis sådant man bör ha fått med sig i och med att man fått signal till att börja med. Vore det inte bra om klubbarna som sköter utbildningen fick detta uppdrag, redan under utbildningen?

Flera diskussioner på sistone verkar vara av typen "jaha, nu har jag körkort och har köpt en bil Hur var det nu man gjorde för att svänga till vänster?". Och det låter ju lite bakvänt.

Hobbyn är ju bred så det finns såklart massor man inte har "en aning om" som du skriver. Själv är jag exvis helt väck på allt över 30 MHz, trots signal sedan slutet av 70-talet :)

Personligen skulle jag

* vilja lägga till lite lödkolvsorienterat också, löda kontakter, mönsterkort och komponentkännedom.

* Kolla under locket på en rigg och identifiera beståndsdelarna (så långt det nu är möjligt i mikroprocessorernas tidevarv).

* Ha någon CW-lektion, för att deltagarna i varje fall ska ha provat på detta, tycker jag också hör till. Där kan man göra kopplingen till egenbyggen också.

Att klämma in punkterna på en helg? Nej, det är för lite tid. Skulle tankarna kunna resultera i ett körschema med exempel på klubbaktiviteter kanske?
 
Man kan tänka sig att klubbarna i regionen får ta hand om var sin del i projektet där de får chans att visa sin egen verksamhet. Respektive klubb får då vaska fram sina föredragshållare och anordna de aktiviteter man gemensamt kommer överens om.

Jag ser direkt att det finns kapacitet i både SK7CE och SK7OA att klara ett sådant åtagande. Deltagarna får naturligtvis själv ta sig runt till de olika klubbarna och även välja vilka föredrag och work shops som känns spännande att vara med på.

Det viktiga här är att respektive klubbar är beredda att anordna verksamhet även för icke medlemmar och då med syftet att hjälpa fler nybörjare att komma in i hobbyn. Sedan måste det vara upp till var och en att välja klubb beroende på hur klubbarna marknadsför sig och vilken verksamhet de kan erbjuda, samt var de är belägna rent geografiskt.

Några konkreta funderingar som kanske kan leda projektet framåt?

/Bengt
 
Toppenidé med ett sådant projekt!
* Ha någon CW-lektion, för att deltagarna i varje fall ska ha provat på detta, tycker jag också hör till.
Håller med om att CW skall vara med - t ex köra några få tecken med hjälp av PC-programvara (eller varför inte iPhone) som använder Koch-metoden. Så att folk får känna på att det faktiskt inte är en oöverstiglig barriär att lära sig CW.

En annan punkt som bör vara med är DX-etikett. Och hur går t ex split till.

// Åke
 
Last edited:
Framtiden ser mycket mörk ut. Från dagens Sydsvenskan:
"Sverige.Nästan ingen vill bli lärare i naturvetenskap. Lärosäten runt om i Sverige stänger sina utbildningar till lärare i kemi, fysik, biologi och teknik på grund av brist på sökande. – Man borde nog slå larm, konstaterar Lisbeth Ranagården på lärarutbildningen i Halmstad."

Har vi inga lärare så får vi inga elever!

Vi måste nog lägga mycket mer ansvar på klubbarna om amatörradio skall finnas om 20-30 år.

73
 
Sammantaget finns det en betydande, för att inte säga jättestor, kunskapsansamling hos den samlade radioamatörkåren i landet.
Om Du tänker efter.....allt från teori, bygge, lång- kort- och mikrovåg, mibiltelefoni, antenner och dess matare, datorer, datorer ihop med radio, tester, mm, mm behärskas mer eller mindre av radioamatörer i landet.
Det gäller väl snarare att för de kunskapssökande att motivera dessa att bjuda på sin kunskap.

I Kalmarklubbens (KRAS) regi har det senaste åren byggts en komplett kortvågstrx med praktik och teori. Flera av Er har säkert läst och hört Leif, SM7MCD, tala om detta.
Det går säkert att göra lämplig block från detta bygge för ett workshop eller annat.

Personligen har jag hållet flera föredrag i ett ämne som skulle kunna kallas "Stegmatare och dess matchboxar". Fortfarande hör folk av sig med frågor och önskan om föredrag.

Om man tänker sig några medlemmar går till sin klubb och säger att man vill fortbilda sig på ett eller annat sätt så borde vara fullt möjligt, för att inte säga en skyldighet att fixa detta. Klubbarna emellan borde kunna hjälpa varandra att ta fram material och personer så att man kan ordna detta.
Nu ska jag SMFF:a (naturreservatsjakten) ett tag!
Hej då!
Tore SM7CBS
 
CBS skrev; "Om man tänker sig några medlemmar går till sin klubb och säger att man vill fortbilda sig på ett eller annat sätt så borde vara fullt möjligt, för att inte säga en skyldighet att fixa detta."
----

Det kan jag nog våga påstå, med stor säkerhet, att det scenariot existerar inte i verkligheten även om det låter logiskt.

Om jag fattade Freddy rätt så kommer hans tankar ur de många nödanrop på starthjälp som vi läst på forumet den senaste tiden och ur diskussionerna om läromedel och kunskapskrav m m.

Den huvudsakliga målgruppen i Freddys förslag är alltså nya amatörer och amatörer som haft certifikat flera år men av olika anledningar inte kommit igång med sin hobby. Kanske t o m börjat tröttna igen.

Personligen har jag under mer än 40 år kunnat följa hur nya amatörer utvecklat och förkovrat sig. Det finns två mycket tydliga grupperingar här. En liten grupp målinriktade personer med ett brinnande intresse som själva söker svar på sina frågor, läser böcker eller surfar på nätet. De är mycket mottagliga för tips och följer de råd de får utan att käbbla emot. Lätta att kommunicera med och är beredda att kavla upp ärmarna när det behövs. De avancerar snabbt framåt och finner sin egen nisch där de blir duktiga och framgångsrika. Det är de personer som vi ser i resultatlistorna i QTC och som skriver artiklar i klubbtidningar eller som håller igång klubbarna.

Den andra gruppen är betydligt större till antalet men har svårare att finna något kul i hobbyn som är tillräckligt intressant att syssla med. Valmöjligheterna är för många. Mycket känns tråkigt eller onödigt att syssla med. Startsträckan är enormt lång och de flesta kommer inte vidare för egen maskin. Utbytet blir för litet och många tröttnar snabbt.

En del av dessa kan säkert inspireras och låta sig ledas i en eller annan riktning och det är väl här Freddys förslag skulle kunna göra mest nytta. Att inspirera och tända upp folk. Att "hands on" visa alla fantastiska möjligheter som finns inom hobbyn men som inte låter sig förklaras så lätt i böcker eller ens på Internetforum. Många som provat på telegrafi i praktiken har fått en liten försmak på hur det känns att kunna ta emot några tecken och ibland är det allt som behövs för att det skall gnistra till. Knappt någon telegrafimotståndare låter sig övertygas här på Ham.se.

Likadant är det med all lödkolvsbaserad verksamhet. Man måste prova på att löda fast några komponenter på en spikplatta för att sedan kunna värdera och bedöma om det är en kul grej inom hobbyn. Labba och mäta på antenner. Sak samma.

/Bengt
 
Kul med alla åsikter och kommentarer.

Utan att citera någon så vill jag svara såhär..

Ja min ursprungstanke var att praktiken / Workshoppen skulle rikta sig till nyblivna amatörer eller amatörer som tagit cert men inte kommit vidare i hobbyn. Men jag ser absolut inget fel i att någon som varit amatör i 30 år deltager också. Tvärtom skulle jag vilja säga. Allt som kan sammanföra "nya" och "Gamla" och förenas i vår härliga hobby skulle jag vilja säga är mycket vunnet. Tror de flesta kan tillföra något på ett eller annat sätt.

Att lägga det på olika klubbar känns direkt när jag läser det som ett toppen förslag. Inte bara den biten att "bördan" blir uppdelad men även att det kan komma igång lite konversation mellan klubbarna. Jag pratade idag med en bekant som är aktiv i en av våra skånska klubbar och han tyckte att detta var en toppen idé om det gick att genomföra. Vidare berättade han om att klubben hade haft ett samarbete under sommaren med en annan klubb och detta samarbetet hade varit mycket givande för klubben.

Mina punkter på innehåll var helt och hållet ett förslag och på inget sätt ett spikat program. Det är ju trots allt så att det är de medverkande som skall bestämma dels innehåll och till viss del nivån på genomgången. Men efter att man fått in lite intresseanmälningar kan man gå genom dem och se vad det finns för önskemål.

Dock tycker jag att en viktig del i det hela är att hålla det på en lättsam nivå med rejält utrymme för diskussion och hands on.

Håller fullständigt med om att lödkolv och telegrafi skall vara ett inslag i det hela. Har även börjat inse att detta kanske är lämpligare för ett större projekt som rullar över en period istället för ett par helgdagar. Vidare tycker jag absolut att det skall spridas mellan klubbarna så att vi når ut med informationen om funderingarna till så många som möjligt.

Hade varit roligt att höra mer från "nyblivna" amatörer eller icke etablerade amatörer vad de anser om saken.

Hur kan vi komma vidare ? Själv skall jag i morgon åka till SK7OA för att prata med lite folk där.

// Freddy / SK7OA
 
Jag anser detta vara ett alldeles utmärkt initiativ.

Det som blir den stora uppgiften för organisatörerna, utöver att skaffa fram ledare/föreläsare, är att dela in materialet i hanterbara delmoment och att begränsa sig.

Anser spontant att man nog bör begränsa sig till att ta upp högst 2 - 3 ämnen per tillfälle, och att ett genomgående "tema" sätts för varje gång.

För att behålla intresset behövs nog genomtänkta blandningar av teori, praktik ("hands-on övningar") samt demonstrationer av olika slag.

Kanske olika praktikövningar i t.ex. antennbygge, felsökning och radiohandhavande/inställning gör att flera kommer över tröskeln att aktivera sig.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Allt detta är mycket berömvärt!

Men vi behöver "sprida kunskapen" över Sverige.
Vill minnas att det i Knivsta sitter en QTC-redaktör som skriker efter texter.

Mitt förslag:
Skriv något eget om det som ligger DIG om hjärtat. Det behöver inte vara sådant
att du riskerar nobelpriset i litteratur, reaktören kan nog rätta stavfel och även,
efter kontakt med författaren, ändra ordföljder och åtgärda syftningsfel.

Den som är contest-freak, förklara för oss andra "när, var, vad, hur och varför" man
kör contest.

Den som är duktig på CW, förklara för oss andra hur man INTE ska försöka lära CW.

Den som är duktig på att bygga, berätta om dina knep med ritning och etsning av
laminat för att få mönsterkort.

Ärligt talat, det finns alltid något inom radiohobbyn DU är bra på som vi andra gärna vill
höra om.
Sprid dina kunskaper och hjälp alla andra och redax i synnerhet.
 
ETT skrev; "Den som är duktig på CW, förklara för oss andra hur man INTE ska försöka lära CW."
----

Det torde vara bättre att förklara hur man skall lära sig morsetelegrafi på rätt sätt. Inte lär man väl vanliga skolelever hur de skall räkna fel, eller är det kanske det man gör och som är förklaringen till att skolan totalhavererat. Vad menar människan?

En möjlighet att lära RÄTT erbjuder ESR gratis på www.radioskolan.se

Senast vi kollade så hade över 600 personer anmält sig och säkert har flera av dessa fullföljt hela kursen och knackar morse nu. En stor andel elever är sådana som lärt sig telegrafi i lumpen och som vill friska upp sina färdigheter. Vi har också många elever från Norge och några från Danmark och Finland.

Rätt sätt innebär att man först och främst läser handledningen noga, och helst flera gånger. Rätt är också att strikt följa de råden som ges och inte hitta på egna metoder i tron att de är bättre.

/Bengt
 
CW-kursen på radioskolan.se är bra, men personligen föredrar jag program på dator eller iPhone som tränar enligt Koch.

Man får slumpade sekvenser, automatisk rättning och man kan själv bestämma tonfrekvens mm.

Koch's metod lär vara den mest effektiva metoden.
Man lägger inte mer tid än nödvändigt på varje inlärt tecken.

// Åke
 
Det ligger i linje med en aktivitet vi har haft på SK7OA från och till de senaste åren, "Tekniktema" kallar vi det och det är aktiviteter som vi kör som en fortsättning efter man har tagit cert. Ämnena har varit blandade och helt styrda av vad deltagarna haft behov av att lära sig. I princip har det fungerat bra så länge någon tar tag i det och organiserar. Ämnen som vi har kört har handlat mycket om antenner, Mätteknik, spectrumanalys, diverse bygg projekt, contest, och vanlig operatörsteknik. En detalj som hade varit bra om man kan genomföra det hade varit att dela på presentationsmaterial, det tar sin lilla tid att sätta ihop en bra presentation och det hade varit bra om de hade kunnat återanvändas...

73 Kent SM7MMJ
 
Det verkar som om alla väntar på alla här och inget händer.

Jag har under den gångna veckan hunnit prata med en del av mina radiokompisar som tyckte Freddys idé lät bra. När de så fick frågan om de var villiga att medverka som handledare så var det inte lika intressant längre. Alla svarade faktiskt bestämt nej utom jag själv som ju redan anmält mig som frivillig.

MMJ skriver att det vore bra om klubbarna kunde dela på presentationsmaterialet eftersom det tar sin tid att ta fram ett sådant. I klartext betyder det att någon/några måste göra ett arbete. Mäktar vi med det?

Om projektet vore smalt och "vi" enbart skulle satsa på t ex konsten att löda så krävs inte särskilt mycket förberedelser. Jag skulle redan i eftermiddag kunna bidra med att kapa till 100 st plattor av plyfa, 100 x 150 mm i min byggsåg samt sponsra med en paket kopparspik. Ur mitt förråd kunde jag plocka ut en eller flera hammare. Vidare kunde jag sponsra med en rejäl låda komponenter och en rulle lödtenn. En handfull lödkolvar finns att låna för den som inte kan ta med sin egen. Gratis lokal finns för 10 + 5 personer alla kvällar i veckan.

Ju mer omfattande projektet görs och ju fler delområden som skall täckas in ju svårare blir det att genomföra. Det krävs fler handledare samt att någon planerar och samordnar det hela.

En sak att fundera över är om det verkligen finns några intresserade som redan står i kö för att delta eller om det är initiativtagarnas uppgift att först försöka sälja in idén på de potentiella deltagarna och sedan övertyga dom om nyttan att gå kursen.

Inom den kommersiella sektorn talar man ibland om att skapa ett behov för att sedan pracka på kunderna något de inte frågat efter eller ens visste om att de behövde. Här gäller det att höja något till skyarna så att det blir svårt att motstå frestelsen att tacka nej. Årets julklapp och sånt som sedan aldrig kommer till nytta - men var kul den första timman efter att paketet öppnats.

Men det finns också de företag som koncentrerar sig på att möta en redan befintlig efterfrågan med nya bättre produkter som hjälper de som redan har ett uttalat behov och intresse för saken. Det kan vara specialdesignade kurser riktade till väl definierade målgrupper eller vad som helst.

Själv vill jag gärna koncentrera mig på den senare gruppen som består av självgående personer då jag tror att verkningsgraden i form av insatt lärartid kontra det faktiska utfallet hos eleven blir bättre och risken att allt rinner ut i sanden blir mindre. Med andra ord tror jag att det är ger amatörradiohobbyn mer att verkligen hjälpa ett fåtal intresserade än att spilla energi på att övertala 100 som hittills inte själv tagit något initiativ att komma vidare i sin hobby trots att de varit amatörer i flera år.

Att hjälpa ett fåtal intresserade kräver förhållandevis små resurser och knappt någon mer omfattande planering i förväg. Det går att starta direkt.

Vem är målgrupperna och hur kommer vi vidare i projektet?

/Bengt
 
Jag har lite ideér.. återkommer inom kort !!

// Freddy / SM7WDG

Hej Freddy!

Ser att denna tråd dog ut för ett år sedan - vad hände? Jag tror att vi är många rookies, som ännu inte kommit igång, skulle vara behjälpliga med ditt förslag som du beskriver i ditt första inlägg. Mycket bra grundförslag. Det finns många orsaker till att man inte kommer ut i etern, för min del beror det på vissa kunskapsluckor.

Håller med EQL att det nog inte räcker med en dag, däremot ett weekend upplägg skulle fungera. I alla fall för undertecknad.

Med vänlig hälsning
//Lars
 
Det hände inte så jättemycket av flera olika orsaker. Främst hälsoproblem från min egen sida. MEN..Ganska nyligen har jag tagit itu med mitt radiointresse och påbörjat funderingar och lite smått planerande. Jag kommer att försöka få med lite folk som kan vara intresserade av att lära ut lite och folk som är intresserade av att lära sig mer. Vi kommer att hålla till på SK7OA i Skurup eller hemma hos mig beroende på deltagarna. Klubben är att föredra. Så ni som är intresserade får jättegärna visa lite intresse så kör vi på !!

// Freddy / SM7WDG
 
Back
Top