Ra200 rörfråga

Var nog inte första gången någon kopplade fel på det sättet.

Jag vet en kille som bytte nästan alla elektrolytkondensatorer i sin BRT400 för att han hade läst på nätet att dåliga lytar kunde explodera och sätta eld på allt i närheten.

Jag lånade ut min vridtrafo när nästa båtankare hamnade på hans operrationbord :p
 
Jag vet en kille som bytte nästan alla elektrolytkondensatorer i sin BRT400 för att han hade läst på nätet att dåliga lytar kunde explodera och sätta eld på allt i närheten.

Jag lånade ut min vridtrafo när nästa båtankare hamnade på hans operrationbord :p

Finns det överhuvudtaget några elektrolyter i en sådan?
 
Inte i någon av mina BRT:er har jag lyckats hitta någon elektrolytkondensator.

För att kunna tropikklassa en apparat byggd med mitten av 40-talets teknologi gick det inte att
använda några elektrolyter.

Dock har man istället använt Hunts papperskondensatorer vilka efter några decennier
har nästan samma läckström som elektrolyter...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Framtoningen av BRT400 avspeglade "Rule Britannia", genom att tillverkaren hade patenterat delar av designen "in all important countries" samt att "Osram valves are used in British Empire Territories and Geco valves elsewhere"...

Det hade ännu inte gått upp för britterna att de "vunnit kriget men förlorat freden".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
haha, fort och fel, jag menar naturligtvis HRO500 och inte BRT400!
Jag hjälpte till med lite delar så vi fick igång ytterligare en National, det var roligt men knappast värt allt jobb, radion var i allmänt uselt skick, en riktig "hönshusradio".

PIO-kondingar får man se upp med, de kan ibland vara lika bra på att släppa igenom likspänning som växelspänning :)
 
HRO-500 är en rätt trevlig radio, när den går...

Den är dock kraftigt överreklamerad prestandamässigt och har storsignalegenskaper och spuriousundertryckning som är riktigt dåliga.
Men den är bland de snyggaste mottagarna alla kategorier.
Min HRO-500 står på en hedersplats och om man kunde hitta en lika snygg sändare vore det trevligt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
BRT 400! Väcker minnen till liv.

Jobbade på Elektronikbolaget 1956 som sålde dessa mottagare och jag ensam tekniker utförde ett antal garantireparationer.

Två minns jag särskilt; en kortis någonstans brände den stora kabelstammen som jag fick byta. Inte lätt.

En annan minnesvård reparation var en BRT som hade använts för att, via ett högtalarsystem i en jagare, skicka ut Radiotjänsts ( dåtidens Sveriges Radio ) riksprogram på mellanvåg. Problemet var ett återkommande ploppande ljud som störde kraftigt. Det där drev mig till vansinne - hur hittar man ett sådant? Till den dag jag hade glömt att tända arbetslampan och i det dåliga ljuset såg med detsamma att det stora stabbröret, som ju glimmade så vackert i sin korg, ofta ändrade ofta läge i takt med det ploppande ljudet! Lätt fixat genom ett byte av av stabbrör.

Det här jobbet var helt enkelt drömmen för en elektronikfantast. Alla mätinstrument i Elektronikbolagets. stora sortiment skulle leveransprovas av mig så det var stor betald lekstuga. FOA t.ex. hade mycket pengar och köpte många instrument osett via katalog. Min uppgift var då, att lära mig alla instrumenten och utbilda våra säljingenjörer som skulle personligen leverera och demonstrera instrumenten. Att jag obehindrat kunde läsa handböckerna på tyska och Engelska var ju en fördel.

Jag hade då ensam hand om servicen på Rhode / Schwartz stora sortiment, RCA, SOLARTRON, GE .mm mm - väldigt många agenturer - ja, ELEKTRONIKBOLAGET gapade nog över för mycket för jag tror dom gick KK så småningom. Namnet återuppstod senare och firman ägdes då av Anders Klint numera relativ ny sändaramatör.

Det står på skrivbordet just nu ett minne från den tiden; Rhode/Schwartz stora rörvoltmeter - den mest avancerade som tillverkats. På ovansidan Elektronikbolagets logo som jag personligen klistrade dit 1957 . Bli inte förvånad om Du hittar detta ex på DX RADIO snart, hi! Då fick jag den gratisreklamen,Hi!

" Jag minns den ljuva tiden...."

73s de Hans SM5KI
 
Beskrivningen passar in på Rohde&Schwarz (obs stavningen) rörvoltmeter URI BN1050. Ett praktfullt instrument som såldes, komplett med den ovanliga HF-proben, på en ETA-auktion för några år sedan.

Databladets beskrivning bär syn för sägen:

"Das Spannungs-Strom-Widerstands-Messgerät Type URI bietet in seiner Bauweise als Mehrkanalmessgerät die Möglichkeit, mehrere Meßgrössen, zum Beispiel Gleichspannung, Gleichstrom, Wechselspannung und Wechselstrom, gleichzeitig anzuschließen und zur Messung mit einem einzigen Messkanal- Schalter von der einen auf die andere Größe überzugehen. Jeder der voneinander elektrisch vollkommen getrennten Kanäle hat einen eigenen Eingang und einen eigenen Messbereich-Schalter. Die Umschaltung auf die richtige Polung bei Gleichspannung oder Gleichstrom (zur Erzielung des positiven Zeigerausschlages) ermöglicht der Messkanal-Schalter"

Det var bättre förr.

Elektronikbolaget hade många andra agenturer.

En av de mer udda var det brittiska Airmec. Det var en ganska liten firma som primärt gjorde mätinstrument.
De tillverkade de 100 kHz frekvensnormaler som Televerket skaffade i mitten av 50-talet och vilka styrde normaltiden från bl.a. Enköping Radio. Normalerna använde den berömda "Essen-ringen" som kristallelement.

När en sådan normal såldes fick man medlevererat en C864 trafikmottagare som bl.a. täckte frekvenserna 16 resp. 60 kHz där de brittiska tidssignalerna och normalfrekvenserna sändes ut. Användaren förväntades justera sin normal via dessa frekvenser. En C864 med proviniensen Lunds Universitet och en dekal med "Elektronikbolaget" på framsidan finns å Stureby Radio.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tackar.

Gjorde inte Airmec en högspänningsprovare?

Min URI BN1050 har alltså hf-probe och en hsp-probe och ett antal separata ingångar - en för varje funktion.Funkar fint nu, efter nästan 60 år. Den ingick i en serie instrument för servicebostäder i samma kubiska modul varav jag har haft flera bl.a. en tongenerator, tror jag.


Själva grundkonstruktionen är den gängse med en dubbelltriod. Men, min McMurdo Silver från 1949 var nog mera avancerad eftersom den hade 100 Megohm ingångsmotstånd och två trioder. Motsvarande konstruktion beskrevs även senare i Wireless World?

Slår mig just nu, att vi levererade även RCA:s VOLTOHMYST också som var väldigt vanlig förr.

Doktorerna Rhode och Schwartz doktorsarbete före andra världskriget handlade om frekvensmätning och utgick från astronomiska år och fanns att få i nytryck 1956. Första instrumenten man tillverkade kanske kom till redan under senaste kriget. Hade i alla händelser tysk surplus komponenter och rör. Luktade rent av surplus på insidan.hi!


de KI
 
Båda doktorerna Rohde och Schwarz hade gjort sina dissertationer hos professor Esau i Jena, där den allra främsta HF-forskningen fanns under början av 30-talet. Respektive handlade de om "Gasentladungen bei sehr hohen Frequenzen“ och "Strommessung bei sehr hohen Frequenzen".

Företaget som från början hette "Physikalische-Technische Entwicklungslabor dr Rohde & dr Schwarz" eller PTE grundades 1933
och deras allra första produkt var ett mätinstrument för de elektriska egenskaperna hos isolationsmaterial. De var först med att kunna mäta dieltal och förluster på höga frekvenser.

Kristallur kom relativt snabbt in i produktionen, stationära ur gjordes 1935/36 och PTE kunde leverera det första portabla kristalluret 1938.

Under kriget blev man utvecklare för både mätinstrument och olika former av mottagare/pejlar.
Ett känt exempel var spaningsmottagaren "FuMB 4 Samos" vilken täckte 90-470 MHz och som efter kriget såldes som fältstyrkemetern ESD.

PTE växte dramatiskt under kriget, och flera dotterbolag, som Quarzkeramik (numera ägt av KVG)
och Messgerätebau Memmingen, bildades.

Efter krigsslutet fick man snabbt uppdrag av ockupationsmakten att underhålla och modifiera stora mängder av radiomateriel. Samtidigt ändrades namnet till R&S.
Uppdragen underlättades av att grundarna, trots sina ursprung i det "bruna Bayern" hade hållit armlängds avstånd till nazistpartiet.

"The rest is history..."

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
När ändå diskussen är inne på Rohde & Schwarz kan jag inte hålla mig från en mycket trivial fråga, som är väl "off-thread" :):

Har tre R&S ESM 180 VHF mottagare som jag kör kontinuerligt, och jag uppskattar det solida bygget.
Strömförsörjningen sker dock via ett strykjärnsintag, och alla som har ett gammalt våffel- eller strykjärn vet att de raka kontaktdonen bygger väl långt ut.
På en gammal bild från firman på den stora ön I Mälaren har jag dock sett att det fanns 90 grader vinklade sådana strömkontaktdon.

Finns det någon som har en idé var man kan få tag på dylika?

73 de SA0BLI / Fredrik
 
Det blir inte lätt.

"Strykjärnskontakterna" är utgångna sedan årtionden, och dagens elgrossister gillar inte hyllvärmare.

Ett uppslag skulle kunna vara att hitta en elaffär med anor sedan minst 50-talet och undersöka de undre sedimentlagren i deras
förråd.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har modifierat några antika Oltronix nätaggregat som hade strykjärnsintag för nätet. Vanliga trepoliga IEC-intag passade (nästan) utan vidare i hålet, ett nytt hål fick borras för M3-skruv. Klart trevligt att kunna använda en modernare nätsladd i stället.

Den som letar efter information om gamla R&S-gerät kan kika här. Hittade info om min ZUP (sköna modellbeteckningar...) där.
Det finns också en del sköna nostalgibilder där. Förutom instrumenten så finns tillhörande ingenjörer iklädda riktiga vita labbrockar och förstås med en räknesticka.
Ännu en bild av liknande snitt.
När försvann R&S Dezifixkontakter förresten? Säkert ingen dum kontakt men det brukar vara jobbigt att hitta dem nu. Själv har jag en adapter Dezifix/N som jag håller hårt i. Samma sak med GR-kontakterna.
 
Tack AOM, GLD & UKE!

Hittade vinklade kontaktdon på produkt -.pdf-filen.
Ska ringa Strukturgruppen på Måndag.

Den som söker han letar...!

73 Fredrik
 
Man kanske inte ska förvånas över att strykjärnskontakter fortfarande tillverkas i England...
När det gäller Dezifix så försvann de under mitten av 70-talet. Precifix A lever kvar som APC-7.

Synd på Dezifix, det var en bra kontakt, i synnerhet de stora, D och uppåt...
Den tidiga nätverksanalysatorn Z-g Diagraph (1953) syns på bilderna tillsammans med en hel del andra klassiska Gerät.
En riktig prestation på elektronrörstiden.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Har 2 "Kurzhubstecker" Dezifix B, varav en oanvänd, plus en monteringsanvisning för kabelmontaget som skulle räcka som studieunderlag för en telefackskola en vecka (på den gamla goda tiden, nu bryr sig ingen längre!).

Jag vårdar dem ömt...

73 Fredrik
 
Det tillverkas alldeles för lite apparater i "formschönes Stahlblechgehäuse",
lackerade i kulören "Signalgrau RAL 7004" numera...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
... "Strykjärnskontakterna" är utgångna sedan årtionden, och dagens elgrossister gillar inte hyllvärmare...
Två av ekonomernas standardmisstag är att grovt underskatta värdet av reservdelslager och av äldre anställda med gedigen erfarenhet. Att blint gallra ut sådana visar sig ofta bli kostsamt.

/ Göstha
 
Och det tredje som en ekonom kan ställa till med är att prioritera bort underhåll. Men det lugnar kanske marknaden för stunden.

Man kan ju f.ö. konstatera att signalgrau verkar passa ganska bra ihop mit rot... Sån't där labbsällskap har jag aldrig haft trots intensivt umgänge med verschiedene messgeräte. :D
 
Back
Top