Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Av någon anledning vände sig många till SSA och krävde information om hur PTS tänkt sig tillståndsgivningen. Vi fördröjde pressläggningen av QTC in i det sista för att kunna förmedla den informationen till medlemmarna. Men eftersom inga detaljer kom från PTS innan deadline, fick vi i ledaren nöja oss med att tänka högt. Ingen myndighet får hitta på saker som saknar stöd i rättsordningen, så mycket var i alla fall känt. Och då kan man utgå därifrån när man tänker högt. Man kan också ta fasta på att i flera remissvar, bland annat från ESR, föreslås att gränsen skulle sättas högre än 1000 watt. Jag brukar i möjligaste mån undvika att besöka platser där sådana förslag betraktas som uppvigling.I går kom QTC och i ledaren läser jag att ansökan om högeffekt enligt LEK inte är begränsad till 1 kW och lite inlindat tycker jag mig se att SSA uppviglar folk till att söka högre effekt och utmana PTS ännu en gång.
Där SSA nöjer sig med att klaga, hota och avvisa PTS förslag så lade vår arbetsgrupp ner ett väldigt stort arbete på att å ena sidan peka på att PTS förslag inte var så bra men å andra sidan föreslå några konkreta arbetsbara vägval för PTS att komma vidare samt att försöka få PTS att ta in en skrivning som gör att ett högeffekttillstånd enligt LEK kopplas till definitionen av "amatörradiotrafik".
Dock är det nog tyvärr slut med det här nu efter turbulensen efter den där JK-anmälan som ju resulterade i att de tj-män som har expertkompetensen inom amatörradio nu är bortkopplade. Amatörradio är som bekant överflyttat direkt på juristerna så vad som händer framöver är tämligen ovisst. Men vi kan ju hoppas på det bästa...