Råd om riktantenn för kortvåg (10-20m)

tubby641

Member
Hej,
Jag bor ca 30 meter från en järnväg och lider av ganska ordentliga störningar på kortvåg och 2 meter. Jag fick rådet av någon att testa en riktantenn av något slag för att rikta bort från störningskällan. Min fråga är - finns det någon som har något att tycka om en sådan fundering?
Dessutom - i så fall, vad ska man sikta på för antenn? Kruxet är att jag inte har tillgång till mast utan kan max använda ett antennrör vid sidan av huset som sticker upp 1½-2 meter ovanför taknocken (pga åskrädd fru...). De riktantenner jag tittat på (ev. Butternut HF5B) har en rekommenderad lägsta höjd för installation på 9 meter och med mina förutsättningar kan jag max komma upp i 6-7 meter. Finns det några andra bra förslag på vad jag kan använda?
Tacksam för alla råd.
73 de sm5snf - Claes
 
En liten riktantenn med bra F/B är "moxon".
Den är dessutom lätt att bygga själv av tråd och metspön. :)

MOXON Antenna Project
"The Moxon's front-to-back ratio models at greater than 30dB!"

Riktar du den bort från järnvägen så har du teoretiskt minskat störningarna med 30dB.
Men eftersom du bor så extremt nära, så kanske det inte funkar i praktiken?

73 SM0RVV
 
Tackar för tipsen

Tackar för tipsen om både nya roliga elektronikprylar att pryda skrivbordet med och en mycket intressant antenn. Det blir en tur till Biltema för införskaffande av lite metspön etc. Detta var t.o.m. en antenn som frun kunde godta. Däremot ville inte hon flytta från järnvägen och SJ hade inget intresse att flytta spåren heller (dålig stil!!) så det får bli experimenterande med nya prylar istället.

Tackar för hjälp och råd.

// Claes (SM5SNF)
 
Ännu en tråd som kanske inte riskerar att spåra ur.:)

Har du Claes, någon kortvågsradio med pejlantenn (typ loop), är det kanske inte fel att svepa över järnvägsområdet, typ några kilometer upp- och nerströms (HiHi) spåren.

Detta för att utesluta risken att störningarna uppkommer p.g.a. en sprucken isolator, kontaktfel eller annat.
Banverket är mycket intresserad i sådan iaktagelser. Detta för att förebygga haverier.
Det är ju alltid bättre att förekomma än att förekommas.
(Utom i vissa ospecifika sammanhang. HiHi).

Se gärna även över din egen jord. Det finns många om trådar detta här och i andra forum.

Ha en trevlig byggsommar!:)

73 de svenska landsbygden närmast ekvatorn.

SM7HPD/Hans
 
Då hade jag tur då. Jag bor nu ca 15 meter från spåren och ca 50 meter från ett industriområde.
Om några dagar så flyttar vi en knapp halv kilometer bort. Förhoppningsvis är det något mindre med störningar. Om inte annat så kommer det att bli bättre möjligheter att sätta upp antenner på nya stället.
Dessutom får jag en sval och skön källare att hålla till med alla tekniska prylar. :)
Ska kika närmare på moxon också. Tack för tipset! Den verkar bra då min rotor är ganska liten.

73 de SM3VLC / Tomas
 
Back
Top