BRT 400! Väcker minnen till liv.
Jobbade på Elektronikbolaget 1956 som sålde dessa mottagare och jag ensam tekniker utförde ett antal garantireparationer.
Två minns jag särskilt; en kortis någonstans brände den stora kabelstammen som jag fick byta. Inte lätt.
En annan minnesvård reparation var en BRT som hade använts för att, via ett högtalarsystem i en jagare, skicka ut Radiotjänsts ( dåtidens Sveriges Radio ) riksprogram på mellanvåg. Problemet var ett återkommande ploppande ljud som störde kraftigt. Det där drev mig till vansinne - hur hittar man ett sådant? Till den dag jag hade glömt att tända arbetslampan och i det dåliga ljuset såg med detsamma att det stora stabbröret, som ju glimmade så vackert i sin korg, ofta ändrade ofta läge i takt med det ploppande ljudet! Lätt fixat genom ett byte av av stabbrör.
Det här jobbet var helt enkelt drömmen för en elektronikfantast. Alla mätinstrument i Elektronikbolagets. stora sortiment skulle leveransprovas av mig så det var stor betald lekstuga. FOA t.ex. hade mycket pengar och köpte många instrument osett via katalog. Min uppgift var då, att lära mig alla instrumenten och utbilda våra säljingenjörer som skulle personligen leverera och demonstrera instrumenten. Att jag obehindrat kunde läsa handböckerna på tyska och Engelska var ju en fördel.
Jag hade då ensam hand om servicen på Rhode / Schwartz stora sortiment, RCA, SOLARTRON, GE .mm mm - väldigt många agenturer - ja, ELEKTRONIKBOLAGET gapade nog över för mycket för jag tror dom gick KK så småningom. Namnet återuppstod senare och firman ägdes då av Anders Klint numera relativ ny sändaramatör.
Det står på skrivbordet just nu ett minne från den tiden; Rhode/Schwartz stora rörvoltmeter - den mest avancerade som tillverkats. På ovansidan Elektronikbolagets logo som jag personligen klistrade dit 1957 . Bli inte förvånad om Du hittar detta ex på DX RADIO snart, hi! Då fick jag den gratisreklamen,Hi!
" Jag minns den ljuva tiden...."
73s de Hans SM5KI