SM7EQL
Kortvågs- och UKV-tekniker
Det är väl för att PTS helt enkelt anser att det inte finns något behov av skydd mot störningar för amatörradio som de vill ta ansvar för?
Vår verksamhet är ju inte frekvensplanerad så som t ex kommersiella användares är. I de fallen måste PTS se till att de tilldelade frekvenserna hålls störningsfria från andra användare och kan användas som avsett.
Sedan kan man undra om högeffekttillstånd enligt LEK är en bra ide och hur PTS skall få till kopplingen till deras egen definition av "amatörradiotrafik" och kopplingen till alla andra regler som f n bara framgår av undantagsföreskrifterna. Kommer man på de nya högeffekttillstånden att hänvisa till undantagsföreskrifterna eller kommer högeffekttillståndet att hänga i luften så som var fallet med 5 MHz tillståndet som ju klassades som Experimentsändare och inte alls hade det minsta att göra med amatörradiotrafik - även om PTS såg mellan fingrarna och tillät trafik med "andra tillståndshavare" som det formulerades.
Skulle inte förvåna mig en dB om det går att söka och få tillstånd för högeffekt på listade amatörband utan att ha ett amatörradiocertifikat och anropssignal. PTS kan om de vill tilldela en sådan signal (icke amatörradiosignal) precis som de gjorde i fallet 5 MHz. Vad är skillnaden? Det är samma LEK som är lagrummet nu som då.
Baserat på att PTS valt avgiften 284 kronor så stämmer det väl överens med årsavgiften för experimentsändare i PTSFS 2017:5 där det står:
"Experimentsändare för amatörradio
284 kronor per sändare (272 kronor avser avgift för tillstånd och 12 kronor avser avgift för marknadskontroll)"
Jag är rädd att PTS jurister inte har full koll på det här och att "lösningen" vilar på tveksamma grunder. Allt klarnar i nästa akt när vi får se vad det står på tillstånden och hur de gör kopplingen.
Vår verksamhet är ju inte frekvensplanerad så som t ex kommersiella användares är. I de fallen måste PTS se till att de tilldelade frekvenserna hålls störningsfria från andra användare och kan användas som avsett.
Sedan kan man undra om högeffekttillstånd enligt LEK är en bra ide och hur PTS skall få till kopplingen till deras egen definition av "amatörradiotrafik" och kopplingen till alla andra regler som f n bara framgår av undantagsföreskrifterna. Kommer man på de nya högeffekttillstånden att hänvisa till undantagsföreskrifterna eller kommer högeffekttillståndet att hänga i luften så som var fallet med 5 MHz tillståndet som ju klassades som Experimentsändare och inte alls hade det minsta att göra med amatörradiotrafik - även om PTS såg mellan fingrarna och tillät trafik med "andra tillståndshavare" som det formulerades.
Skulle inte förvåna mig en dB om det går att söka och få tillstånd för högeffekt på listade amatörband utan att ha ett amatörradiocertifikat och anropssignal. PTS kan om de vill tilldela en sådan signal (icke amatörradiosignal) precis som de gjorde i fallet 5 MHz. Vad är skillnaden? Det är samma LEK som är lagrummet nu som då.
Baserat på att PTS valt avgiften 284 kronor så stämmer det väl överens med årsavgiften för experimentsändare i PTSFS 2017:5 där det står:
"Experimentsändare för amatörradio
284 kronor per sändare (272 kronor avser avgift för tillstånd och 12 kronor avser avgift för marknadskontroll)"
Jag är rädd att PTS jurister inte har full koll på det här och att "lösningen" vilar på tveksamma grunder. Allt klarnar i nästa akt när vi får se vad det står på tillstånden och hur de gör kopplingen.
Last edited: