När 1000 W Pep, infördes vara skälet, att man skulle harmonisera med övriga världen. dvs vi skulle vara lika som vissa andra länder.
Skälet, varför, fanns ingen förklaring till. Och man kunde lika gärna kräva att andra länder skulle harmonisera med vårt.
För kostade det pengar till Televerket och PTS att få vara radioamatör. Det hade vi väl inget emot.
Det togs bort då det inte ansågs ge något plus i kassan, det var ju inte gratis att avisera och administrera pengen från radioamatörerna.
Nu skall effektgränsen sänkas till 200 W, vilket inte stämmer med harmoniseringskravet i stycke ett ????
Resonemang och fältstyrkor resulterade i en undersökning, so gjordes av ÅF, något tydligt protokoll från ett är i alla mig okänt.
Även skälet då det ändå finns regler inom EU för just fältstyrkor som då en radioamatör är ansvarig för helt själv.
Nu kommer 200 W och tt det skall kosta pengar att sända med större effekt, pengar som från de tio till tjugo radioamatörer i SM som förmodligen kommer att betala, blir väldigt dyrköpta, "det är ju inte gratis" att avisera och administrera dessa pengar.
Så det kommer förmodligen att bli en kostnad att ta ut denna avgift.
Utan motiveringar redovisade skäll och en massa hyss hyss, så kommer förstås rykten, teorier, konspirationsteorier meningskillnader, split att sås och byggas.
Men bli väldigt konfunderad.
Själv äger jag inget PA och behöver inget PA, och är inte avundsjuk på de som har PA. Det vore förstås kul att bygga ett PA och att uppleva dess funktion och verkan.
Jag är heller inte besvärad av de som sänder med hög effekt, de flesta sådana signaler kommer ändå från andra länder så de 200 W lär inte göra nån skillnad.
En intressant fråga är hur kontrollen skall ske?
Får ett PA vara inkopplat men inte användas utan att betala?
Måste PA:t ställas in i garderoben för att slippa betala?
Betala = registreras som slutstegsanvändare, eller slutstegsinnehavare?
Vad skall registret användas till som kommer att bildas av betalande slutsteganvändare?
Snacka om konspirationsteorier.....
SM4FPD