QST-årgångar kring 1960

SM7HPD

Well-Known Member
Hej alla!
Söker årgångar av QST kring 1960.
Även några år upp och förslagsvis fem år tidigare.

Har precis gått igenom den danska tidskriften OZ.
Tidigt 60-tal, annonseras det fortfarande flitigt på komponentnivå och bara rörkonstruktioner förekom på artikelnivå.

Tidigt 70-tal kommer transistorerna på bred front.

Kring 1980 bestod annonserna bara av stickproppsapparater och
"solid state"-beskrivningar.

Jag gillar även SMD-komponenter, men ser dem sällan, speciellt inte efter en nysning.

Min èpostadress på ssa.se stämmer, men inte telefonnumret.
 
Last edited:
Tack för tipset Arne!
De som ev. hade några årgångar liggande och "skräpa", är förmodligen avlidna.
Resten, liksom jag, gillar att bläddra i den äldre amatörradiolitteraturen då och då.
Glad midsommar!:)
 
Hans, jag har 10-15 dublettårgångar lösa tidningar från slutet av 40-talet fram till 1960 som du kanske vill ta över. Det finns nog ett antal årgångar 73 också. Saknas spridda nummer men allt är gratis så klart.

Har lagt in alla QST från 1916-1940 i min iPad och skall fylla på med resten fram till 1970 samt alla Ham Radio. Inte dumt...

Men jag föredrar nog som du att hålla i en riktig tidning eller bok. Fick för många år sedan tag på vackert inbundna årgångar av QST och 73 från 1945-1966 men de har stått i ouppvärmt utrymme i 25 år så de luktar "muggigt". Kan bara läsas utomhus när det blåser i rätt riktning - bort från XYL. Någon här som vet om det går att få bort lätt mögellukt med t ex ettik-ånga eller annan behandling?

/Bengt
 
Hans, jag har 10-15 dublettårgångar lösa tidningar från slutet av 40-talet fram till 1960 som du kanske vill ta över. Det finns nog ett antal årgångar 73 också. Saknas spridda nummer men allt är gratis så klart.

Har lagt in alla QST från 1916-1940 i min iPad och skall fylla på med resten fram till 1970 samt alla Ham Radio. Inte dumt...

Men jag föredrar nog som du att hålla i en riktig tidning eller bok. Fick för många år sedan tag på vackert inbundna årgångar av QST och 73 från 1945-1966 men de har stått i ouppvärmt utrymme i 25 år så de luktar "muggigt". Kan bara läsas utomhus när det blåser i rätt riktning - bort från XYL. Någon här som vet om det går att få bort lätt mögellukt med t ex ettik-ånga eller annan behandling?

/Bengt

Jag har hört att tager man en stor plastpåse sätter in en hink med amoniac
och vatten och lägger något som luktar mögellukt sidan om hinken så skall det försvinna,plastpåsen skal tillslutas,vet ej hur länge det dröjer.
 
God fortsättning alla!:)
Min annons är under fliken "Köpes". Jag är naturligtvis betalningsvillig.

För närvarande plöjer jag igenom två inbundna årgångar av Populär Radio
från åren 1941-42 resp. 1948-49. Mycket teori.

Jo Ingvar, all dylik läsning sker på toa och i skumbad (även dina QTC:)).
Även kokböcker avnjutes där.
Med rätt kost, kan man sitta där i timmar många gånger per dag.:)

Bengt, hjärtligt tack för erbjudandet!:)
Jag ringer. Du är kanske hemma någon förmiddag kommande vecka.
 
Last edited:
Du får gärna betala en symbolisk krona för hela klabbet. :)

Du kan få en trave Radio & Television från 60-70 talen också om du vill. Finns nog 5-6 inbundna årgångar och en hög i lösvikt. Skall plocka ut tidningarna från gömmorna. Jo, jag har precis börjat semestern och är nog hemma till slutet av augusti då höstterminen börjar. Slå en pling på 600 ohm.

/Bengt
 
Bengt,

Har du måntro januarinumret 1963 av Radio & Television?
Är intresserad av detta av nostalgiska skäl...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jo, januari 1963 fanns i en av högarna här. I gott skick. Pris 3:- på den tiden.

Den är din.
 
Bengt / EQL.

De tidningar som du lagt in på din Ipad.. Vad ligger de i för format och är du villig att dela med dig dem digitalt ?? Finns mycket kul läsning i dessa gamla tidskrifterna. Visst är det bättre att ha dem i pappers format men i brist på bröd så får man tugga limpa :)

// Freddy / SM7WDG
 
Freddy, Här finns digitala QST från 1930-79 ARRL :: Software :: ARRL Periodicals on CD-ROM

Som medlem i ARRL har man dessutom tillgång till hela arkivet av QST m fl tidningar från tidernas begynnelse.

Jag har scannat en del äldre nummer ur mitt egna arkiv men de finns även att läsa på nätet med varierande kvalitet. QST, 73, CQ, Ham Radio, en del OZ och även senare årgångar av QTC.

/Bengt
 
Jag har en del av dem men inte i samlade årgångar. Vidare så är det som du säger att kvalitén varierar en hel del. Tyvärr många av dem jag har mer åt det sämre hållet.

Men tack i alla fall !!

// F
 
Hej är det någon som har Radio och Television årgång 1975 och 1976 artikelserie
ombyggnad av Revox A77 rullbandspelare?

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top