Presentation av mig

Hej!

Mitt namn är Henning, jag är 38 år och är en rätt så färsk radioamatör, fick min licens förra sommaren och köpte mig radio utrustning nu i februari. Jag har mycket kvar att lära, kan inte alls mycket, men det är väl det som är så spännande och drivande med den här hobbyn. Intresset har alltid funnits för amatörradio, men tid, familj och en tro på att radion var utslagen av dagens datorer, gjorde att det faktiskt glömdes bort under många år. Fick några gamla PR-radios av grannen som han tänkte kassera, så drömmen om att bli sändaramatör blommade upp igen. Letade på Internet om radioamatörer, såg att det inte alls var så att datorer och mobiler hade fått amatörradion på fall. En kanske alldeles för vanlig uppfattning i dagens IT samhälle?
Jag är också gift och har fyra underbara barn. Mitt QTH är ”mitt i” Vemdalen, Härjedalens kommun.
För utan amatörradion så är flugfiske för mig en stor passion i livet, eller fiske över huvud taget. Jag är till yrket trätekniker, kör för det mesta cnc-maskin, men ritar också mycket i AutoCad 2006 och Autodesk Inventor (kan kanske använda mig av det för konstruktion av antenner i framtiden).
Min utrustning är en Yaesu FT-897D, antenn för HF har jag en dipol Carolina Windom 80 (10-12 meter över backen) och en LDG AT-100PRO avstämmare, har även en tak monterad vertikal X-510 för VHF/UHF, lite för lite trafik här om kring på VHF/UHF för att ha en vertikal, men….men. Datorutrustning är ett eget ihop plock, en värsting dator kan man nog säga att det är, i alla fall var den det när jag byggde ihop den för dryga två år sedan.
Det var en liten presentation av mig och min utrustning här på siten, hoppas att jag kan få lite goda råd, tips och inspiration av Er här på ham.se.
Vi hörs.

73 från SM3YZM
 

Attachments

  • QTH Summer.jpg
    2,7 KB · Views: 212
  • QTH Winter.jpg
    3,1 KB · Views: 195
  • Min station.jpg
    17,3 KB · Views: 209
Back
Top