Preamp/LNA för 144 MHz

LAT-dämparna är bra, men rätt många kr/dB.
Chipmotstånd i pi-konfiguration ger precis lika bra resultat.

Det är viktigt att "lugna ner" förstärkare som har stora frekvensområden genom
olika former av resistiva laster.

Något som man ska vara observant på är vissa fabrikat av metallfilmsmotstånd vilka kan ha rejält med induktans p.g.a. spiralisering av motståndsskiktet.
 
Det stod "i den här applikationen" och IP3 även för en JFET ligger minst 10-20 dB över
vad en RTL-SDR ger. Enligt en gammal SPICE-modell skulle en gate-jordad J310 få en OIP3 av c:a 10 dBm och en kompressionspunkt av 0 dBm.

PGA103 m.fl. får sina överlägsna storsignalegenskaper genom att använda intern motkoppling.
Mjo, visst, men om man kompletterar med ett bandpassfilter efteråt så vill man ändå ha bra IP3 på förförstärkaren så att inte toner blandas i onödan och hamnar i passbandet. Har du ett bra bandpassfiletr på ingången, vilket du tidigare förordat, så klarar man sig nog med lägre IP3. Men då tappar man ju också brusfaktor motsvarande passbandsdämpningen.

Sen detta om motkoppling, man kan undra hur de gör för att få så vansinnigt hög IP3. Tidigare fick man ta till "lossless feedback", men det var nog mest på kortvåg(?)
 
Last edited:
Något som man ska vara observant på är vissa fabrikat av metallfilmsmotstånd vilka kan ha rejält med induktans p.g.a. spiralisering av motståndsskiktet.
Jag kikade på merv-motstånd igår vilka jag misstänker kan påvisa de egenskaper du beskriver så dom ska jag nog hålla mig ifrån.
 
När det gäller footprint för kondingarna, induktanserna och motstånden tänkte jag göra så här för att kunna löda fast lite varierande storlekar. Antar att man måste vara noggrann i utformningen av intilliggande ytor för att inte ställa till det impedansmässigt men jag tänker att upp till vanliga VHF-frekvenser bör det vara ganska förlåtande.
 
När det gäller footprint för kondingarna, induktanserna och motstånden tänkte jag göra så här för att kunna löda fast lite varierande storlekar. Antar att man måste vara noggrann i utformningen av intilliggande ytor för att inte ställa till det impedansmässigt men jag tänker att upp till vanliga VHF-frekvenser bör det vara ganska förlåtande.
Det är en bra idé.
 
Så här ser bandpasskurvan mellan 80 och 180 MHz ut hos en BF981 preamp, som kom fram ur de undre sedimentslagren. Kurvan är upptagen med en R&S FSIQ signalanalysator och trackinggenerator.

1685999418447.pngGenomgångsförstärkningen är c:a 14 dB så signaler i FM-bandet dämpas med drygt 20 dB.
Denna dämpning är tillräcklig för alla driftfall som jag kan förutse.

Inkopplad framför en 417A rörkonverter + 51J-4 med 3 kHz mekaniskt filter förbättrade
den brusfaktorn från dryga 3 dB till strax under 1 dB mätt med R&S SKTU.
 
Jag räknade till 180st obsolete ATF-54143 :)
Oh, fantastiskt! Om du kan dela med dig av dem känns det som att jag ska rita kort för sådana istället. I varianter som möjliggör 144, 432, 1296 och 1090 MHz kanske. Det är en fin transistor och jag tror inte något nytt motsvarande är lätt att få tag på.
 
De krav man behöver ställa på ett mottagarsystem på VHF och uppåt är härledda ur ganska komplexa samband vilka är solitt förankrade i den "Tekniska Elektronfysiken".

Därför är förståelse för sådant helt nödvändigt för att man ska få något ut av att frekventera de "seriösa delarna" av VHF-banden.

En bra början är att ha läst den uppsats av YU1AW som bifogas.
 

Attachments

  • vhfnoisetemp_yu1aw.pdf
    745,8 KB · Views: 15
Ursäkta lite trådkapande men jag sitter och försöker åstadkomma en pcb-layout och ska skapa min solder pad för 3 olika storlekar av SMD-komponenter - 1005, 1608 och 2012 metriskt eller 0402, 0603 och 0805 om man är från staterna, men jag kan inte hitta rekommenderad solder pad för 2012. Jag har utgått från ett dokument publicerat av Vishay för motstånd när det gäller de två minsta storlekarna men hur jag än letar så hittar jag bara för 2010 och inte 2012 för den största varianten. Någon som vet vart jag kan vända mig för att få fram mått för lödöar?
 
Om det är 2012 (metriskt) Du letar efter så sök i stället på den tum-baserade storleken.
och tvärtom.

Ett råd: Blanda ALDRIG footprintnamn mellan metriska och tum-baserade
i ett footprintslib där man riskerar att blanda ihop likalydande namn.
Håll Dig till en måttsättningsstandard och följ den slaviskt.

En del ytade motstånd för högre effekter "ligger på tvären" för att underlätta värmeavledning.
Sådana kan exvis heta 0508 (tumbaserat) etc. is tället för 0805.

Sedan kommer "nästa" snagg: Det finns tre olika IPC-standarder/rekommendationer för ytat "smågrus".
IPC-7351 är den standard som är aktuell. IPC tar oftast betalt för sina dokument men ibland går det att
hitta diverse info på nätet.

- Least
- Nominal
- Most

RF-pysslaren använder givetvis "Least", den minsta storleken...

I stort sett 100% av alla footprint jag behövt och där det saknats IPC-standard eller där sådan inte
kunnat hämtas gratis har jag skapat utifrån datablad på aktuella komponenter från exvis DigiKey eller Mouser.

:)
 
Jo det kan jag.
Hade själv tänkt kopiera denna konstruktion men det har inte blivit av.
https://www.qsl.net/yu1aw/LNA/atf54143eng.htm
Utmärkt. De byggena använder alla resonatorer på ingången och det är ju bra för att blockera störare direkt, så som AOM förordar, men jag tror inte att det behövs som del i matchningen för att få minsta brus. När jag byggde för 70cm matchade jag för bäst brus med blott en serieinduktans, om jag minns rätt. Och med ATF-52189 som jag beskrev i första posten i denna tråd, kom jag fram till att jag inte behövde någon anpassning alls, på 144.
De matchar också på utgången ser jag, men det behövs knappast om man inte jagar max gain.
Således tror jag att man kan göra ett ganska generellt kort som man kan få bra NF ur på flera band med minimala justeringar i ingångskretsen. Och så får man själv välja om man vill ha filtrering på ingången och/eller efter. Jag ska rita lite så snart jag hinner.
 
ATF52189 är mycket "bang-for-buck", och det är av visst intresse att se hur man bäst handskas med så mycket förstärkning. En branthet av 1,3 A/V och en övre gränsfrekvens
på flera GHz gör det till lite av ett vågspel.

Är dock lite tveksam till en indikerad brusfaktor av 0,27 dB. "Brushuvudets" egenskaper får ett avgörande inflytande på relationen mellan "mätning och verklighet".
Jämförelse mellan motstånd med 77 K och 373 K temperatur bör ge en mer trolig uppskattning, men även om brusfaktorn skulle vara 0,5 dB på 144 MHz är den "tillräckligt bra".

ENR av 5,84 dB som man får genom en sådan uppställning ger möjlighet att mäta brusfaktorer ner till någon tiondels dB, bara man klarar att mäta nivåskillnader minst lika noga.
 
Kör du inte NAC144 just nu Karl-Arne? Det är ju seriös radio...

Problemet med 77K är väl att nå dit. Flytande kväve, eller vad blir det?
 
Ursäkta lite trådkapande men jag sitter och försöker åstadkomma en pcb-layout och ska skapa min solder pad för 3 olika storlekar av SMD-komponenter - 1005, 1608 och 2012 metriskt eller 0402, 0603 och 0805 om man är från staterna, men jag kan inte hitta rekommenderad solder pad för 2012. Jag har utgått från ett dokument publicerat av Vishay för motstånd när det gäller de två minsta storlekarna men hur jag än letar så hittar jag bara för 2010 och inte 2012 för den största varianten. Någon som vet vart jag kan vända mig för att få fram mått för lödöar?
Svarar på min egen fråga: Jag hittade den här sidan som mycket bättre visade de olika storlekarna och dessutom förklarade att deras rekommendation skiljer sig lite storlekmässigt från standard pga att man eftersträvar att ha så liten inverkan som möjligt på impedansen så jag tänker att jag utformar min "universal-smd-pad" efter deras mått då jag avser göra layouten för RF-ändamål.
 
Man behöver nästan aldrig bekymra sig om t.ex. "solder pads" på frekvenser i VHF/UHF-områdena, även om de skulle göra att impedansen hos en micro-strip ändrade sig en faktor 2 eller så.

Orsaken till detta är att storleken av en sådan "pad" är närmast mikroskopisk räknad i våglängder. Möjligen kan man få en liten påverkan på resonansfrekvenserna ifall man låter micro-strip ledningar utgöra resonanskretsar på frekvenser överstigande 500 eller 1000 MHz, vilket är något man ska undvika oavsett.

En förändring av impedansen från ett värde till ett annat och tillbaka igen på en sträcka av ett par-tre mm orsakar det man kallar en "lokal diskontinuitet" och så länge som den är mindre än 1/25 våglängd kan man försumma den med gott samvete. Den representeras kretstekniskt som en liten parallellkapacitans, och i kretsar med låg impedans har den en ytterst liten inverkan.
 
Då förstår man varför det finns 88-108MHz stopbandsfilter att köpa.
https://www.electrokit.com/produkt/rtl-sdr-fm-bandstoppfilter-88-108mhz/
Jag blev så nyfiken när du tipsade om det filtret att jag inte kunde hålla mig utan beställde ett för att kunna mäta lite på. Kalibrerade nanovnan igårkväll vilket tog ca två timmar och lät den svepa filtret medans jag sov. Här är resultatet. Liten förvarning dock. Jag hade en ganska lång och billig kabel från Kjell & co från S11 till filtret (som självklart användes vid kalibreringen) men jag vet inte hur mycket den kan påverka resultatet. Tanken är att införskaffa bättre kablar men allt har sin tid. Bifogar s2p-filen som textfil så kan de som är intresserade ladda ner och döpa om den.
rtl-sdr_broadcast-filter_s21_gain.pngrtl-sdr_broadcast-filter_markers.png
 

Attachments

  • rtl-sdr_broadcast-filter.txt
    296,5 KB · Views: 1
Det här är ungefär vad man kan vänta sig.

Ett "filosofiskt problem" uppstår när man ska välja filterlösningar,
antingen undertrycker man alla frekvenser utom de som man vill lyssna på,
alltså bandpassfilter eller så undertrycker man de frekvenser som har potential för att generera störningar, alltså bandspärrfilter.

Valet mellan dessa dikteras, som vanligt, av vilka krav som systemet i stort ställer.
Erfarenhetsmässigt ger bandpassfilter bättre "bang-for-buck", men varje lösning behöver utvärderas utifrån systemkraven.
 
Back
Top