Problem med Yaesy FT-225RD

SM7UWR

Member
Hjälper en radiokollega med ovan nämnda radio.

Problematiken är repeaterskifter.

Det blir inte -600 kHz utan en bit därifrån.
Det finns en trimkondig att justera detta med, men oavsett läge, så kommer jag inte nära de erforderliga 600 kHz som krävs.

Jag har en serviceinstruktion till radion, och där kan man läsa vilken frekvens det skall vara på kristallen som skall ordna med skiftet.

Dessvärre skiljer sig den kristallen med 0.1111 MHz.

Jag har frågat han som var ägare nummer 1 om han petet i radion: Svar NEJ!
Ägare nummer två, är den som jag hjälper.

Har någon en sådan radio som kan kolla i den vilken frekvens det är på kristallen som sitter i för repeaterskiftet.

Jag kan vara behjälplig med instruktion om var kristallen sitter.


Alternativt; kanske radion, som har ett antal år på nacken, själv glidit iväg? Hur stor sannolikhet är det för det?

Mvh Björn R / SM7UWR :confused:
 
Last edited:
Alternativt; kanske radion, som har ett antal år på nacken, själv glidit iväg? Hur stor sannolikhet är det för det?


Radion är över 30 år gammal...jag vågar lova att det finns inte en enda kondensator den som håller ursprungsvärdet ;)

En kristall för konsumentelektronik har inte en förväntad livslängd på så mycket som 30 år, så om den skenat iväg lite förvånas jag inte över.
 
Radion är över 30 år gammal...jag vågar lova att det finns inte en enda kondensator den som håller ursprungsvärdet ;)

En kristall för konsumentelektronik har inte en förväntad livslängd på så mycket som 30 år, så om den skenat iväg lite förvånas jag inte över.

Helt rätt Ludvig
.
Jag skulle labba mer med att ändra Capen så får du säker xtalen att svänga på rätt freq
 
Hallå! Tack för snabba svar.

Håller helt med att komponentvärdena säkert dragit iväg.

I schemat finns några kondingar runtomkring. Bra ide att kolla hur ett ändrat värde påverkar och i vilken riktning..

På kristallen står det RPT, så det är kanske orginalkristallen.

Kan det ha varit så att man hade ett antal kristaller som med olika frekvens på så tog man helt enkelt den som matchade/fungerade bäst under rådande omständigheter?

Det skulle isåfall kunna vara förklaringen till att värdet inte stämmer mot det som står i manualen/trimningsanvisningen.
 
Last edited:
Kul att se att det hålls liv i veteranradioapparater. Är det inte ovanligt med moduluppbyggda Yaesu/Icom från 80-talet? Projects en 5
Jag trodde de flesta apparater från denna tid bestod av kretskort invirade i virrvarr av fastlödda kablar, besvärliga att reparera :(
 
En riktig radjo ...

FT-225RD! Uj, det är en riktigt fin maskin det. Drömrig för många "på den tiden". Vårdas lämpligen ömt.

Du får plats med lödkolven i den, och kan tom vara lite darrig på handen utan att bränna ihjäl något nära det du siktar på. Moduluppbyggnaden gör den servicevänlig.

Med lite fix enligt Leif/SM5BSZ (sök på hans websidor) så får den mycket bra prestanda. Skulle det sedan sitta ett μtec-kort i mottagaringången så blir det bara roligare.

Ur manulen: "For repeater operation, a fundamental crystal at 14.0555 MHz, X807, is used to generate a heterodyne signal of 126.5 MHz, when the bandswitch is set to the 144, 145, or 146 MHz bands."

Du säger att kristallen ligger 0,1111 MHz fel. Det är _mycket_ fel det! Om oscillatorns frekvens är stabil, kan det tyda på att det lossnat en flisa från kiselskivan. Obra, bytes. Absolut värt vad det kostar om radion i övrigt är frisk.

Eftersom kristallen sitter i hållare, så föreslår jag att du lyfter ur den och testar den i en pålitig osc-koppling, för att säkert veta om/att det är just kristallen som felar. Jag tycker att det verkar osannolikt att någon annan komponent i oscillatorn skulle ha driftat så mycket att frekvensfelet skulle bli så här stort. Hur mycket ändras frekvensen om du vrider på TC807 (20pF)?

Lycka till och det vore kul att höra hur det löser sig.

/Janne

Edit: Undras om jag kommit på något.
Kollade i komponentlistan och ser då, att kristallen som sitter intill den aktuella, ligger just 0.1111 MHz lägre i frekvens. Kolla om kristallen sitter i rätt hållare!

I min manul, i komponentlistan, finns ett litet fel. Två av kristallerna har samma beteckning, "X806". Den ena borde heta X807 ...

/densamme

Edit igen: Nu är jag tjatig.
Är det en US-modell av radion? Det är lite rörigt att läsa och förstå hur repeaterskiftet fixas och jag blir inte klok på det där med 0.1111 MHz fel.

Kan det t.o.m. vara så enkelt att det är operatörsfel, dvs att nån av knapparna på fronten (RPT eller AUX/600) är fel inställd?

/åter densamme
 
Last edited:
Ja, det är nog värt att lägga lite möda på en så fin radio.
Jag hade själv en, för 10 år sedan. Den var modifierad enligt SM5BSZ plus MuTek-kort.
Jag tog med den till ett "rigg-test" på en fieldday. Där kunde konstateras att den i princip spöade allt nytt som fanns att köpa. Ett antal EME-QSO:n avverkades utan preamp och med 20 meter vanlig koax.
Håll hårt i sådana grejor.
Tyvärr gjorde inte jag det. Jag sålde alla mina radioprylar och fick börja om från början när intresset kom tillbaks.....
 
På flera av korten i elektronik byggda i slutet av 70 talet. Obs den är 35 år gammal!
Finner man genomföringspinnar, små nitar eller bultar som är lödda på varje sida av koretens folier.
Det är lämpligt att som första steg göra om alla dessa, ALLA! Och ordentligt. Med en liten förtennt tråd.
I oscillatorer kan man ibland den här tiden finna styrolkondingar, de känns igen på att de är lindade av genomskinlig plastfolie med al-folie. Genommskinliga och blanka. Från 100 pF till 220, 1000 pF eller 0,001 µF. Värden 100 - 470 pF är ofta frekvensberoende.
Dessa kan hoppa till om man nyper lite med en pincett, och oscillatorn hoppar rätt. Dessa bytes ut rakt över.

För övrigt skall alla spänningar förstås kontrolleras inte bara med Voltmeter utan med oscilloskop, stabbar busar och dess avkopplinghskondingar byts ut.

Det som ändar sig minst själv är trimmrar, de skruvar sig normalt inte själv. Så länge du har ett fel i radion är det dumt att trimma.

Frågan till förre ägaren om de var skruvat i radion var mycket klokt!!!!
Men ofta kan man inte lita på ett sådant svar, tyvärr.....

Byggmetoden med lösa kretskort, är ett stort problem. det försvarades med att det skulle vara lätt att laga, dvs man köpte ett nytt kort och pluggade in så skulle allt vara frid och fröjd.
Mig veterligen finns, eller ens fanns på tiden för radion, inga kort att köpa. Väldigt få lade upp ett lager av reservkort.
Dessutom var de kraftigt modifierde och skulle ändå inte funka vid byte.
En annan nackdel med byggmetoden var att det blev väldigt svårt att göra det HF-mässigt. Vi ser därför massor av modifieringr som jordningar, skärmstrumpor, extra kondingar byglingar etc överallt i byggen av denna typ.
Att trimma korten krävde förlängningskort, få köpte dessa, man trodde väl att radion aldrig skulle behöva lagas eller trimmas. Efter trimning med förlängningskort ändrades trimningen när kortet satts in i radion, olika långa ledningar....

Förmodligen var det vid produktion och trimning på fabriken en fördel med lösa kort. Man hade produktionsstationer där korten lagades, trimmades och driftsattes för att till slut byggas in i en hel radio. Vissa fördelar med att korten kunde användas i andra radiomodeller kunde kanske finnas, men så blev det inte.
Metoden är extremt dyr och ger mest negativa effekter.

Att klara EMC krav idag med en sådan byggmetod är omöjlig.

Mekaniken som kugghjul och planetväxlar är förståss ett problem. Men de kanske går att renovera. I vissa fall med så här gamla grejer är de lite körda.

Med största sannolikhet är det 455 kHz i MF och att byta filter för FM borde låta sig göras, liksom att trimma ner deviationen till dagens, (sen 15 år) +-2,5 kHz. denna kan ha +-15 kHz och dränker minst 4 kanaler.
Att få tag på CTCSS-delar låter sig göras då sådana kort, av universiell typ finns att köpa som passar i det mesta.

Visst är det kul att få liv i en gamling. Men ofta är själva jobbet målet.
Resultatet är ofta en besvikelse.
Dessutom är det svårt eller omöjligt att verifiera om den verkligen blev som den skall vara, och uppfyller specen från den tid den var i sina fulla sinnens bruk.
Särsklit vad gäller SSB och CW, oönsakde sidband, bredbandigt brus, splatter, och känslighet.

Lycka till!!!!!

de
FPD
 
Snabbt svar mellan andra uppgifter... ;-)

Tack för alla svar. Har kollat detta med SBS ( skit bakom spakarna), men den står i läge att köra repeater.

Har inte kollat vad kristallen svänger på för frekvens, endast kollat vad det står på den.
Det står RPT ovanpå och angiven frekvens är; 13,9444.

Har inte hunnit kolla med att "tvinga" iväg den med annan kondig än.

Det sitter mycket riktigt andra kristallhållare bredvid, har för mig att det är totalt 8 "extra" kristaller, i varfje fall totalt 8 hållare, dock sitter det endast en kristall i dessa hållare och det är på den plats som verkar vara avsedd för repeaterskiftet.

Dev ligger på cirka +- 5 kHz på FM, tänkte ställa ner den också, så den förstör inte så många sidokanaler.. :)

Ser det som en utmaning att få snur på den.
Precis som dette fördömda elverk, som har hamnat länmgre bak i kön med saker att meka med. Få se hur länge den kan ligga innan XYL agerar menligt på den.

Återkommer i ärendet!
 
Simplex X-tal för 144Mhz band = 13,9000Mhz.
Simplex X-tal för 145Mhz band = 14.0111Mhz.
Differensen dem emellan blir 0,1111Mhz, vilket inte har något med repetershift att göra.
X-tal för -shift (600Hz) och 145Mhz band är på 13.9444Mhz och ska sitta i position 6.
Ställ in 145Mhz band utan rptshift och med VFO, frekvensen 145,600Mhz, ställ vippomkkopplaren i läge rptnormal och sänd, då ska 145,000 visas i display. Om inte så trimma Tc06(local unit) till 145,000Mhz visas i display. - Jag utgår ifrån att Radion i övrigt fungerar och står rätt i frekvens. Kolla att radion visar 145,000Mhz(RX) då VFO står i sitt mekaniska dito läge. Det är ju mycket trevligare då både mekanik och digital visning harmoniserar.

Lycka till - Sven.
 
Björn, har du någon feedback gällande servicen på Yaesu FT 225? - Ifall radion blir till salu så är jag intresserad.

/Sven.
 
Hej,

TC05 i LOCAL UNIT justerar frekvensen.
Jag kör inte FM med min 225:a så hör av dig per mail så kan vi säkert komma överens om ett pris på kristallen, (sitter i sockel). Min 225:a är dock lika gammal som din varför det inte finns några garantier för att min skulle vara bättre än din.
Vad jag skulle rekommendera är att byta alla elektrolyterna, som det nämnts tidigare i tråden så är de ganska gamla nu. Keramiska kondensatorer åldras inte lika mycket. I trimmers blir det ofta oxid.

Just eftersom kristallen sitter i sockel så dra ut den och sätt i igen - skillnad?
Jag tror inte det är lönt att göra ovanstående justering av TC05 om du inte kollat frekvensen i övrigt. Kolla min hemsida för instruktioner.

73
Jens
 
Du har helt rätt i att man med tc05 justerar frekvens och att det inte är lönt i detta fall, med tc05 justeras frekvensen för repetershiftet på 144Mhz band.

/Sven.
 
Back
Top