Problem med Icom IC-735

SM4WII

Well-Known Member
Jag har en gamal Icom IC-735 som funkar hur bra som helst... när den funkar.
Då och då får den fnatt och börjar låta som Kalle Anka. Både på sändning och mottagning.

Dessa fenomen inträffar aldrig på de lägre banden, kör rätt ofta på 80m från bilen. Bara på de högre 10-12m, har inte testat den så ofta på 15m.

Någon som har liknande erfarenheter av denna station? Kanske till och med någon som vet var felet ligger? Är svårt att felsöka när problemet kommer och går hela tiden :)

/73, de SM4WII
 
Är det på CW eller SSB du menar? Vanligt fel är att phlips trimrarna som sitter i VCO:n behöver bytas. Jag försökte göra det själv en gång i min IC-751:a, men Roy/SM4FPD fick tll slut göra det åt mig.

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
Är det på CW eller SSB du menar? Vanligt fel är att phlips trimrarna som sitter i VCO:n behöver bytas. Jag försökte göra det själv en gång i min IC-751:a, men Roy/SM4FPD fick tll slut göra det åt mig.

73 de Bjarne/SM7FBJ

Ja, är väl både på CW & SSB det blir att låta som man skulle lyssnat med FM egentligen. Mottagarstationen höra samma anktjatter som jag.
 
Kan intyga att Bjarne har rätt. Jag har haft samma problem med min 735:a!
Det låter som aurora både på CW o. SSB!
Knöligt att byta trimkondingarna som sitter i en skärmad box.
/Ingvar
 
Kan intyga att Bjarne har rätt. Jag har haft samma problem med min 735:a!
Det låter som aurora både på CW o. SSB!
Knöligt att byta trimkondingarna som sitter i en skärmad box.
/Ingvar

Ok, antar att det är C197, C201, C203 och C207 som man justerar BFO'n på med andra ord?
 
Tog och vred ett varv på varje konding och trimmade om dom (hade glidit iväg lite). Lät bra i 10 minuter sen tillbaka till det gamla så lyckan blev kortvarig :/
 
Last edited:
Du bör byta dom, och sedan ska de ställas in med rätt spänning uppmätt...på rätt ställe. Roy vet hur!

73 de Bjarne
 
Tackar och bockar för alla svaren :)

Jo, jag har laddat ned service-manualen för stationen så man får väl göra en heltrimmning efter ingreppet. Tur att jag köpte en frekvensräknare för ett par veckor sedan :p
 
Kontrollera om felet finns på ett av VCO banden.
dessa är 0-7,99 8,0 - 14,99 15,0 - 21,99 och 22 - 30 MHz
Finns felet inom ett eller fler av dessa band kan vi vara säkra på att probelemet finns i en av VCOerna.
Finns felet på ett trafiksätt, USB.LSB, CW etc så bör vi finna felet i BFO.
Finns felet på alla frekvenser, då skall vi söka felet på referenskristalllen, den har en trimkonding och då byter vi den.
Är det en av VCOerna byter vi alla trimkondinagrna.
Trimkondinagr köper man i ELFA, de kostar "bara" 100 kr styck plus moms..... Det finns fortfarande att få, och vi väljer de som har 9 pF, samma sort till alla fyra. Har vi ändå ur PLL kortet byter vi även den på referensksristallen. den som har fräscha keramiska trimkondingar i junkboexn tar dessa om de är 9 - 15 pF.
Man löder bort hela skärmburken på VCO och byter trimrrarna.
Försök inte löda av locket, då smälter allt sönder.
Peta fram trimkondiagrna från VAX.
De trimmas sedan till 6,5 Volt på VCO mätpunkten vid varje VCO bands högsta frekvens, dvs 7,99 14,99 MHz etc.
Gör man det här lever radion i ytterliagre mint 25 år.
Lycka till!
 
Kontrollera om felet finns på ett av VCO banden.
dessa är 0-7,99 8,0 - 14,99 15,0 - 21,99 och 22 - 30 MHz
Finns felet inom ett eller fler av dessa band kan vi vara säkra på att probelemet finns i en av VCOerna.
Finns felet på ett trafiksätt, USB.LSB, CW etc så bör vi finna felet i BFO.
Finns felet på alla frekvenser, då skall vi söka felet på referenskristalllen, den har en trimkonding och då byter vi den.
Är det en av VCOerna byter vi alla trimkondinagrna.
Trimkondinagr köper man i ELFA, de kostar "bara" 100 kr styck plus moms..... Det finns fortfarande att få, och vi väljer de som har 9 pF, samma sort till alla fyra. Har vi ändå ur PLL kortet byter vi även den på referensksristallen. den som har fräscha keramiska trimkondingar i junkboexn tar dessa om de är 9 - 15 pF.
Man löder bort hela skärmburken på VCO och byter trimrrarna.
Försök inte löda av locket, då smälter allt sönder.
Peta fram trimkondiagrna från VAX.
De trimmas sedan till 6,5 Volt på VCO mätpunkten vid varje VCO bands högsta frekvens, dvs 7,99 14,99 MHz etc.
Gör man det här lever radion i ytterliagre mint 25 år.
Lycka till!

Tänkte jag skulle höra med SRS, läste på en amerikansk sida att ICOM säljer hela renoverings-kit till IC735 där alla kondingar man behöver byta följer med.
Lika bra att byta hela rasket när man ändå är i farten så slipper man göra om jobbet om några år när nästa ger upp :)
 
Tittade i Farnell, dom har för lite billigare än hundringen 9kr... riktiga keramiska.

Varunummer Typ Värde Pris
1219032 CV05 E3001 30pF 9:-
1219028 CV05 C1201 12pF 9:-
1219027 CV05 A0601 6pF 9:-
 
Vco - Ic 735

Tittade i Farnell, dom har för lite billigare än hundringen 9kr... riktiga keramiska.

Passar de på kretskortet då?
Jag bytte aldrig mina kondingar, utan vred runt dem en massa varv och sedan ställde jag in dem igen med rekommenderat spänningsvärde på mätpunkten vid respektive frekvensområde. Felet på kondingarna är lite dålig kontakt på jordsidan. Radion har gått bra sedan dess, men nästa gång ska jag göra allvar av och byta ut trimkondingarna. :(

/Ingvar
 
Det låter ju bra med de keramisk från Farnell. Det går alltid att få dem att passa, med lite bockning av ben eller borrning av nytt hål i kortet. Se bara till att inte kladda för mycket med lödtenn och harts, det kan behöva rengöras efteråt.
Ja som SM7CZR motionernade dem några tiotals varv, är en lösning som hålelr i många år, kanske...
Men det visar var felet är, och troligen bildas någon sorts halvledare av oxider mellan rotorn och den fasta delen. samma sak händer ju på de stora vridkondingarna i VFOer etc.

En gång provade jag ELFAs dyraste, PTFE, dvs teflon trimkondingar. de passade i hålen och var både dyra snygga och i övrigt perfekta som en filmsstjärna. de börajde brusa efter tre vekcor, flera av dem till, och med.

Man kan tänka sig så mycket hemeleketronik som hamnat i containern just pga av sådana här trimkondingar. TV, Video, Radio, ja allt. De trimmrar vi talar om är bruna eller rödaktiga, eller blå, plast med en vridskiva av något som liknar silumin, dvs en gjutmetall. De består av flera olika metaller och just plasten. Vilket kan förklara oxidationen. Philips trimmrarna från elfa består bara av en mässing och en transparant plast och de har visat sig pålitliga. Keramiska borde vara minst lika bra de är ju dessutom försilvrade.

Vi kan i alla fall konstatera att det är inte bara vi människor som åldras utan även trimkondingar. Sen är det bara att byta ut oss eller trimkondingarna.
 
Monterade ur vridkondingarna idag. När man ser hur dom är konstruerade var det inte längre så konstigt att dom slutat fungera :)

Sitter en nit från metallkolven som utgör överdelen på kondingen. Den är utfläkt på undersidan och ligger an mot ena benet endast genom detta. Dessutom sitter inte niten fast i metallkolven, pressade ihop utfläkningen och då trillade niten ur för sig själv.
 

Attachments

  • DSCN1036.JPG
    DSCN1036.JPG
    89,1 KB · Views: 209
  • DSCN1033.JPG
    DSCN1033.JPG
    71,6 KB · Views: 201
Last edited:
Själva axeln och utfläkningen är nog ganska lika på de flesta saker av den här typen. Jag tror att problem kommer sig av att plasten innehåller ämnen som kan ge oxidation, flera olika metaller, silumin i skivan, förtennt plåt av järn eller mässing i benen och en ytterliagre metall eller metalllegering i axeln. Bladnar man för mycket blir det värre dagen efter säger dom ju. Trots allt detta har avsikten med denna typ av trimmkonding varit att göra en av häög kvalitet, de sitter i allt, från TV till Video och kameror. Tänk vad många saken som hamnat i containern pga av detta.
Så en hederlig keramisk med silver borde vara toppen.
Jag nämnde kanske att jag provade med de dyrate som fanns i ELFA en gång, PTFE, dvs teflon, kostade för 15 år sedan säkert 60 kr stycket. de gick en månad och brusade sedan som de här plasttrimrmarna. Så phenomenet är inte bara japanskt.ö
VCO erna i en sådna här radio kräver komponenter av hög kvalitet för att resonanskretsen kring oscillatorn skall få högt Q och därmed leverera en ren signal.

Hur har det gått nu då SM4WII ??? Lever din IC-735 nu i alla sin dagar med bästa välmåga? elelr står riggen där isärplockad och väntar på höstens innekvällar?
 
Tyvärr var jag så ivrig att köra igång radion så jag gissade när jag stoppade tillbaka allt kablage. Detta resulterade i att displayen är helt släkt. Mätte med oscilloskåpet på databussen och så att alla signaler såg ut som hajfenor. Lyfte då på motstånden som sitter i serie till uPD2834'orna. Då såg bussen bra ut, varpå jag bytte shiftregistret på processorn (sitter en 4021). Då blev databussen bättre och nu ser jag att VCO-spänningen följer VFO-ratten (det gjorde den inte innan). Dock är fortfarande displayen släkt så jag får nog mäta lite mer på det hela :D

Eller så är det så att jag är så jäkla korkad att jag inte förtjänar att ha en radio... hade jag tittat i servicemanualen så står det ju var alla sladdar skall sitta. Men man blev ju ivrig som en 5-åring :/
 
Det var ettt elände, men det är lätt gjort att glömma hur det satt ihop. Särskilt om det flyter en tid mellan isärplockning och tills man får tid att sätta ihop grejerna. det är nog rätt många grejer, inte bara amatörradiostationer, som går det här ödet till mötes.
Rent ut, du har försökt laga en sak och åstadkommit en mängd nya fel.
Inget annat än att felsöka, vet du hur du satt ihop den fel kanske det finns en chans att spåra vad som kan ha hänt.

Ett bra tips är att märka alla kontakter när man tar isär, skriv med en smal spritpenna på dem. eller ta bilder med digitalkamaeran. Man måste hela tiden Man måste hela tiden räkna med att bli avbruten mitt i jobbet, vissa avbrott kan ta flera dagar eller veckor, då glömmer även en bäste.

Hoppas du finner felet i alla fall.
 
Kristoffer....jag kan "glädja" dig med att de flesta gör tabbar som du beskriver.....jag använder (numera) alltid ett block och en penna, antecknar vilken kabel som suttit var....alternativt så tar jag en bild med min digitala kamera.....

Och DU......Att erkänna att man misstagit sig är att visa att man är klokare idag än i går.....:)
 
Nejdå, du är säkerligen inte så korkad att du inte förtjänar att ha en radio :D
Misstag gör vi alla. Vissa av oss lär av misstagen och blir smartare (skulle tro att du tillhör denna kategori).
Numera är kameran min bästa vän i sådana situationer.
Om jag inte har delar hemma för att slutföra en reparation så brukar jag dessutom plocka ihop så mycket som möjligt innan jag lägger undan grejorna. Visserligen blir det en del extraarbete, men det har visat sig att det lönar sig i längden.

Vi får väl hoppas att det löser sig i det här fallet. Det verkar ju inte som att det skulle vara något alltför allvarligt.
 
Back
Top