Preamp?

Jag kan inte mycket inom detta specialområde, men medan jag har hållit på med RTL-SDR har jag hittat LNA for all som 9A4QV säljer som allt från kretskort till färdig produkt i låda. PCB för € 5, monterad med kontakter för € 20, bara MMIC för € 5. Den bygger på Mini-Circuits PSA4-5043+ MMIC och sägs förstärka omkring 11,5 till 23,5 dB på 28 till 2500 MHz (21 till 23,5 dB på 28 till 435 MHz).

Man har nyligen börjat sälja en LNA4HF också, som förstärker 150 kHz till 30 MHz, samma priser. Ser jag rätt bygger den på en MAR-6 MMIC som i sig kan arbeta upp till 2 GHz, men kretskortet har ett lågpassfilter för att ta bort potentiellt störande starka signaler över 30 MHz, och vill man använda kortet för hela området upp till 2 GHz finns det beskrivet hur man tar bort detta filter.

Båda korten är gjorda för att matas med 6V till 12V men det finns fina beskrivningar för den som vill mata med andra spänningar eller på andra sätt.

Är det något i den här stilen som ni diskuterar här?

Jag förstår att denna LNA kan användas för att förstärka inkommande signal, men hur kopplar man den i ett system som både sänder och tar emot?
 
För att kunna använda en LNA i ett dubbelriktat system behöver man antingen kunna bryta upp
signalvägarna så att LNA:n kopplas in endast i mottagargrenen eller på något sätt koppla förbi förstärkaren
när man sänder.
Allmänt ska man vara försiktig med att sätta bredbandig förstärkning före mottagare med litet dynamiskt område
som RTL-SDR. Sådana har en dynamik från början av högst 70 dB, och om 20 dB förstärkning sätts innan hamnar totala dynamiken runt 50 dB. Detta genererar en "snårskog" av spuriouser i systemet vilket kan göra det helt oanvändbart i dagens radiomiljöer.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Jag tänkt testa LNA4HF och pilla bort filtret, med en sån där rtl-sdr. Den ska sitta på vinden där antennkablarna kommer in. Sen skulle jag vilja bygga nåt istället för det bortplockade lågpassfiltret så man kan koppla in valfria filter. Visst är det dioder man använder i signalvägen som brytare? Ytterligare en utökning skulle vara en antennmixer om man har flera antenner.

Inspirationen kommer lite från parabol-lnb. Hoppas nån smart person hittar en utgång på RTL-chippet så kunde man få det hela automatiskst styrt.
 
Inspirationen kommer lite från parabol-lnb. Hoppas nån smart person hittar en utgång på RTL-chippet så kunde man få det hela automatiskst styrt.

Har du RTL-pinnen kopplad till en Raspberry Pi har du ju GPIO-utgångar som du kan använda för att styra filtervalet. Använder du annan dator kan du t ex använda en Arduino ansluten med USB till datorn.

Jag tror att båda alternativen kommer att vara enklare att förverkliga än att använda eventuella utgångar på RTL2832U och hoppas på att någon skriver drivrutiner som går att använda för dina behov. Jag är inte helt okunnig när det gäller detta område (styra saker med mikrokontroller/GPIO) och kanske kan komma med råd om så behövs.
 
Själv är jag nybörjare på Raspberry, men det verkar enkelt att styra t ex relä via GPIO-pinnarna. Hittade beskrivning på denna sida: Control a relay from anywhere using the Raspberry Pi - Open Home Automation
Anslut fjärrterminal via SSH
Sätt pinne 4 till utgång
gpio -g mode 4 out
Reläet till
gpio -g write 4 1
Reläet från
gpio -g write 4 0
Går även att ordna GPIO styrning mha webserver i R PI, men då vet jag inte om den samtidigt orkar skicka data från RTL-mottagaren.
 
Back
Top