Det sydafrikanska sjöräddningsområdet, SRR är gigantiskt
View attachment 10165
Lyckligtvis är sådana förbindelseavstånd drygt 9000 km från SM ganska gynnsamma ur
radioutbredningssynpunkt. Nord-sydliga förbindelser är mycket stabilare och förutsägbara än öst-västliga.
"
Radiotelegrafvian Stockholm-Pretoria" var före min tid men ska ha haft ganska goda prestanda enligt äldre kollegor. Minns från min tidiga flygradiotid hur flygplan från British Antarctic Survey som var nära Antarktis ofta ropade in på 13342 kHz med goda signaler även från relativt små flygplan.
Sydafrikas FiR som sammanfaller med SRR, är ett av de mest glestrafikerade som finns,
så att hitta en nödställd mitt ute i det var en verklig prestation.
Dock lyckades man ändå åstadkomma en "mid-air collision" 1997 mellan ett militärtransportplan från Luftwaffe och ett amerikanskt Hercules transportplan ungefär 100 NM utanför Namibias kust i ett område vilket saknade radarledd trafikledning.
Genom ett missförstånd i kommunikationen av färdplanerna lyckades trafikledningarna i Angola resp. Namibia tilldela båda planen samma höjd på skärande kurser.
En av mina kollegor på Televerket Radio hade jobbat med att modernisera flygtrafikledningen i Namibia under en stor del av 90-talet, men p.g.a brist på medel hade man inte hunnit bygga primärradar i det aktuella området. Minns att han var märkbart skakad över händelsen.
Att lyckas med att kollidera med ett annat flygplan i ett sådant oerhört glestrafikerat område torde kunna betecknas som "höjden av otur".
Detta kan placeras i "samma härad" som den lastbilschaufför vilken på 1950-talet lyckades med konststycket att köra på det ensammaste trädet i Sahara med flera hundra km öken runt sig.