QRP-bygge i "gammal" QTC?

Jättefin bild på ett weekend projekt.

Min första tanke var hur jag skulle spara detta för senare inspiration.

Ibland är tekniken fantastisk.
Så även uppfinningen datormus.
Stötte på denna företelse för första gången på en liten datormässa i Lund 1980.
Rank Xerox ställde ut en arbetsstation med en stående sv/v A4-bildskärm. Denna var försedd med en mus, som hjälpmedel till det förevisade ordbehandlingsprogrammet.
Företagets tekniker var nog mer innovativa än dess marknadsförare på den tiden.

Apple tog upp detta muskoncept några år senare, som för årtionden framåt, inneburit en revolution när det gäller kommunikationen mellan människa och datamaskin.
Att klicka på en bild istället för att skriva ner ett ord på tangentbordet, förändrade världen ännu en gång.

Näähh, tillbaks till nuläget med att försöka spara principschemat i denna tråd.
Jag provade följande med gott resultat:

Först mha musen, ett vänsterklick på bilden och sedan ett högerklick och valet spara bild. (Jag kör själv Firefox som webbläsare)

Openoffice-programmet Draw valdes sedan. (Gratis officeprogram som alla nog vet)

Även nu kom musens knappar väl till pass.
Först ett vänsterklick på det tomma dokumentet och sedan högerklickvalet klistra in och voilà. Principschemat på plats.

Sedan återstår det bara att spara ritningen med lämpligt namn och till ett lämpligt bibliotek.

Det finns alltid alternativa lösningar. I just detta fall blev detta mitt.

Ibland upplevs livet som det egentligen alltid borde vara: d.v.s. lekande lätt.:)
 
Last edited:
Det här med 74HC240 är lite gammaldags teknik! Lite riskabelt att använda TTL kretsar med 9V spänning! Skulle hellre använda 40240BP istället, men den är lite svårt att hitta.

Nuförtiden finns det moderna och utmärkta sk. Dual High-Speed Mosfet Driver kretsar, t.ex. TPS2811P som med väldigt liten styrning ger ut perfekt kantvåg. Uteffekt (en DIL8) räcker att styra t.ex. en IRFI 520N och med 12V matning får man ut > 20W. Enligt specifikationer skall den gå upp till 20m band.
 
Tänkte att jag skulle nämna en trevlig och faktiskt billig byggsats som jag nyligen byggde och har kört mycket med redan.
Titta på en firma som heter Hendricks QRP Kits.
De funkar bra och är avsevärt billigare än Elecraft.
Jag byggde den modellen som heter PFR-3a
(Portable Field Radio) som går på 40/30/20m med 5W (minst!) ut .
Valet föll på den därför att den har en väldigt praktisk inbyggd
antenntuner som klarar det mesta, inklusive balancerade matare, s.k. stegar.
Mottagaren är lysande.

Det är förvisso ingen optimisttransceiver, men jag blev ändå väldigt optimistisk
när jag började använda den! :)



Mitt första projekt, som nybakad amatör, blev en liten QRP-transceiver från en artikel i QTC. Naturligtvis misslyckades jag totalt.
Så här i efterhand förstår jag naturligtvis varför det inte funkade. Jag hade inte samma spolstommar som i artikeln och kom därför helt fel i frekvens. Med mina vaga kunskper i radioteknik så hade jag ingen pejl på hur/att man skulle få resonansfrekvensen rätt.
Med de kunskaper jag har nu så vore det en enkel match att bygga riggen. Och just därför tänkte jag göra det. Problemet är bara att jag inte har artikeln kvar. Jag får ställa mitt hopp till att någon här kanske har den liggande i gömmorna.
Det rör sig om en väldigt enkel konstruktion för 80 meter. Jag kommer ihåg att det fanns en handritad kretskortlayout i artikeln. Förmodligen var den publicerad i början på 80-talet. Författaren var en SM4?? om jag inte kommer ihåg fel
Om denna vaga beskrivning får poletten att ramla ner hos någon så vore jag tacksam för tips som kan spåra upp artikeln.
Det vore kul att få revansch för misslyckandet 20 år senare :D
 
Hej -TJC!

Det är nog kanske optimist-transceivern du tänker på ändå. Den är mycket enkel (typ som Pixie:n) och fanns beskriven i QTC. -XFD svarade vilka nummer och årgång.
Den optimist-transceivern du hittat på nätet är sannolikt den som Johan -LKM har konstruerat långt senare (den är också mer avancerad). Heter egentligen "optimist 80", tror jag.

-XFD: Har du möjlighet att scanna in artikeln och rättelsen? Jag är också intresserad av en kopia.

TNX
Erik SM6RXZ
 
Back
Top