PTT Interface

SA6BSB

Member
Hej på er!

Jag har byggt ett PTT interface enligt ritningen längst ner i detta dokument: http://www.echolink.ru/downloads/ptt_to_computer.pdf

Tanken är att det ska användas till Echolink.

Men jag har ett problem. När radion går i TX och PTT kortet släpper PTT släpper inte TX om radion sitter i laddaren. Radion som jag labbar med är en Icom F25 som är programmerad med duplex mot vår 70cm repeater här i Bengtsfors.

När serieporten slutar att mata transistorn ska TX släppa direkt. Och utanför laddaren gör den det för det mesta. Ialla fall efter någon sekund. Men i laddaren släpper den inte alls. Förrän jag tar ur radion ur laddaren eller drar ut kontakten ut mikrofonuttaget.

Jag har också provat med en Icom E90 utan större förändring.

Jag har också provat att rulla in hela PTT boxen i aluminiumfolie och jorda den i serieportens jord om det skulle hjälpa. Men utan resultat.

Enda förändringen mot schemat är att jag bytt ut BC108 mot en BC107 som har lite högre maxspänning. Annars verkade skillnaden minimal.

Har ni några idéer? :)

// SA6BSB, Mikael Blom, Bengtsfors
 
1. Prova utan att ha radion i bordsladdaren
2. Prova med lägsta uteffekten eller mot konstlast

Ingen hadapparat är avsedd att köras stående i en bordsladdare, men det borde ändå ite ha med saken att göra.

de
SM4FPD
 
Hej Roy!

Tack för senast! Det var kul att komma upp till er på SRS och skriva prov! Och så bra det gick för oss alla fem! :)

Våra signaler kom på mindre än en vecka och vi är nu i full gång.

Nu till mitt bygge:

1. Utanför bordsladdaren fungerar IC-F25:an utmärkt. Kan ligga i TX läge en sekund efter att serieporten släppt i sämsta fall. Men i laddaren släpper den inte alls. Inte ens med adaptern urdragen.

2. Jag har en discone över och SA6BSP har en adapter till BNC. Så jag kan ju prova att få strålningen från radion ute.

Frank Hagman, SM6NPE, sa att han trodde att det fanns 400MHz mobilstationer hos någon annan amatör i Bengtsfors. Kan ha varit SM6GDP.

Det enda som jag förändrat i schemat är transistorn so är utbytt mot en BC107.

Tack för hjälpen!

// Mikael Blom, SA6BSB
 
Man får nog mäta lite omkring BC-108 elelr BC-109:an
Vad finns på basen när den inte skall sända?
Öka motståndet i serie med Bas till dator, kanske 10 kOhm.
Mät på C på BC transistyorn om dne verkligen blir kvar låg så att radion sänder.

de
Roy
 
Är det nr3 du byggt?
Har du tänkt på det där med 3,5mm stereo-pluggen?
Du har väl inte använt en monoplugg här?
/Ingvar

Simple Interface for Handheld Radios
Stereo 3.5 mm plugs connect the line in and out on the computer soundcard.
Use the tip and earth only as, in this application, the sleeve is not used.
 
Last edited:
Nu funkar det finfint. Utan ombyggnad.

Jag löste det med att mata radion från ett ställbart nätagg.

Nu återstår bara att se om man ska köra SWXLink i fedora eller ExhoLink i Windows...
Känner ni till någon bra HOW TO för SWXLink?

// Mikael
 
Back
Top