Det var väl därför att det mesta som byggdes av oss när vi var nybörjare utan några djupare kunskaper faktiskt ändå fungerade jättebra och kunde användas - även om mätdata troligen var urdåliga.
Jag minns sådant tydligt från det tidiga 70-talet...
En brusfaktormeter från Sivers Lab hade på krokiga vägar
nått SM4ARQ, och vi "VHF-beroende" i klubben samlades
en helg i klubbstugan för att mäta upp brusfaktorerna på medförda konvertrar/mottagare och transvertrar för 144 MHz.
Många hade stora förhoppningar eftersom de hade byggt AF239 och 2N5397 (70 kr) "preamps" samt en och annan DL6HA-konverter, samtliga med uppgivna brusfaktorer på 1,5-2 dB. Innehavarna såg fram mot att få detta bekräftat.
I flera fall var dock de uppmätta brusfaktorerna även på dessa i häraden 4-6 dB, alltså E88CC-klass och det var även det värde som min Elfa-konverter gav.
Den hade "pensionerats" till fördel för en DL6SW som visade sig bara vara marginellt bättre.
Moralen i detta är att det krävs mycket stora avvikelser för att det ska få någon praktisk betydelse.
Jag hade hört och kört precis lika mycket på 144 MHz med den gamla konvertern som med den nya, och när jag hade fått ner brusfaktorn till strax under 3 dB på DL6SW efter ett intensivt trimmande mot en diodbruskälla kunde inte flera stationer varken höras eller köras.
RF-designers tillägnar sig snabbt vanan att "tänka i våglängder", och man brukar säga att 0,01 våglängder kan försummas helt riskfritt, medan 0,1 våglängder får inflytande. Vet man vad man gör så går det också att kompensera för spridningen i uppbyggnader och ledningslängder.
På samma sätt inser man efter ett tag att 0,5 dB eller 10% "försvinner i den allmänna konkursen", 1 dB kan märkas när man är uppmärksam medan 3 dB gör skillnad.