Proprietära protokoll

SM0FKI

Rör-Nostalgiker
Hej alla,

jag vet att den här frågan har varit uppe tidigare i olika trådar men på något sätt så blir diskussionen väldigt snabbt OT och skenar iväg åt konstiga håll.

Min fråga till forumet är helt kort:

Är det förenligt med amatörradions anda att använda proprietära kommunikationsprotokoll eller moder som kräver licensierad hård eller mjukvara för att kunna användas av oss radioamatörer? Ett exempel på en detta är CODEC chippet i D-STAR och senare versioner av PACTOR. Vore intressant om någon har fler exempel, gärna historiska.

Jag emotser forumets synpunkter.

/ Uffe
 
Som hängiven anhängare till öppen källkod så säger jag ett självklart "Nej!"

Varför?
Jo därför att historien (på datasidan) har visat att man får störst genomslag med öppenhet.
T om Microsoft (som i sig själva är slutna) har ju byggt sin framgångssaga på PC-arkitekturen - som är relativt öppen.

Webben är ett annat exempel, den hade inte varit där den är idag om inte protokollen varit öppna.

Att D-star är hemligt gör det helt ointressant för mig iallafall.

Min vanliga disclaimer: Öppen källkod och öppna format har ingenting att göra med om det är gratis eller inte. För mig är öppenheten viktigare än att det är gratis.

73 SM0RVV
 
Som hängiven anhängare till öppen källkod så säger jag ett självklart "Nej!"

Min vanliga disclaimer: Öppen källkod och öppna format har ingenting att göra med om det är gratis eller inte. För mig är öppenheten viktigare än att det är gratis.

73 SM0RVV

Helt min åsikt, jag betalar gärna för öppen källkod. Att själv kunna modifiera menyer, olika filter etc som nu allt oftare finns som programkod är för mig mycket viktigt. Att inte ha tillgång till koden är som att inte ha en lödpenna...
 
Hej!

Som ni vet så håller även jag fullständigt med om att D* och annan kommunikation baserad
på slutna lösningar inte hör hemma på amatörbanden.

En närliggande fråga som gnager mig är varför det finns utrymme för sådana här styggelser?

Varför har vi amatörer slutat att utveckla nya system och lämnat fältet öppet för kommersiella krafter som ICOM att komma med sina lösningar?

En gång i tiden var det ju radioamatörer som var drivande i utvecklingen av nya kommunikationsformer som t.ex. SSB.

Är vi alla lite medskyldiga som inte tagit tag i den nya DSP-tekniken och utvecklat egna system?


mvh
Bengt / SM0KBW
 
Jag är inte radioamatör (ännu) men jag måste fråga en sak angående det här som jag har funderat på.

Är det inte så att en amatörradiosändning inte får vara krypterad utan den måste vara öppen för alla? Eftersom D-STAR (D-$TAR ;)) inte är en öppen standard så blir väl den utsända signalen i praktiken krypterad eftersom det är hemligt hur man kodar och avkodar D-STAR? Hur kan detta vara tillåtet på amatörbanden?

Jag tycker definitivt att amatörradion är på väg åt fel håll om man inte (ens i teorin) kan tillverka sin egen utrustning eller ta reda på hur den köpta utrustningen fungerar.
 
Att använda ett "slutet" protokoll för amatörradiosändningar är inte förbjudet.
Radioreglementet innehåller följande om kryptering:

"25.2A 1A) Transmissions between amateur stations of different countries shall not
be encoded for the purpose of obscuring their meaning, except for control signals exchanged
between earth command stations and space stations in the amateur-satellite service. (WRC-03)"


I de länder som detta prövats rättsligt har man kommit fram till att användningen av "slutna lösningar" inte är kryptering i denna mening, eftersom information om hur man kodar och avkodar signalerna finns tillgänglig, fast mot betalning. Om informationen vore hemlig skulle saken komma i ett annat läge.

Själv är jag motståndare till att patentskyddade lösningar blir någon form av standard för amatörradio.

Detta hämmar utvecklingen, man kan t.ex. jämföra med Microsofts monopolsträvanden.

Slutligen var det inte radioamatörer som uppfann SSB, även om detta ibland torgförs som en av myterna. I själva verket förutsades SSB på teoretisk väg redan 1915, och kom till praktisk användning 1917/18 för mångkanalöverföring på telefonledningar. 1923 tillämpades principen för fast telefonitrafik på långvåg, och under 1930-talet för fasta kortvågsförbindelser.

Några spridda SSB-försök gjordes av amatörer i mitten av 30-talet. Det som radioamatörerna främst bidrog med när det gällde SSB var att popularisera användningen under 1950 och 60-talen.

Där kom Art Collins att spela en viktig roll, främst som ägare och drivande kraft bakom Collins Radio Company. Hans förmåga att omge sig med duktiga ingenjörer och hans inflytande på beslutsfattarna inom både civila och militära organ kom att ge SSB-tekniken och volymanvändningen av SSB en kraftig knuff framåt.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Back
Top